پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
معصومه ابتکارروز پنجشنبه در حاشیه بازدید رییس جمهوری از روند شستشوی مقره ها در پست 230 کیلوولت کوی مهدیس اهواز اظهار کرد: احیای تالاب ها با هماهنگی محیط زیست و رویکرد جدید دولت آغاز شده است.
شعارسال: وی با بیان اینکه تالاب های شادگان و هورالعظیم در خوزستان از کانون های مهم گرد وغبار این استان هستند افزود: با گشایش دریچه های آب به هورالعظیم 70 درصد از این تالاب که پیش از این خشک بود، آبگیری شده و بخشی از کانون ها از بین رفته است.

ابتکار درباره کاهش شدید آب رودخانه جراحی که منبع تالاب شادگان است اظهار کرد: با وزارت نیرو هماهنگی و مشورت کردیم که حقابه این تالاب ها تامین شود.

وی همچنین گفت: منشا 35 درصد ریزگرهای خوزستان کانون های داخلی و 60 درصد آنها از کانون های خارجی است.

ابتکار با اشاره به انجام مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار از سال 92 افزود: در خوزستان کانون های گرد و غبار و کانون های بحرانی و کانون های فوق بحرانی شناسایی و طبقه بندی شده است.

وی با بیان اینکه 40 هزار کانون فوق بحرانی در خوزستان شناسایی شده اظهارکرد: با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی زمین های کشاورزی بیشتری کشت نشده بنابراین کانون های گرد و غبار و کانون های بحرانی در حال گسترش است و معضل گرد و غبار با تغییر اقلیم و خشکسالی تشدید می شود.

ابتکار افزود: هواشناسی در این زمینه اقدامات خوبی داشته و تجهیزات جدیدی راه اندازی کرده و سازمان محیط زیست نیز ایستگاه های پایش هوا را در خوزستان افزایش داده و هم اکنون بیشتر شهرهای این استان دارای ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هستند که اطلاع رسانی بصورت مستمر انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صبح پنجشنبه به منظور بررسی بحران ریزگردها از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد خوزستان شد.

رییس جمهوری در این سفر قرار است پس از تصفیه خانه شماره 2 اهواز، از یکی از ایستگاه های برق، طرح آماک و کانون های ریزگردها در اطراف اهواز دیدن کند.

وزیران اطلاعات، نیرو، نفت، کشور، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجرائی رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر رئیس جمهوری را همراهی می کنند.

بازدید از کانون ریزگردها در خوزستان، شرکت در نشست تخصصی بررسی این ریزگردها و بررسی راهکارهای خروج از این بحران و صدور دستورات اساسی وشرکت در شورای اداری خوزستان از برنامه های سفر یک روزه رئیس جمهوری به این استان است.

بر اساس این گزارش، توفان گرد و خاک در هشتم بهمن امسال، قطع طولانی مدت آب ، برق ، تلفن ، اینترنت را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان، از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.

تاکنون وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفر کرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شده است.

هیات دولت در روزهای اخیر 300 میلیارد ریال برای مهار ریزگردها در کوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است.

استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.

بر اساس مطالعات انجام شده مساحت کانون های فعال گرد و غبار در خوزستان 350 هزار هکتار است که با احتساب کانون های فرسایش بادی و بیابان ها به بیش از 800 هزار هکتار می رسد.

بیش از 30 هزار هکتار از این کانون ها فوق بحرانی است که در شرق اهواز و تالاب هورالعظیم قرار دارد.

بر اساس مصوبات اخیر اقدام برای رفع مشکل 30 هزار هکتار از این کانون ها در دستورکار قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری، نخستین سفر خود را به خوزستان در تاریخ 25 دی 1392در قالب نخستین سفر استانی دولت یازدهم انجام داد. پس از آن 23 آبان برای افتتاح چند طرح توسعه نفتی به خوزستان سفر کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1395، کدخبر: 82441823، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین