پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
شعله‌های آبی گاز هدیه دولت تدبیر و امید به مناطق محروم کشور به ویژه در استان کهگیلویه وبویراحمد است.
شعارسال: گازرسانی ره آوردی که ایمنی و رفاه مردم و مصون ماندن درختان جنگلی از تهیه چوب برای گرم کردن خانه‌ها و پخت و پز از کمترین مزایای آن است.

براساس آمارها از ابتدای سال ٩٢ تا پایان سال ٩٤ به بیش از ٦ هزار و ٢٠٠ روستا و ٦٠ شهر جدید کوچک در کشور گاز رسانی شده است.

اکنون بیش از 73 هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تأمین می‌کنند و 96 درصد جمعیت شهری نیز زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.

در سال‌های اخیر، با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است.

در سال 1392 پوشش گازرسانی روستاهای کشور از نظر جمعیتی ٥٥ درصد بود که در اردیبهشت امسال به حدود 67 درصد نزدیک شده است.

اکنون پوشش گازرسانی کل جمعیت کشور ٩٠ درصد است که با گازرسانی به مناطق جدید تا میانه ‌سال آینده به 95 درصد خواهد رسید که به معنای قرار گرفتن تقریباً همه جمعیت کشور زیرپوشش شبکه گازرسانی است.

هم‌اکنون 53 هزار خانوار روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز خانگی بهره‌مند هستند درحالی ‌که تعداد خانه‌های روستایی دارای گاز خانگی این استان همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید 42 هزار و 600 واحد بود.

بیش از 97 درصد جمعیت شهری و 72 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

15 شهر از 17 شهر استان کهگیلویه و بویر احمد تاکنون گازرسانی شده است.

**گرم شدن 10هزار خانه روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 هزار و 400 خانه روستایی در این استان در دولت یازدهم از گاز طبیعی بهره مند شدند و روند گاز رسانی به روستاها همچنان ادامه دارد.

رحمان خادم اظهار داشت: 572 روستا از یکهزار و 735 روستای این استان تاکنون گازرسانی شده که از این تعداد 219 مورد آن در سه سال و نیم گذشته بوده است.

وی تصریح کرد که با بهره‌برداری از طرح گازرسانی 34 روستای کهگیلویه و بویر احمد چهار هزار و 899 نفر در دهه فجر سال جاری از نعمت گاز برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد که مشعل گاز در 14 روستای باشت با 297 خانوار و یکهزار و 192 نفر جمعیت با صرف 22 میلیارد ریال روشن شد.

خادم ادامه داد که 2 روستای خربل و گناوه گچساران با 167 خانوار و 657 نفر نیز در این مدت به شبکه گاز پیوست.

وی اظهار کرد که در شهرستان چرام با صرف پنج میلیارد ریال اعتبار 75 خانوار سه روستای علی‌آباد تلخاب، شرابگروه و فاضل آباد تلخاب کهگیلویه و بویراحمد با 280 نفر جمعیت از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 31 روستای دیگر با بیش از چهار هزار نفر جمعیت و اعتبار پیش‌بینی‌شده 67 میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: در قالب این برنامه 9 روستا در بویراحمد،10 روستا در باشت و 12 روستا در دنا در این استان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: در این طرح یکهزار و 63 خانوار در این سه شهرستان گازرسانی خواهند شد.

خادم عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای دیشموک و قلعه رئیسی کهگیلویه در سه فاز را از برنامه‌های مهم توسعه گازرسانی در این استان ذکر کرد که 400 میلیارد ریال برای فاز سوم آن اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: تکمیل گازرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار از اولویت‌های اصلی این شرکت است.

حدود 700 روستای بالای 20 خانوار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی گفت: تقویت فشار گاز به‌ویژه در شهرستان سردسیری بویراحمد که دارای بیشترین میزان مصرف استان است از دیگر برنامه‌های جدی این شرکت است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: 12 طرح بزرگ گاز رسانی در قالب 59 روستا در این استان در حال اجراست.

خادم اظهار داشت: 750 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای اجرای طرح‌های این شرکت تصویب شده که نسبت به سال گذشته رشد حدود یک و نیم برابری داشته است.

وی گفت: 400 میلیارد ریال اعتبار سال گذشته به طرح‌های شرکت گاز کهگیلویه و بویر احمد اختصاص یافت.

** اجرای طرح‌های گازرسانی در مناطق محروم تدبیر دولت یازدهم

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح‌های بزرگ گازرسانی دولت دولت تدبیر و امید برای افزایش زیرساخت‌های رفاهی روستاها و صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی بوده است.

غلام رضا تاجگردون گازرسانی به روستاهای دیل، نازمکان، شامبرکان، سیدجمال الدین، آرو، شمس عرب، اشکفت شیری، کل سیف الله، میرعزیز، پاکوه، کلاغ نشین، چهاربیشه سفلی، دژسلیمان، چم بلبل، انبارگاه، مله برفی، چالموره، آب انجیر علیا و سفلی، حلت آباد، سادات آباد، تلخ آب بیدک و بهره عنا از طرح‌های مهم انجام شده از سال 92 تاکنون در شهرستانهای باشت و گچساران در این استان است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 95 گازرسانی به روستاهای گچساران و در سال 96 گازرسانی به روستاهای باشت تکمیل می‌شود، گفت: شتاب بخشی به طرح‌های گازرسانی در روستاهای مناطق محروم دستاورد ماندگار دولت یازدهم است.

** توجه ویژه‌ دولت تدبیر و امید به مناطق محروم

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 10 روستا با 683 خانوار و 2 هزار و 748 نفر در شهرستان بویراحمد با صرف 28 میلیارد ریال در دهه فجر امسال به شبکه گاز متصل شدند گفت: گازرسانی به مناطق سردسیری یکی از نیازهای اساسی مناطق سخت گذر و دور دست است که در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به آن شده است.

غلام عباس زارعی ادامه داد: 9 روستای دیگر هم اکنون در حال اجرای عملیات گازرسانی است.

وی بیان کرد: ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی تنها با ایجاد زیرساخت‌های رفاهی نظیر گاز، آب و برق امکان پذیر نیست.

وی افزود: توسعه روستاها به عنوان خاک ریز نخست تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه دولت و مجلس است.

**تحقق خواسته های مردمی رویکرد دولت یازدهم

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: گازرسانی به 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک در این شهرستان از خواسته‌های مردم این خطه است که با تلاش و تعامل مسئولان محلی و کشور در حال تحقق است.

عدل هاشمی پور اظهار داشت: در صورت بهره برداری از این طرح بزرگ تمام جمعیت شهری استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز خانگی بهره مند خواهند شد.

هیچ یک از شهرها و روستاهای این استان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گاز خانگی نداشت.

نخستین عملیات گازرسانی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1361 آغاز شد.

کهگیلویه و بویر احمد هم اکنون 167هزار مشترک گاز دارد و در سال 1377 شرکت گاز این استان راه اندازی شد.

استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395، کدخبر: 82437832، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین