پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۲۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
آیا بازار سرمایه در سال 96 روزگار متفاوتی از سال 95 را تجربه می کند؟

شعار سال:

1.نماد دو بانک بزرگ یعنی بانک ملت و تجارت در بورس بازشده است و انتظار می‌رود که باقی بانک‌ها با ارائه اطلاعات به بازگشایی نمادها کمک کنند. مسئله مهم‌تر این است که باید پیش‌بینی حسابرسی نشده بانک‌ها از عملکرد سال 96 هم منتشر شود. این‌یک روند معمول در شبکه بانکی است که امسال به دلیل تغییر شکل صورت‌های مالی و توجیه عوام مالی حسابرسی‌ها زمان برده است و امیدواریم این پیش‌بینی‌ها هم هرچه زودتر آماده شود تا شاهدباز شدن نمادهای بانکی در بورس باشیم.

2.بورس اوراق بهادار انعکاسی از شرایط واقعی اقتصاد است و زمانی که در بخش واقعی اقتصاد انتظارات خاصی وجود ندارد، نمی‌توان از بورس انتظار تحول داشت. ما همه منتظر هستیم تا پیش‌بینی سال 96 شرکت‌ها در اسفندماه وارد بازار شود و ببینیم شرکت‌ها اقتصاد سال 96 را چطور دیدند.

به‌هرحال بازار سرمایه از بالا بودن نرخ سود بانکی، رکود بسیاری از بخش‌های اقتصادی و از فقدان نقدینگی در بازار رنج می‌برد و با توجه به این مسائل عملکرد خوبی نداشته است. تا امروز بازده کل بازار منفی بوده است و اگر هزینه فرصت سرمایه‌گذاری را هم در آن لحاظ کنیم این بازده منفی رقم قابل‌توجه‌تری را شامل می‌شود. می‌شود. افرادی در بازار اوراق بهادار اعتبار گرفتند و سهم خریدند درنتیجه هزینه‌های مالی سر جایش است و از سوی دیگر با توجه به کسانی که وام نگرفتند، هزینه فرصت سر جایش است. با احتساب هزینه فرصت و وام می‌توان به‌طور میانگین این رقم را نزدیک به 21 درصد در نظر گرفت.

3.بازار به یک اقتصاد پیش برنده نیاز دارد. متأسفانه در حوزه پتروشیمی و پالایشگاه مداخله در قیمت‌گذاری خوراک و عدم شفافیت و تأخیر در ارسال صورت‌حساب باعث شد حتی بسیاری از پالایشگاه‌های گزارش‌های مالی را به بازار ندهند درنتیجه و معاملات براساس اطلاعات قبلی انجام شد که این اصلاً به نفع بازار سرمایه نیست. همین‌طور وضع عوارض درفروش شرکت‌های پردازش یا فرآوری سنگ‌آهن خسارات جدی به این صنعت وارد کرد. این مداخلات در حالی انجام شد که صنایعی برای فرآوری سنگ‌آهن و تبدیل آن به فرآورده نهایی سرمایه‌گذاری می‌کردند اما ما برای این صنایع عوارض فروش ایجاد کردیم و منابعی که برای تکمیل پروژه به آن نیاز داشتیم در این قالب دریافت کردیم.

4.با توجه به این مقدمات بازار سرمایه در سال جاری به‌مثابه ماه‌های قبل پیش خواهد رفت اما دراین‌باره که بورس در سال 96 چگونه عمل می‌کند باید به انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یک مسئله تعیین‌کننده در بازار سرمایه اشاره کرد و منتظر ظهور اثرات این رخداد سیاسی بر اقتصاد بود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395، کد مطلب: 447354:www. alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین