پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
پلان بازار سنندج به شکل مستطیل بزرگ بوده است و برخلاف تمام بازارهای ایرانی که بصورت خطی شکل گرفته اند، این بازار با الهام از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان با شکل مستطیل ساخته شده است. در وسط این مستطیل سراهای مختلفی قرار گرفته است.

شعار سال: پلان بازار سنندج به شکل مستطیل بزرگ بوده است و برخلاف تمام بازارهای ایرانی که بصورت خطی شکل گرفته اند، این بازار با الهام از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان با شکل مستطیل ساخته شده است. در وسط این مستطیل سراهای مختلفی قرار گرفته است. این بازار در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال 1046 هجری قمری همزمان با مرکزیت شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان ها ساخته شده است. دراین تاریخ سلیمان خان از طرف شاهان صفوی به عنوان والی کردستان منسوب و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شده بود. این بازار و قلعه حکومتی (دژسنه) هم زمان ساخته شده اند.

در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار داشت که در اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفت و بازار به دو بخش تقسیم شد. بخش شمالی خیابان را بازار سنندجی و قسمت جنوبی را بازارآصف می نامند. از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج، اکنون سه دروازه در مدخل ورودی قدیمی باقی مانده است.

سقف راسته بازار به صورت طاق و گنبد ساخته شده و سقف حجره ها نیز به صورت طاق اجرا شده است. مصالح به کار رفته در بازار، بیشتر سنگ، خشت و آجر است.

حوزه نفوذ بازار شهر سنندج بیشتر به حوزه شهر محدود میشود و روستاهای اطراف در درجه دوم اهمیت قرار دارند و همچنین شهرهای دیگر استان و بخش‌ها را بسیار کمتر از حد روستاها تحت نفوذ خود دارد، حتی افراد در روستا‌هایی که ده‌ها کیلومتر با سنندج فاصله دارند برای تأمین نیازهای خود و رفع مایحتاج خود به شهر، مخصوصاً به بازار می‌آیند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت گردشگری مکان بین، تاریخ انتشار: -، کد مطلب: -:www. makanbin.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین