پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
معاون اول رئیس‌جمهور به برخی اتهام‌های هسته‌ای وارده بر دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت: بسیاری از این اتهامات به خاطر این است که به دلیل برخی ملاحظات، دولت هنوز مصلحت نمی‌داند خیلی از مسائل را بازگو کند

شعارسال: اسحاق جهانگیری در آخرین برنامه از سفر خود به استان البرز، شامگاه سه‌شنبه (17 آذر) اظهار کرد: هم‌اکنون در حال نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌های ظالمانه‌ای هستم که در سال‌های اخیر و در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه کشورمان اعمال شده بود.

معاون اول رئیس‌جمهور به اهمیت مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: جمع زیادی از مقام معظم رهبری تا رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای زحمت کشیدند تا مساله هسته‌ای در کنار حفظ حقوق هسته‌ای کشور به پایان برسد و حال این کار بزرگ انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت یک تیم بسیار زبده به مذاکره با شش قدرت بزرگ جهان پرداخت و ضمن حفظ دستاوردهای هسته‌ای و به رسمیت شناساندن حق هسته‌ای، به پرونده هسته‌ای ایران نیز پایان بخشید.

جهانگیری به لغو تحریم‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: شورای امنیت بلافاصله با صدور یک قطعنامه به تحریم‌های خود پایان بخشید و دیگر تحریم‌های ظالمانه نیز بلافاصله پس از اجرای توافق باید لغو شود.

وی در ادامه با یادآوری گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص «پی‌ام‌دی» اظهار کرد: گزارش اخیر آمانو یک گزارش خاص بود و براساس آن انتظار می‌رود تا شورای حکام آژانس در 24 آذر «پی‌ام‌دی» را مختومه اعلام کند و پس از آن ایران وارد دوره‌ای جدید از همکاری با آژانس شود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به دلیل ملاحظات و مصالح، همه‌ چیز را در خصوص توافق هسته‌ای بگوید، اظهار کرد: بسیاری از اتهاماتی که به تیم هسته‌ای وارد می‌شود از همین موضوع ناشی می‌شود اما در فرصت مناسب و نهایی شدن مسأله، رئیس‌جمهور همه مسائل باقی‌مانده را توضیح خواهد داد و آن وقت همه خواهند دانست که چه کار بزرگی انجام شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: توطئه‌های بزرگی در این مدت در اطراف ایران برنامه‌ریزی شده بود اما همه آنها نقش بر آب شد که در زمان مناسب به این توطئه‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

وی به تلاش برخی کشورها برای سنگ‌اندازی در راه توافق میان ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: اسرائیل در رأس این کشورها بود و از هیچ روشی هم در این مسیر فروگذار نکرد که البته به هدف خود نرسید.

جهانگیری ضمن ابراز تاسف از سیاست‌های برخی کشورهای مسلمان منطقه در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار کرد: متاسفانه برخی از کشورهای مسلمان‌نشین منطقه هم تلاش داشتند جلوی حصول توافق هسته‌ای را بگیرند که البته به فضل الهی تا کنون هدف ما به خوبی پیش رفته است.

وی از برنامه جدی دولت برای دوران پس از تحریم خبر داد و گفت: مسلماً این یکی از برنامه‌های دولت خواهد بود و تاکنون اقداماتی در ارتباط با آن صورت گرفته است که باید با برنامه‌ریزی دقیق ادامه داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به همزمانی دوران پساتحریم با تدوین برنامه ششم توسعه کشور، تصریح کرد: دقیقا در پایان امسال سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به نیمه راه می‌رسد و دو برنامه آن پشت سر گذاشته خواهد شد. در پایان سند چشم‌انداز توسعه و در افق 1404 ایران باید قدرت اول اقتصادی، تولید علمی و نرم‌افزاری و سطح و رفاه و سلامت باشد، اما متاسفانه با وجود گذشت دو برنامه از زمان آغاز سند چشم‌انداز، ما از هدف‌های افق 1404 خیلی عقب هستیم.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: برخی فراموش کرده‌اند که قیمت دلار در سال 91 تا چه میزان بالا رفت و به صورت لحظه‌ای نوسان داشت و تغییر می‌کرد. دولت قبل در یک دوره 17 ماهه برای کاهش قیمت ارز 22 میلیارد دلار ارز به فروش رساند ولی ما در حال حاضر چنین منابعی در اختیار نداریم و فقط با تیم‌های اقتصادی کاردان به کنترل‌های لازم می‌پردازیم.

وی به کاهش درآمد دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبل اشاره کرد و گفت: درآمد ارزی کشور در سال 90 حدود 118 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 91 به 70 میلیارد دلار رسید اما با این وجود تورم به بالای 40 درصد رسید و اقتصاد با رشدی منفی 6.8 درصدی مواجه شد. درآمد دولت در سال جاری در بهترین شرایط به 25 میلیارد دلار خواهد رسید اما بر خلاف دولت قبل حتی با چنین کاهش درآمدی، اقتصاد کشور از ثبات لازم برخوردار است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اهداف اقتصادی برنامه ششم توسعه کشور اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی کشور 8 درصد تعیین شده است که با توجه به خروج سالانه 890 هزار فارغ‌التحصیل جویای کار از دانشگاه‌های کشور، باید به این رشد دست یابیم. اگرچه در سال‌های اخیر نرخ رشد جمعیت در کشور کاهش یافته و جمعیت دانش‌آموزان از 18 میلیون به 12 میلیون نفر رسیده است اما رشد 4 درصدی دهه 60 باعث شده است که امروز تعداد دانشجویان کشور به چهار میلیون نفر برسد.

وی به جمعیت جوان جویای کار کشور اشاره کرد و افزود: این جمعیت جزو سرمایه‌های کشور است و در سنی قرار دارد که می‌تواند با تولید درآمد چند خانوار را تامین کند و همه کشورهای دنیا آرزوی داشتن چنین سرمایه‌هایی را دارند. این جمعیت تهدید نیست ولی در هر حال یکی از دغدغه‌های کشور است؛ زیرا به شغل و امکانات تشکیل زندگی نیاز دارند.

جهانگیری به کاهش سطح رفاه مردم در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: شاید با برنامه‌ریزی‌های درست و رشد اقتصادی بالا، سطح رفاه مردم در سال 97 مجدداً به سطح رفاه سال 90 برسد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در دوران دولت گذشته با وجود درآمدهای سرشار نفتی، گفت: در دولت قبل، قدرت خرید مردم در روستاها با 29 درصد کاهش و در شهرها با افت 15 درصدی مواجه شد.

وی همچنین به ملزومات تحقق رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه پرداخت و تاکید کرد: این هدف بسیار بزرگ است و برای تحقق آن به چیزی حدود 900 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور نیازمندیم.

جهانگیری درباره راه‌های در نظر گرفته شده برای تامین این حجم سرمایه سخن گفت و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تامین این منابع، نظام بانکی کشور است؛ نظام بانکی کشور امروز در بدترین شرایط خود قرار دارد که یکی از چالش‌های آن به حجم عظیم معوقات بانکی بازمی‌گردد. بدهی دولت به نظام بانکی نیز بسیار زیاد است و به رقمی حدود 100 هزار میلیارد می‌رسد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: خود سیستم بانکی کشور نیز یکی از موضوعات اصلی پس از تحریم است و باید این سیستم را طوری ارتقا دهیم که بتواند با نظام بانکی جهانی در تعامل باشد.

وی همچنین از سیاست دولت برای استفاده از منابع مالی بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از راه‌های تامین سرمایه مورد نیاز برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی خبر داد و گفت: مدیری که نتواند به بخش خصوصی اعتماد کند و به آن احترام بگذارد، کارایی لازم را در دولت تدبیر و امید ندارد؛ زیرا مدیریت در این دولت به معنای رفع موانع بخش خصوصی است.

جهانگیری با تاکید بر لزوم تعامل با خارج از کشور به عنوان راه سوم تامین منابع مالی مورد نیاز، اظهار کرد: امروز کشورهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که ایران می‌تواند کانون توسعه اقتصادی حتی برای کشورهای اروپایی باشد، به همین دلیل این کشورها در ماه‌های اخیر برای محکم کردن جای پای خود به کشور سفر کرده‌اند. البته ما باید با دقت کامل به بررسی این موضوع بپردازیم تا بتوانیم به بهترین شکل از این فرصت استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: هرکس با هر گرایش سیاسی در جهت خدمت به مردم و حل مشکلات کشور گام بردارد، ارزشمند است و نباید به گرایش جناحی وی توجه کرد و چه اتفاق خوبی است اگر یک مسئول از یک جریان و معاون وی از جریانی دیگر باشد؛ زیرا این باعث می‌شود که از همه سرمایه‌های انسانی کشور استفاده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 17آذر1394، کدخبر: 94091710652: www.isna.ir

خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
مسائل امنیتی نیست که مردم باید بدونن چه کوتاهی هایی صورت گرفته و چه بلا هایی قراره سرشون بیاد
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
واقعا از نهایت وجودم امیدوارم که صحبت های اقای جهانگیری درست و حقیقت باشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
باید خیلی قبل تر از اینها شفاف سازی صورت می گرفت
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
اون موقعش حتما زمانی هست که مردم ایران تا اندازه کافی بیچاره شده باشن از دست شما
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
الان اقای جهانگیری کجاهستند تا برخی واقعیات رو الان بکگن؟
لا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین