پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
آب انبارها در قدیم الایام یکی از روش هاي ذخيره آب آشاميدني بوده است و ایرانیان معماری ویژه ای برای نگهداری از آب داشته اند.
شعارسال: در سال 72 ساخت آب انبار پنج بادگیر کیش جهت جمع آوري آب هاي سطحي در محل يك آب انبار باستاني در محدوده شهر حريره در نزديكي مجموعه درخت سبز، به اتمام رسید.يك آب انبار دو قلو با پنج بادگير و دو گنبد؛ به سبك معماري سنتي يزدي. بادگیرها عمل خنک کردن آب انبار را در این سبک معماری انجام می دهند.

روزنه‌های ورودی و بادگیرها هوای داخل آب‌انبار را در فصول گرم سال متعادل و حتی خنک می‌سازند. برخورد باد با آب داخل آب انبار به این مهم کمک می‌کند. در حال حاضر با توجه به اینکه دیگر آبی در آب‌انبار نیست خنکی هوا کمتر احساس می‌شود. روزنه بالای گنبدهای این آب‌انبار به تهویه هوا کمک می‌کند.

با توجه به ساخت و سازهاي كيش و از بين رفتن مسير آبهاي سطحي منتهي به آب انبارهاي سنتي، اين آب انبارها كاربري اصلي خود را از دست داده و امروزه از دستگاه هاي آب شيرين كن براي تهيه آب شيرين استفاده مي شود. معماري خاص اين بنا ياد آور ايام گذشته و براي گردشگران بسيار جالب و ديدني است.

آب‌انبار سنتی جزیره کیش اکنون تنها به صورت یک آب انبار نمایشی درآمده است، به طوری که مسیر پاشیر آب انبار عوض شده تا بازدیدکنندگان بتوانند از داخل محوطه‌ های آبگیر آن بازدید کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مکان بین، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - ، www.makanbin.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین