پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
در سال 1987 یک عکاس پزشکی قانونی که تازه به استخدام پلیس "هاتفیل" در شرق انگلستان درآمده بود در اتاق زیر شیروانی خانه جدیدش به جعبه بیسکوئیتی برخورد که به زودی معلوم شد چیزهایی بسیار با ارزش در آن پنهان شده است.

شعار سال: در سال 1987 یک عکاس پزشکی قانونی که تازه به استخدام پلیس "هاتفیل" در شرق انگلستان درآمده بود در اتاق زیر شیروانی خانه جدیدش به جعبه بیسکوئیتی برخورد که به زودی معلوم شد چیزهایی بسیار با ارزش در آن پنهان شده است.

"نایجل سورل" که این خانه را از فرزند یک نظامی سابق انگلیسی خریده بود در جعبه بیسکوئیت 33 حلقه نگاتیو قدیمی"کداک" پیدا کرد که می شد حدس زد قصه های ناگفته بسیاری درآنها وجود دارد؛ حس کنجکاوی سورل باعث شد از یکی از دوستان عکاسش کمک بگیرد تا عکس ها را ظاهر کرده و از راز آن‌ها با خبر شود.

آنچه او پس از ظاهر شدن عکس ها دید بسیار فراتر از انتظار بود؛ او به مجموعه ای دست پیدا کرده بود که روایتی تصویری از سفرها و ماموریت های "رالف واتس" افسر سابق ارتش انگلیس در جنگ جهانی اول می‌شد.

"رالف واتس" سرهنگ دوم قوای انگلیس کسی بود که در جریان جنگ جهانی اول چند نوبت از سوی لندن مامور شده بود تا به هند، ایران، عمان و چین سفر کند. در آن سال ها قوای انگلیسی با نقض بی طرفی ایران به بوشهر حمله کرده و بخش هایی از جنوب ایران را به اشغال خود درآورده بودند. قیام های مردمی چهره هایی چون رئیس علی دلواری باعث شد او در سال 1917 به عنوان مامور اطلاعاتی-امنیتی ارتش انگلیس به ایران فرستاده شود.

واتس که همراه با همسرش به ایران آمده بود تصمیم گرفت مشاهداتش در سفر به خاورمیانه و بعدها خاور دور را با یک دوربین عکاسی به ثبت برساند؛ اقدامی که باعث شد مجموعه تصویری و مستند با ارزشی برای بررسی تاریخ جنگ جهانی اول به دست آید. او که بعد از جنگ نیز علاقه خود به گشت و گذار در خاورمیانه و شرق را از دست نداد تا دهه 40 میلادی به ثبت مشاهداتش با دوربین عکاسی پرداخت.

مجموعه واتس پس از آنکه توسط سورل کشف و ترمیم شد در چندین نمایشگاه به معرض دید عموم قرار داده شد؛ آنچه در زیر می بینید عکس هایی است که این مامور انگلیسی در بوشهر از زمان جنگ جهانی اول و پس از آن برداشته است.


"رالف واتس" در بوشهر و در مقابل دوربین عکاسی؛ در این سال بوشهر تحت اشغال نیروهای انگلیسی بود. سال 1917


یک مرد بوشهری با تفنگ در مقابل دوربین؛ او احتمالا از نیروهای مزدور تحت امر قوای اشغالگر بوده است. سال 1917


مرد بوشهری با یک اسلحه کمری در مقابل دوربین؛ او احتمالا از مزدوران تحت امر قوای انگلیسی بوده است. سال 1917


یکی از افسران انگلیسی در سال‌های اشغال بوشهر در حال بازی تنیس. سال 1917


دو مرد و یک زن در مقابل دوربین عکاسی در کنسولگری انگلیس در بوشهر. سال 1917


انگلیسی ها سوار بر خودرو در مناطق جنوبی ایران. سال 1917


زنان بومی ساکن بوشهر در مقابل دوربین. سال 1917


نمایی از یکی از اقامتگاه های قوای انگلیسی در بوشهر. سال 1917


دو مرد در حال تعویض تایر ماشین جایی در مناطق جنوبی ایران. دهه 1940 میلادی


بومیان مناطق جنوبی سعی می کنند اتومبیل همراهان رالف واتس را از چاله درآوردند. دهه 1940 میلادی


رالف واتس و همراهانش در گشت و گذار در مناطق جنوبی ایران. دهه 1940


حرکت خودرو گروه همراه واتس در مناطق جنوبی ایران؛ درباره آنچه در عکس صورت می گیرد توضیحی نوشته نشده است. دهه 1940


گشت و گذار رالف واتس و همراهانش در مناطق جنوبی ایران. دهه 1940

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرادید، تاریخ 24 بهمن 95، کد مطلب: 33807: www.faradeed.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین