پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
شَهداد در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان است کویر شهداد با وسعتی بالغ بر۲۴ هزار کیلومتر مربع بخشی از حاشیه غربی کویر لوت است. کویر شهداد از جنوب غرب به مناطق کوهستانی و سردسیر سیرچ و از شمال شرق به مناطق کویری و گردشگری بِکری از قبیل کلوت متصل است.

شعارسال: در 25 کیلومتری شرق شهداد، شاهد مناظر بدیع، حیرت آور و شگفت انگیزی از زاییده های طبیعت هستیم. کلوتها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی نظیرند. از دوردست که به کلوتها نگاه می کنیم، شهری بزرگ با آسمان خراش های فراوان را تداعی می کند. این کلوت‌ها رشته دالان‌های موازی هستند که بر اثر باران و باد شدید به مرور زمان ایجاد شده است و ارتفاع دیواره‌های آن‌ها به 200 متر می‌رسد. شهر افسانه‌ای کلوت‌ها ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود ۲۰ هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است. در کویر شهداد، ۱۰۰ هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست.

کلوت‌ها از شمال به جنوب حدود ۱۴۵ کیلومتر طول و از غرب به شرق نزدیک به ۷۰ کیلومتر عرض دارند و در موازات تل ماسه‌های عظیم شرق کویر قرار گرفته‌اند. اما کلوت‌ها ناشناخته‌تر، خطرناک‌تر و افسانه‌ای‌تر از تل ماسه‌های شرقی لوت هستند. قدیمی‌ترین پرچم فلزی در جهان با عنوان درفش شهداد در این منطقه کشف شده و در موزه ملی نگه داری می‌شود. گرم‌ترین نقطه روی زمین با دمای ۶۳ درجه سانتیگراد برای صحرای آریزونای آمریکا ثبت شده است، اما کار‌شناسان ایرانی معتقدند، کویر لوت ایران در 80 کیلومتری کویر شهداد منطقه ای به نام "گندم بریان” یا "ریگ سوخته” وجود دارد با دمای ۶۷ درجه سانتیگراد در سایه و ۱۰۰ درجه سانتیگراد روی خاک و گدازه‌های آتش فشانی در آفتاب، گرم‌ترین نقطه روی زمین است.

به دلیل نداشتن جاده و راه مشخص دستیابی به آن به سختی و تنها با همراهی تعداد معدودی که آشنا به مسیرها هستند امکان پذیر است. گندم بریان منطقه‌ ای با پوشش آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می‌شود. این منطقه همچنین پست‌ ترین منطقه داخلی ایران نیز محسوب می‌ شود و این موضوع نیز از دیگر دلایل گرمای شدید آن است.

کمپ کویری شهداد تنها کمپ کویری دشت لوت است. فاصله کمی با شهر افسانه‌ای کلوت‌ها دارد کمپ کویری شهداد در ۲۰ کیلومتری شهداد در مسیر نهبندان و در آخرین نقطه‌هایی که زندگی ادامه دارد و پس از گذر از ده سیف و شفیع آباد در لابه لای تپه‌ها قرار گرفته است. آب، برق، سرویس بهداشتی، آمفی تئا‌تر روباز، حمام آفتاب، خواب در شن‌ها و استراحت در ۳۵ آلاچیق ساخته شده از مصالح طبیعی همچون برگهای خرمابخشی از امکانات و لوازم میزبانی کویر از میهمانانش است. کمپ به صورت شمالی، جنوبی ساخته شده و در بین چندین کلوت قرار گرفته تا از گزند باد و طوفان‌های شن در امان باشد. هم اکنون نزدیک به 300 کیلومتر جاده آسفالته، تنها مسیر عمومی برای گذر از این تجربه سرشار از زیبایی و شگفتی است. دیدن کویر شهداد فقط در فصل زمستان و اوایل بهار امکان پذیر است .


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مکان بین، www.makanbin.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین