پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
طرح شبکه فاضلاب شهر گناوه پس از 15 سال از آغاز عملیات اجرایی آن هنوز به اتمام نرسیده و به یک معضل و مشکل اساسی برای این شهر تجاری و گردشگری و مطالبه عمومی تبدیل شده است.
شعارسال: تکمیل نشدن این طرح که از سال 73 نقشه برداری و مطالعه و در سال 80 عملیات اجرایی آن آغاز شد، باعث شده تا پیامد و آثار منفی برای شهروندان و شهر در زمینه بهداشتی، زیست محیطی و حتی عمرانی برجا گذارد.

براساس گفته مسئولان مر تبط حدود 75 درصد از شبکه فاضلاب براساس نقشه اولیه اجرایی شده اما طبق همین نقشه در برخی محلات مهم شهر از جمله بازار که شلوغ ترین منطقه و از نقاط گردشگرپذیر است هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نقشه اولیه این طرح براساس بافت قبلی این شهر طراحی شده است این درحالیکه توسعه و گسترش این شهر مهاجرپذیر رشد فزاینده ای در سالهای اخیر داشته و هیچ برنامه و طرحی برای سیستم فاضلاب در این نقاط بدلیل نبود بودجه پیش بینی نشده است.

همواره برای ادامه فعالیت طرح فاضلاب گناوه بحث کمبود اعتبار و منابع مالی مطرح است اما غافل از اینکه ضرری که سالانه فاضلاب های روان در معابر به شهر وارد می کند، شاید چند برابر بودجه مورد نیاز آن سال برای اجرای فاضلاب باشد.

اتمام طرح شبکه فاضلاب گناوه که یکی از مهمترین نیازهای این بندر است تنها با تزریق بودجه ملی محقق خواهد شد و اعتبار استانی و شهرستانی برای این طرح پاسخگو نیست و اگر بدین منوال باشد، سالهای سال طول خواهد کشید.

این درحالی است که نیمی از شهر گناوه هم اکنون تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی قرار دارد ولی به دلایلی، بسیاری از شهروندان فاضلاب خانگی خود را به این شبکه متصل نکرده و پساب خانگی خود را وارد کانال های دفع آبهای سطحی کوچه ها می کنند که زیبنده نیست.

یکی از شهروندان و فعالان اجتماعی گناوه گفت: مسئولان کشوری و استان بوشهر نسبت به این طرح که از نیازها و دغدغه های مردم این شهر گردشگری است، باید حمایت و توجه ویژه ای داشته باشند.

محمدرضا حسینی افزود: پایان نیافتن این طرح که مانع جدی در توسعه و پیشرفت و زیباسازی مبلمان شهری شده به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

وی گفت: فعالان اجتماعی حساسیت خاصی به طرح ناتمام فاضلاب دارند و دراین ارتباط بارها با مسئولان استانی و شهرستانی نشست هایی برگزار کرده اند.

حسینی اظهارکرد: در اجرای این طرح به جای اینکه محلاتی که درمعرض زه آب بالا به دلیل ساحلی بودن قرار دارند و یا مرکز شهر که روزانه تعداد زیادی مسافر و گردشگر در آن وارد می شوند، مدنظر قرار می گرفت در محلاتی که چنین معضلاتی ندارند انجام شده و حتی استقبالی از اتصال به شبکه نکردند.

دیگر شهروند و فعال اجتماعی گناوه گفت: طرح فاضلاب معضلی است که برای به سرانجام رساندن آن باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

غلامرضا کرمی افزود: این طرح از مهم ترین زیرساخت های شهر گناوه است که ارتباط مستقیمی به سلامت و بهداشت مردم دارد و باید مسئولان مربوط برای تکمیل آن که به بودجه ملی نیاز دارد، چاره اندیشی کنند.

وی اظهارکرد: مشکل فاضلاب درشهر بندری گناوه همواره از مشکلات اساسی و قابل لمس برای همه شهروندان و حتی مسافران بوده است.

دیگر شهروند گناوه ای گفت: بدلیل اجرا نشدن فاضلاب در نقاط اصلی شهر بخصوص بازار وضعیت کانال دفع آب های سطحی چهره ای نازیبا بخود گرفته و بدلیل روان نبودن آب در آن بوی بد هر رهگذری را آزرده خاطر می کند.

پروین زارعی افزود: این وضعیت بوجود آمده که تنها ناشی از نبود سیستم فاضلاب است نه تنها برای خود شهروندان بلکه برای مسافرانی که به این بندر سفر می کنند نیز خاطره بدی برجای می گذارد.

شهردار گناوه گفت: موضوع فاضلاب به یکی از مشکلات زیست محیطی بویژه در نقاط مرکزی شهر و بازار تبدیل و طرح های عمرانی را تحت الشعاع قرار داده است.

حسین حسن زاده افزود: تکمیل نشدن سیستم فاضلاب دراین شهر باعث شده تا شهروندان فاضلاب منازل خود را درکانال دفع آبهای سطحی رها کنند که علاوه برایجاد بوی نامطبوع و چهره ناخوشایند، ماندگاری طرح های اجراشده شهرداری نظیر آسفالت را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت گردشگری گناوه انتظار می رود مسوولان ذیربط در کشور و استان بوشهر توجه ویژه ای به این شهر داشته باشند و در بودجه سال آینده اعتبار مناسبی به تکمیل فاضلاب این شهر اختصاص دهند.

وی گفت: درصورتی که فاضلاب این شهر به اتمام برسد شهرداری نیز طرح های عمرانی زیادی دارد که آنها را اجرا خواهد کرد.

شهردار گناوه، از شهروندانی که انشعاب فاضلاب را پرداخت و تاهنوز به شبکه وصل نشده اند خواست تا در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر گناوه، تکمیل نشدن فاضلاب شهر را نیز از معضلات اساسی و دامنگیر این شهر عنوان کرد و گفت: تاخیر در اتمام این طرح باعث مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در این شهر گردشگری شده است.

سلیمان نظام پور افزود: مسئولان کشور و استان بوشهر نسبت به این طرح که از نیازها و دغدغه های مردم این شهر گردشگری است، حمایت و توجه ویژه ای داشته باشند.

وی اضافه کرد: در نشست اعضای شورا با منتخب مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی، طرح فاضلاب یکی از مباحث اصلی و مهم بوده که مطرح شده است.

مدیر شرکت آب وفاضلاب گناوه، علت تکمیل نشدن طرح فاضلاب این شهر را مشکل نبود اعتبار لازم دانست و گفت: حل این مشکل تنها از طریق اعتبار ملی امکان پذیر است که طبق برآورد انجام شده حدود یکهزار میلیارد ریال نیاز است.

غلامرضا مختاری افزود: تاکنون از 160 کیلومتر برآورد شده در شبکه فاضلاب شهر گناوه 115 کیومتر اجرایی و 90 کیلومتر آن در مداراست.

وی اظهارکرد: برای اجرای این طرح از زمان آغاز در سال 80 تا پایان سال گذشته 280 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر شرکت آب وفاضلاب گناوه گفت: درحالیکه برای اجرای 115 کیلومتر انجام شده 280 میلیاردریال هزینه شده اجرای 45 کیلومتر باقیمانده به یک هزار میلیاردر یال اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: بخش زیادی از خانوارها در این شهر با وجود اینکه حق انشعاب منازل خود را پرداخت کردند اما به شبکه فاضلاب شهری متصل نشده و فاضلاب خانگی را در کوچه و خیابان ها رها می کنند.

وی گفت: افرادی وجود دارند که در سال 85 حق انشعاب فاضلاب را پرداخت کرده و حتی ماهانه درقبوض آنان هزینه دفع فاضلاب منظور می شود ولی اقدامی برای اتصال منازل خود به شبکه نمی کنند.

مختاری اظهارکرد: در یکی از محله های شهر که اولین مرحله طرح فاضلاب اجرا شده و چندین سال از پرداخت حق انشعاب آنان می گذرد به شبکه متصل نشدند و کوچه هایشان به لجن زار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه به منظور ترغیب و تشویق آن دسته از خانوارهایی که امکان وصل انشعاب به شبکه فاضلاب دارند پیگیری و تلاش های فراوانی شده است، گفت: برای شناسایی و ترغیب آنان از شبکه بهداشت ودرمان و گروه های اجتماعی و تشکل های غیر دولتی دوستداران محیط زیست به عنوان یاور و بازوان این اداره بهره برده شد.

وی اظهارکرد: خانوارهایی که قادر به پرداخت هزینه کامل انشعاب فاضلاب نیستند بصورت تقسیطی می توانند اقدام کنند.

شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه از بنادر تجاری و نقاط گردشگری استان بوشهر است که حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، کدخبر: 82447232، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین