پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
اين زيارتگاه که زرتشتيان به آن پيرسبز نيز مي‌ گويند در استان يزد و شهرستان اردکان در کوه‌ هاي ميان اردکان و انجيره قرار دارد. چک چک در 43 کيلومتري شرق اردکان واقع شده و جاده آن دوطرفه با آسفالت قابل قبول است. درصورتيکه وسيله نقليه شخصي نداريد مي توانيد از يزد، ميبد يا اردکان خودرو کرايه تهيه نماييد. زرتشتيان هر ساله از روز 24 خرداد به مدت چهار روز در اين زيارتگاه دور هم جمع شده و به نيايش مي‌پردازند.

شعار سال: براي ورود به زيارتگاه، به نشانه احترام، بايد کفش ها را از پا درآورد و کلاه بر سر نهاد. قبل از ورود به زيارتگاه تابلوهايي وجود دارد که نشان مي دهد براي ورود به زيارتگاه بايد پاک بود، همانطور که در دين اسلام نيز ورود بانواني که داراي شرايط خاص هستند به مساجد ممنوع است، در اين مکان نيز نکات فوق بايد رعايت گردد. در داخل زيارتگاه که به شکل دهانه غار است تنه درخت چنار کهنسالي وجود دارد.


کف زيارتگاه با سنگ مرمر پوشيده شده و از بخشي از سقف قطرات آب چکه چکه بر زمين مي ريزد و احتمال نام گذاري اين محل نيز شايد از همين رو باشد. چند شعله شمع بطور دائم در زيارتگاه روشن است و محلي براي سوزاندن عود يا چوب مقدس وجود دارد. همانند بسياري از زيارتگاه هاي ساير اديان، تصاويري از بزرگان دين زرتشتي زينت بخش محوطه کوچک زيارتگاه است. سقف زيارتگاه سنگي است. در کف محوطه ظرف هايي براي جمع آوري آب گذاشته اند که بخشي از آن جهت تبرک به زائرين اهدا مي شود و بخشي ديگر نيز به مصرف خوراکي مي رسد. همه ساله در 27 خرداد ماه زرتشتيان از سراسر جهان در اين مکان گرد هم مي آيند و به دعا و نيايش مي پردازند.


هرچند که در ميان عموم شهرت يافته که اين مراسم حج زرتشتيان است اما به واقعيت نزديک نيست. در مجموعه چک چک ساختمان هاي متعددي مشاهده مي گردد. از آنجا که مجموعه چک چک با شهر اردکان فاصله زيادي دارد، اين ساختمان ها جهت اسکان و پذيرايي از زائران ساخته و استفاده مي شوند. ساخت و نگهداري مجموعه چک چک توسط زرتشتيان داخل و خارج از کشور تامين گرديده و مي گردد.


هر سال جشن مهرگان در اين زيارتگاه جشن برگزار مي‌شود و زرتشتيان بسياري در اين مکان گرد هم مي‌آيند.


گفته مي‌شود نام «چک چک» يا «چک چکو» از صداي قطره‌هاي آبي گرفته شده که از صخره‌اي مي‌چکد و اکنون به درون يک منبع ذخيره هدايت مي‌شود. نيايشگاه پير سبز امکانات رفاهي مانند برق، آب آشاميدني و تعدادي اتاق دارد که براي استراحت ساخته شده که به آن‌ها «خيله» مي‌گويند. در داخل يکي از اتاق‌ها چاهي به ژرفاي بيش از 50 متر وجود دارد. بنا به اعتقاد زرتشتيان زمان حمله مسلمانان به ايران که با سقوط پادشاه ساساني وقت (يزدگرد) انجاميد، نيک بانو دختر شاه از دست مسلمانان فرار کرد و به سمت اردکان آمده و در ميان کوه مخفي و ناپديد شد و اين محل به عنوان زيارتگاه زرتشتيان قرار گرفت . يکي از کنيزان نيک بانو به نام گوهر بانو (مرواريد) نيز در چند کيلومتري وي مدفون است که با نام پير هريشت معروف است .


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت گردشگری آذربایجان شرقی (مکان بین)، تاریخ انتشار: - ، کد مطلب: - ، www.makanbin.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین