پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۸۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، خالی از سکنه شدن روستاها را زنگ خطری برای کشور دانست.

شعارسال : مهندس مجتبی نیک‌کردار در همایش تبادل تجربیات طرح‌های مشارکت مردمی در پروژه منارید که در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه روستاها با چالش‌های زیادی مواجه هستند، گفت: اولین و مهمترین چالش پیش روی روستاها این است که نگاه‌ها به روستاها صرفا آماری است.

نیک‌کردار با بیان اینکه نگاه برنامه‌ریزان مملکتی بر اساس تعداد افراد ساکن در یک منطقه است، گفت: با این حساب برای روستاهایی که جمعیت کمی دارند چیزی باقی نخواهد ماند و لذا نگاه‌های صرفا آماری نخواهد توانست نقش مهمی در توسعه روستاها داشته باشد.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه توسعه روستاها مورد غفلت و بی توجهی واقع شده است، گفت: اگر عینک خود را عوض کرده و با دید جمعیتی به روستاها نگاه نکنیم بهتر می‌توان برای توسعه روستاها برنامه‌ریزی کرد.

نیک‌کردار با بیان اینکه در تلاشیم تا به روستاها به عنوان کانون تولید نگاه کنیم، گفت: با این دید روستاها حامل بار تاریخی، فرهنگی و تولیدی خواهند بود و آن زمان است که روستاهای اهمیت پیدا خواهند کرد.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت جمعیت روستایی 70 درصد و جمعیت شهری 30 درصد بود، گفت: این ترکیب در شرایط کنونی کاملا برعکس شده و 30 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند که این زنگ خطری برای کشور است.

وی با بیان اینکه مهاجرت روستائیان به شهرها سبب خواهد شد تا بخش عظیمی از سرزمین ایران خالی از سکنه بماند، گفت: باید با برنامه‌ریزی درست مانع از مهاجرت روستائیان به شهرها شده و در شرایط آرمانی آن حتی شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.

نیک‌کردار افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف راه، آب، بهداشت، دانش، تکنولوژی و... در روستاها انجام شده است، اما این اقدامات نتوانسته کارکردهای لازم را داشته و در ماندگاری روستائیان در روستاها موثر باشند.

نیک‌کردار با بیان اینکه روستائیان جمعیت مولد کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: هر روستایی یک ایرانی است که ارزش او از شهروندان پایین‌تر نیست و این نگاه خواهد توانست در تسریع یافتن روند توسعه روستاها موثر باشد.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه مقوله توسعه همه جانبه روستاها خصوصا در بخش‌های معیشت و اقتصاد روستایی در دستورکار است، پایه اقدامات توسعه‌ای در روستاها را روستائیان دانست.

نیک‌کردار با بیان اینکه استان کرمانشاه 2700 روستا دارد، گفت: 1700 روستای استان کرمانشاه بالای 20 خانوار جمعیت و هزار روستا نیز زیر 20 خانوار جمعیت دارند که جمعیت این روستاها به 100 نفر هم نمی‌رسد.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود جمعیت مولد روستاها در حال پیر شدن است، گفت: بر اساس آمارهای موجود میانگین سن روستائیان بالای 50 سال است و درصد بالایی از آن‌ها نیز بی‌سواد هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه با چالش‌های زیادی در حوزه خشکسالی و بحران آب، ریزگردها، چالش خشکیدگی بلوط و... مواجه است، گفت: برای ماندگاری روستائیان در روستاها با چالشهای زیادی مواجهیم.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه از چالش زمین‌های کوچک به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی روستاها یاد کرد و گفت: برای حل این چالش باید برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برنامه‌ریزی شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا ، تاریخ انتشار سه شنبه 17 آذر 1394 ، کد مطلب : 94091710044 : www.isna.ir

خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
الان یکی از اقوام ما بعد از این که پنج تا پسر و دو تا دخترشون برای کار و یا تحصیل به تهرا ن آمدند
زن و شوهر نیز خانه و مزرعه را ول کردند به تهران آمدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود آب ناچار به مهاجرت از روستاها میشند ، باید دولت در جهت رفع مشکل بیکاری جوان ها و مسئله کمبود آب اقدامات مناسبی انجام بده
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
وقتی به مشاغل پایداری که میتونیم تو روستاها ایجاد کنیم توجهی نمیکنیم باید هم به این وضع دچار بشیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
وقتی به این بنده خداهای محروم رسیدگی نمی شه همین اتفاق ها هم می افته
ن.ف83
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
باید اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج از روستا صورت بگیره ن۰ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
وسایل امرار معاش که باید تهیه کنند گران شده اما درامد در روستا تغییر چندامی نمیکند...و این مشکل ساز میشود برای روستاییان


س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
وسایل امرار معاش که باید تهیه کنند گران شده اما درامد در روستا تغییر چندامی نمیکند...و این مشکل ساز میشود برای روستاییان


س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
وقتی به وضع اقتصادی روستاها اندک توجهی نداشته باشیم سرانجامش میشه همین مهاجرت های بیهوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین