پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
هر ساله با بهتر شدن شرایط آب و هوایی در استان هرمزگان و سردی سایر استان ها، بسیاری از متکدیان استان های همجوار به شهر بندرعباس کوچ می کنند حضور متکدیان و کودکان خیابانی در چهار راه ها و در مقابل درب مجتمع های تجاری و حضور در خیابان های پر تردد چهره شهر بندرعباس را نازیبا کرده است.
شعارسال: حضور متکدیان خارجی و داخلی در بندرعباس یک معضل چندین ساله است که تا کنون علیرغم اینکه جلسات متعدد در استانداری، فرمانداری و حتی شورای شهر بندرعباس برگزار شده است راه حل مناسب و اثرگذاری ارائه نشده و در عمل دستگاهها و نهادهای متولی با توپ اندازی در زمین نهادها و دستگاههای دیگر رفع مسئولیت کرده اند و همچنان با بهتر شدن هوای بندرعباس و افزایش گردشگران به این شهر شاهد یک پدیده نامطلوب در بهترین نقاط شهر بندرعباس بوده ایم.

* تکدی گری جرم است/۱۱نهاد وظیفه جمع آوری و ساماندهی متکدیان را دارند

پرویز سالاری رئیس شورای شهر بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متکدیان یک معضل و یک ناهنجاری در شهر بندرعباس هستند که هر ساله با این پدیده روبرو هستیم، بیان داشت: تکدی گری و حضور متکدیان پیامدهای امنیتی برای شهرهای بزرگ و توریستی دارد و یک معضل است که چهره شهر را مخدوش کرده است.

وی با بیان اینکه حضور متکدیان در شهر بندرعباس به یک بحران و ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است، عنوان کرد: متکدیان متاسفانه در جوامع مختلف به ویژه در شهرهای بزرگ خودشان را به رخ می کشانند. در کشورهای مختلف پیشگیری و کنترل در دستور کار است و به اینگونه در ایران وجود دارد در این کشورها با متکدیان روبرو نیستیم.

سالاری خاطرنشان کرد: قوانین جمهوری اسلامی ایران طبق ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ ، تکدی گری جرم است و فرد متکدی مجرم است و توسط نیروی انتظامی باید نسبت به جمع آوری و دستگیری متکدیان اقدام کند. ولی نزدیک به ۱۱ نهاد و ارگان کار ساماندهی متکدیان را به عهده دارند و عده ای سعی دارند با انداختن توپ به زمین نهاد دیگر رفع مسئولیت کنند.

وی عنوان کرد: باندهای شیاد و مافیایی وجود دارد که کودکان کار و خیابانی را کنترل می کنند و ساعت و محل کار آنها را معین می کنند. این سرباندها در خروجی شهر بندرعباس جاده بندرعباس - حاجی آباد مستقر هستند و حتی وسیله ایاب و ذهاب این کودکان و متکدیان را فراهم می کنند و در آخر روز درآمد این کودکان را جمع آوری می کنند.

رئیس شورای شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: چرا هنوز در مقابل پدیده تکدی گری با چالش روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه بندرعباس در فصل پائیز و زمستان یک شهر خوش آب و هوا است که شاهد حضور گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور هستیم، ابرازداشت: متاسفانه متکدیان و کودکان خیابانی به وسیله ای برای جابجایی مواد مخدر برای خرده فروشان و قاچاقچیان تبدیل شده اند. چهره شهر بندرعباس واقعا زخم خورده حضور متکدیان شده است.

سالاری افزود: جمع آوری توسط پلیس انجام می شود ولی مشکل بعد از جمع آوری است. اولین موضوع ساماندهی متکدیان است، که شهرداری، بهزیستی و اداره کل امور اتباع بیگانه باید با جدیت بیشتری ورود کنند.

وی در مورد نحوه ساماندهی متکدیان عنوان کرد: برخی از متکدیان بیمار هستند که باید برای درمان به مراکز بهداشت و درمان تحویل شوند. همچنین در مورد ساماندهی کودکان کار و خیابانی برخی باید به مدارس تحویل شوند تا ادامه تحصیل دهند و برخی هم باید به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای حرفه آموزی تحویل شوند.

وی گفت: خلاء در قانون نداریم مشکل اصلی در فرآیند اجرای قوانین در دستگاهها است که هر کدام به یک سو می رود و می بینیم که یک معضل در سطح شهر سالهاست که چهره شهر را نازیبا کرده است. باید این فرآیندها هدایت شود تا دستگاههای متولی در انجام امور هماهنگی باشد.

* مصوبه شورای شهر برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان

وی در مورد مصوبات شورا در خصوص برخورد با پدیده تکدی گری در سطح شهر بندرعباس بیان داشت: اولین مصوبه تشکیل کارگروه مقابله با تکدی گری با محوریت کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی و بهزیستی بود.

به گفته سالاری، شورای شهر در دومین مصوبه مقرر کرد تا دستگاههای متولی مانند شهرداری، بهزیستی، اتباع بیگانه و سایر دستگاههایی که سامان سرا دارند، به صورت شبانه روزی متکدیان را تحویل بگیرند و فقط در زمان اداری تنها پذیرش را انجام ندهند و تکالیف دستگاهها در فرآیند جمع آوری و ساماندهی تا زمان ترد به استانها و یا خارج از کشور مشخص خواهد شد.

وی عنوان کرد: از معاون امنیتی استانداری خواستار تشکیل کارگروه و برخورد ضربتی با متکدیان هستیم و شهرداری آمادگی جمع آوری هستند و باید منتج به نتیجه شود. عده ای از متکدیان شیاد هستند و برخی سردسته های متکدیان هستند.

* مشکلات شهر در وقت اداری قابل حل نیست/متکدیان بلافاصله پس از جمع آوری ترد می شوند

علی نیکویی معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری بندرعباس روز گذشته در جلسه ای در فرمانداری بندرعباس در مورد ساماندهی و جمع آوری متکدیان شهر بندرعباس بیان داشت: یکی از معضلات برگزاری جلسات این است که در هر جلسه یک کارشناس شرکت می کند و در جلسه بعدی یک کارشناس دیگر حضور دارد و این باعث شده که کسی پیگیر مصوبات جلسات نباشد.

وی عنوان کرد: قانون اختیارات خوبی در اختیار ما گذاشته و باید بهره بگیریم معضلات شهر در وقت اداری قابل حل نیست و باید ۲۴ ساعته پای کار باشیم.

نیکویی خاطرنشان کرد: بیشتر متکدیان از کرمان، کهنوج، داراب و شهرهای همجوار استان به بندرعباس می آیند. شهرداری، بهزیستی، اتباع بیگانه، پلیس و سایر دستگاهها باید در سه نوبت روز جمع آوری متکدیان انجام دهند. در اردوگاه تفکیک شوند و ساکنین شهرهای دیگر به استانهای محل زندگی ارجاع داده شوند. و با هر کس که تکراری باشد با او برخورد جدی خواهد شد.

به گفته وی، از روز دوشنبه موضوع جمع آوری و ساماندهی و بازگشت متکدیان با جدیت دنبال خواهد شد.

* ۸۰درصد متکدیان شهری کودکان زیر ۱۸سال هستند/خدماتی به متکدیان خارجی نمی دهیم

محمد ترکمانی، کارشناس بهزیستی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: سن ۸۰درصد متکدیان شهری کودکان زیر ۱۸ سال است.

وی با بیان اینکه در جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی مشکل داریم ولی در شناسایی و ساماندهی مشکلی وجود ندارد، ابرازداشت: ۹۰ نفر کودک در ۱۰ ماهه امسال کودک خیابانی و کار شناسایی شدند و خدمات نگهداری و مددکاری برای آنها ارائه شد.

ترکمانی اظهارداشت: در شهر بندرعباس تعداد کودکان متکدی خارجی کم نیست، طبق دستورالعمل نمی توانیم خدماتی به این کودکان بدهیم و دوباره به خیابان برمی گردند.

وی عنوان کرد: برای گرفتن مکان برای کودکان خیابانی مشکل داریم و طبق مصوبه وزارت کشور شهرداری موظف بود مکانی برای نگهداری کودکان خیابانی در اختیار بهزیستی قرار بگیرد.

اسدی معاون اداره کل امور اتباع بیگانه استانداری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شیوه جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سطح شهر بندرعباس با بیان اینکه جمع اوری و ترد متکدیان خارجی در شرح وظایف اداره کل اتباع بیگانه نیست، بیان داشت: اتباع کشورهای خارجی بخشی از متکدیان شهر بندرعباس را تشکیل می دهند و برخی از متکدیان به خاطر شرایط آب و هوایی از استانهای دیگر به بندرعباس می آیند.

اسدی عنوان کرد: بارها در فرمانداری و استانداری اعلام کرده ایم متکدیان خارجی دستگیر شوند آنها که سرپرست دارند گفته ایم که در وقت اداری تحویل دهند تا بتوانیم سریعا تعیین و تکلیف کنیم چراکه برای نگهداری متکدیان دارای سرپرست با محدودیت و مشکلات اقامتی روبرو هستیم.

وی افزود: اردوگاه قبلی جابه جا شد و به «هرمودر ایسین» منتقل شد. با هماهنگی قبلی هر زمانی که جمع آوری شوند آمادگی ساماندهی اتباع بیگانه را داریم.

* شهرداری برای جمع آوری متکدیان مشکلی ندارد/بهزیستی همکاری بیشتری کند

محسن یکتاپور معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فرآیند جمع آوری متکدیان از سطح شهر بندرعباس بیان داشت: تکدی گری یک پدیده ناهنجار اجتماعی است و در شهرهای کشور مشهود است و تکدی گری یک انحراف اجتماعی است و بندرعباس به دلیل شرایط آب و هوایی با این پدیده بیشتر مواجه است.

وی با بیان این نکته که در شش ماهه دوم سال با این پدیده روبرو هستیم. به نوعی قشلاق و ییلاق می کنند، عنوان کرد: مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۸۷ وجود دارد که فرمانداری، شهرداری، دادگستری، بهزیستی، اداره کار، کمیته امداد و آموزش و فنی و حرفه ای، نیروی انتظامی موظف به جمع اوری و ساماندهی متکدیان مشخص شده اند و صدا و سیما هم به عنوان رسانه وظیفه فرهنگسازی را دارد.

یکتاپور خاطرنشان کرد: برای برخورد با این پدید باید هماهنگی خوبی بین این دستگاهها باشد. بحث جمع آوری شهرداری مشکلی ندارد و کمتر از دو سه روز می توانیم جمع آوری کنیم. تمامی دستگاهها باید با جدیت پای کار بیایند.

وی افزود: مهمترین موضوع ساماندهی و نگهداری و ترد متکدیان بازگشت به محل سکونتشان است. قرار شد که امور اجتماعی استانداری با استانهای مورد نظر که بیشتر متکدیان از این استانها به هرمزگان می آید هماهنگی کند تا زمانیکه متکدیان به محل سکونتشان برگشت داده می شوند مجددا به بندرعباس برنگردند.

یکتاپور خاطرنشان کرد: متاسفانه بهزیستی و سایر دستگاهها حتی معتادان را بعد از ساعت ۱۳ تحویل نمی گیرند و اگر جمع اوری در سایر ساعت روز انجام شود باید بعد از جمع آوری مجددا آنها را رها کنیم زیرا مکانی برای دستگاه های متولی تا صبح روز بعد از تحویل گیری معتادان و متکدیان خودداری می کنند.

وی افزود: اداره بهزیستی همکاری بیشتری با شهرداری و نیروی انتظامی داشته باشد. 8درصد کودکان کاری که جمع آوری می شوند توسط بهزیستی تحویل گرفته می شود و مابقی دوباره به شهر بر می گردند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 3923485 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین