پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
با شیوع آنفلوانزا در کرمان تب شایعات نیز بالا رفته و هر روز قصه ای جدید و متفاوت به گوش می رسد و سودجویان کلاغ قصه خود را برای رسیدن به مقصد منافع خود به پرواز درآورده اند.

شعار سال: این روزها شیوع آنفلوانزا داغ‌ترین بحث محافل مردم کرمان بوده و کاهش حضور مردم در خیابان‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

اما در این میان داروخانه‌ها به شلوغ‌ترین مکان‌های سطح شهر تبدیل شده‌اند و مردم به امید حفظ سلامتی خود به دنبال واکسن، ماسک و داروهایی هستند که به نوعی ویروسH۱N۱ را از خود دور کنند.

این روزها با به راه افتادن بازار مکاره ماسک در کرمان، مردم این شهر چهره در نقاب کشیده‌اند و این در حالی است که مسئولین حوزه بهداشت و درمان استفاده از ماسک را برای افراد سالم توصیه نمی‌کنند.

باید به این نکته توجه داشت که استفاده نادرست از ماسک می‌تواند آن را به تهدیدی برای سلامتی تبدیل کند. کافیست از خود سؤال کنیم هر فرد چند مرتبه در طول روز ماسک مورد استفاده خود را تعویض می‌کند در حالی که شاید بارها دستان آلوده خود را به ماسکی می زند که در اثر دم و بازدم مرطوب شده و به محیطی مناسب برای تجمع میکروب‌ها تبدیل شده است.

*آنفلوانزا در کرمان کنترل شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانبه وجود ویروسH۱N۱ در ترشحات عطسه و سرفه افراد بیمار اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه این ویروس در هوا وجود ندارد استفاده از ماسک نمی‌تواند کمکی به جلوگیری از انتشار ویروس کند.

نوذر نخعیاما تاکید می‌کند که افراد بیمار و کسانی که امر مراقبت از آن‌ها بر عهده دارند حتماً از ماسک استفاده کنند.

وی رعایت بهداشت عمومی و فاصله گذاری اجتماعی را مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری می‌داند و از مردم می‌خواهد که به شایعات بی پایه و اساس توجه نکنند.

جالب است بدانید بسیاری از پیامک‌هایی که در قالب شبکه‌های مجازی منتشر و دست به دست می‌شود تنها به دلیل راه انداختن فضایی به منظور سوء استفاده برخی از افراد از شرایط پیش آمده است

نخعی از کنترل بیماری آنفلوانزا در کرمان خبر می‌دهد و می‌افزاید: رفتارهای مردم در ادامه دار بودن اپیدمی بسیار تاثیرگذار بوده و بی احتیاطی می‌تواند باعث دامنه دار شدن اپیدمی شود.

وی بهترین زمان برای تزریق واکسن را ماه‌های مرداد و شهریور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بعد از تزریق واکسن حداقل سه هفته برای ایجاد ایمنی در بدن افراد زمان لازم است.

جالب است بدانید بسیاری از پیامک‌هایی که در قالب شبکه‌های مجازی منتشر و دست به دست می‌شود تنها به دلیل راه انداختن فضایی به منظور سوء استفاده برخی از افراد از شرایط پیش آمده است. نمونه واضح این شایعات انتشار پیامی است که مردم را ترغیب به استفاده از لیمو ترش همراه با نمک می‌کند.

*اینجا تب شایعات آنفلوانزا بیداد می‌کند

انتشار این پیام و به دنبال آن افزایش تقاضا شهروندان برای خرید لیموترش قیمت آن را به حدود ۱۳ هزار تومان هم رسانده و این محصول کشاورزی را به دری نایاب در کرمان تبدیل کرده است. در این هنگام افراد هوشیار باید به کسانی بیاندیشند که در پشت پرده با ایجاد این فضا توانسته‌اند از ترس و هراس مردم کیسه ای بزرگ برای خود بدوزند.

*وقتی سودجویان عملیات عمرانی را به آنفلوانزا ربط می‌دهند!

این روزها حتی شاهد انتشار پیام‌هایی هستیم که شیوع آنفلوانزا را به عملیات‌های عمران شهری نسبت داده‌اند،در این پیام ذکر شده که «بر اثر گود برداری زیرگذرهای کرمان به قبرستان جزامیان قدیم رسیده‌اند و این امر باعث انتشار گازهای سمی شده و در نهایت منجر به بروز شرایط کنونی و فوت افراد شده است» در مواجه با این پیام تنها فکری که به ذهنم خطور کرد این بود که چرا افراد بدون تفکر و با سطحی نگری اقدام به بازنشر پیام‌هایی می‌کنند که به وضوح نادرست آن‌ها مشخص است.

بیماری شایع در کرمان آنفلوانزا بوده که علائم آن با جذام کاملاً متفاوت است و به نظر می‌رسد افرادی که اقدام به شایعه پراکنی می‌کنند حتی به سطحی‌ترین اطلاعات نیز اشراف ندارند.

امیر امین مداح مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمانبا ابراز تأسف از انتشار چنین مطالب سطحی و غیرعلمی این مطلب را تکذیب کرد.

در مطلب دیگری آمده که «در دستور رئیس جمهور به استاندار کرمان عنوان شده که این بیماری باید تا ۲۲ آذر ماه کنترل شود در غیر اینصورت کرمان از روز دوشنبه ۲۳ آذر ماه قرنطیه خواهد شد» که این مطلب نیز توسط روابط عمومی استانداری کرمان تکذیب شد.

*قصه شایعاتی که تمامی ندارد

«شروع بیماری از اردوگاه افاغنه بوده و ابتدا دو پرستار در رفسنجان مبتلا شده و بعد از آن به کرمان انتقال داده شده است؛ نوعBوCاین بیماری آغاز شده است؛ مسئولان به دلیل ترسیدن مردم این موضوع را مخفی کرده‌اند و کارمندان علوم پزشکی به دلیل همین موضوع اعتراض کرده‌اند که ادارات هم تا اطلاع ثانویه تعطیل شوند که با مخالفت ریاست علوم پزشکی مواجه شدند. اگر نوعCبه صورت گسترده پخش شود استان کرمان باید منتظر یک مرگ دسته جمعی وحشتناک باشد! لطفاً اطلاع رسانی کنید» این مطلب نیز از دیگر شایعاتی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که توسط جانشین ستاد بحران استان کرمان تکذیب شد.

همچنین ابلاغیه وزرات بهداشت به هتل‌های سایر استان‌ها مبنی بر پذیرش نکردن کرمانی‌ها نیز شایعه ای است که از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تکذیب شد.

هر چند مردم کرمان باید این نکته را در نظر داشته باشند که در ایام تعطیلات از رفتن به سفر خودداری کنند چرا که این امر تا زمان وجود ایپدمی می‌تواند منجر به انتشار ویروس شود.

قصه شایعات تا زمانی که مردم آگاهانه در برابر مطالب غیرمعتبر ایستادگی نکنند همچنان ادامه خواهد داشت. اگر هر فرد قبل از انتشار هر پیام در فضا مجازی اندکی تأمل کرده و از فرد ارسال کننده پیام خواستار منبع موثق شود دیگر افراد سودجو نمی‌توانند به جولانگاهی مناسب برای رسیدن به منافع خود دست پیدا کنند.

*آرامش را به جامعه تزریق کنیم

در شرایطی که مردم کرمان با بیماری آنفلوانزا دست و پنجه نرم می‌کنند انتشار پیام‌های دروغین و بی پایه و اساس مردم را دچار سردرگمی کرده و جامعه را مشوش می‌کند.

بیماری آنفلوانزا حدود سه هفته در کرمان رخ نموده و در آخرین آمار رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از درگذشت ۴۲ نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوعH۱N۱در کشور خبر داده است.

بر این اساس تاکنون ۳۳ نفر در استان کرمان، پنج نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در آبادان، یک نفر در کرج و دو نفر در لرستان در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین مسئولان بهداشتی و درمانی همواره بر این مطلب تاکید کرده‌اند که افرادی که در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند دارای بیماری زمینه ای بوده‌اند و آنفلوانزا تنها دلیل مرگ آن‌ها نبوده است.

وزیر بهداشت روز گذشته وضعیت کرمان را سفید اعلام کرد و علی‌اکبر حق‌دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان که شایعه مبتلا شدن وی به ویروسH۱N۱نیز منتشرشده بود با اعلام کذب بودن این مطلب از روند کاهنده مراجعه مردم به درمانگاه‌های استان خبر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار 20 آذر 1394، کد مطلب: 2997414: www. mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین