پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
پروتئین یکی از نیازهای اصلی انسان است که منابع آن به شدت در حال کاهش هستند، به همین دلیل چالش پروتئین 2040 دنبال راه حلی است تا این بحران را زودتر حل کند.
شعار سال: به نقل از سی ان ان؛ «چگونه می‌توانیم به اندازه کافی به 9 میلیارد نفر غذا بدهیم که قابل تامین، سالم و برای محیط زیست بی‌ضرر و حتی باشد؟»

این سوال سختی است که پاسخ‌های آن هم آسان نیست. اما اکنون برای پاسخ دادن به چنین سوالی گروهی منحصر به فرد از تاجران، دانشگاهیان، جامعه مدنی، دولتی‌ها و... در قالب چالش پروتئین 2040 دوره هم جمع شده اند.

امروزه، پروتئین بیش از هر زمانی مورد توجه است؛ این ماده‌غذایی برای سلامت انسان بنیادی است ولی روشی که در حال حاضر آن‌را تولید و مصرف می کنیم آسیب شدیدی به سلامت کره زمین و بدن ما وارد می‌کند.

چالش پروتئین 2040 بر این باور است که اکنون باید در مقابل ترویج رژیم‌های غذایی مبتنی بر گوشت، افزایش مداوم جمعیت جهان و تاثیرات تغییر اقلیم واکنش نشان دهیم.

پروتئین انبوهی به دام‌ها خورانده می‌شود

ما در دنیا دیوانه ای زندگی می‌کنیم که 50 درصد گیاهان دارای پروتئین (سویا، گندم و ...) که می تواند انسان‌ها را سیر کند به دام‌ها داده می شود.

به علاوه، از مقدار زیادی از ماهی‌های وحشی برای تغذیه دام‌های کشاورزی و برخی دیگر از ماهی‌ها استفاده می شود. همچنین سیستم پروتئین برای تغذیه حیوانات بسیار به سویا وابسته است در صورتی که کشت این محصول می‌تواند منجر به جنگل‌زدایی شود.

پس حل این مسئله فقط نیاز به پیدا کردن راه‌های به صرفه برای رشد یک گیاه ندارد؛ بلکه نیاز به پیدا کردن گیاهان ذخیره و صرفه جویی دارد.

برخی از ما بیش از مقدار مورد نیاز پروتئین می خورند؛ در واقع نزدیک به 2 میلیارد نفر از جمعیت کره‌زمین اضافه وزن دارند، 700 میلیون از گشنگی رنج می برند و بقیه مردم هم با کمبود جدی پروتئین روبرو هستند. البته هر کدام از این شرایط هم خطرناک است، برخی پروتنین‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند و برخی دیگر از پروتئین ها مثل پروتئین های ناشی از گوشت منجر به گرمایش‌جهانی، آلودگی آب و... می شوند.

پروتئین بیشتر در گیاه‌ها

چالش پروتئین 2040 برای حل مسئله تغذیه انسان ها روی 3 بخش تمرکز کرده است؛ برنامه اول این چالش افزایش پروتئین در رژیم‌های غذایی و افزایش گزینه‌های خوشمزه گیاهی برای افزودن پروتئین به بدن.

در دنیای غرب مردم از پروتئین حیوانی بیشتر استفاده می‌کنند و در کشورهایی مثل چین و هند هم استفاده از پروتئین حیوانی روبه افزایش است.

اما اگر شما به دنبال تغییر رژیم غذایی خود هستید باید بدانید که این کار راحتی نیست؛ گاهی در منوی رستوران ها غذاهایی را می بینید که گوشت ستاره اصلی آن است و کسی سبزیجات اطراف آن که منبع پروتئین است را نمی خورد. «پروتئین 2040» برای حل این مسئله مشغول همکاری با آشپزها، شرکت‌های مواد غذایی و مدارس است تا غذاهای گیاهی در مقدار وسیع‌‌تر و خوش‌مزه‌تری برای افراد خارج از خانه موجود باشد.

غذای پایدار برای گیاهان

«پروتئین 2040» همچنین به دنبال است تا حیوانات به طور پایدارتری تغذیه شوند.

در طول 60 سال گذشته تغذیه گاو‌ها در دامپروری‌ها، مرغ‌ها، خوک‌ها و ماهی‌ها از سویا، غذای ماهی و حبوبات افزایش پیدا کرده. این در حالی است از بعضی از این مواد غذایی را می‌توان برای تغذیه مستقیم انسان استفاده کرد.

گفتنی است استفاده از ماهی به عنوان غذای دیگر حیوانات فشار زیادی بر اکوسیستم‌های اقیانوس ایجاد می‌کند و استفاده از منابع غذایی دیگر برای تغذیه حیوانات مثل حشرات حیاتی است. به همین منظور «پروتئین 2040» در حال کارکردن با صنعت تغذیه است تا به شکل بهتری تصمیمات درست و قابل فهمی بگیرند.

هدر دادن کمتر غذا

در آخر هم این چالش قصد دارد در قالب سیستم‌های پروتئینی هدر رفتن غذا را کاهش دهد. به طور کلی 30درصد مواد غذایی و خوراکی‌ها تلف می‌شوند، در حالی که بسیاری از این غذا‌ها می توانند به منابع مفید پروتئین تبدیل شوند. «پروتئین 2040» به دنبال کمک کردن به استارت‌آپ‌های کوچک است تا اتلاف پروتئین را کاهش دهد و امکان استفاده دوباره از پروتئین تلف‌شده هم ایجاد شود.

در قرن بیست و یکم نه تنها ما با بحران‌های اکولوژیکی روبرو هستیم بلکه وقتی بحث از امنیت غذایی می شود با بحران های سلامتی هم روبرو هستیم. پروتئین در قلب این مسائل وجود دارد. همکاری تنها کلید برای پیدا کردن راه حل است و چالش «پروتئین 2040» بهترین راه برای شروع است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 12 اسفند 1395، کد مطلب: 450506، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین