پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۴۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
هدف‌گذاری صادرات برای سال 1395 در حالی 50 میلیارد دلار اعلام شده بود که براساس آخرین آمار گمرک از ابتدای امسال تا پایان بهمن، ارزش صادرات غیرنفتی ایران به 38 میلیارد و 492 میلیون دلار رسیده است. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد بخش صادرات کشور از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده عقب مانده و حتی با احتساب افزایش صادرات در بخش خدمات هم، این عقب‌افتادگی جبران نخواهد شد.

شعار سال: این فاصله در حالی وجود دارد که معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران، مهم‌ترین اقدامات برای افزایش صادرات کالا و خدمات در سال ۱۳۹۵ را تشریح کرده است. محمدرضا مودودی در مورد شاخص‌ترین اقدامات انجام شده اظهار کرد: اقدامات در قالب ۱۵ محور در سال ۱۳۹۵ مدنظر قرار گرفت تا بتوانیم افزایش صادرات کالا و خدمات را پس از برجام در دستور کار قرار دهیم.

او ادامه داد: کاهش محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در صادرات (نظیر حذف عوارض بر صادرات اقلام صنعتی)، کاهش سقف تضمین از دو برابر به یک برابر حقوق ورودی برای واردات موقت (تسهیل در واردات موقت مواد اولیه برای فرآوری و صادرات مجدد)، کاهش زمان استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی از سه ماه به یک ماه (قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر) و اصلاح آیین‌نامه استرداد، حذف ممنوعیت صادرات شمش طلا و استحلالی از معادن داخلی و نیز لغو تعهد ارزی صادرکنندگان، پنج اقدام در جهت افزایش صادرات کالا و خدمات در سال جاری بود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه آزادسازی خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد از سوی سیستم بانکی صورت گرفت و همچنین خرید ارز حاصل از صادرات مصنوعات طلا به نرخ آزاد از دیگر اقدامات انجام شده در راستای افزایش صادرات و خدمات به‌شمار می‌رود، یادآور شد: افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به میزان ۲۰۰ میلیون دلار و پوشش ضمانتی به میزان حدود سه میلیارد دلار از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.

مودودی افزود: علاوه بر هشت مورد عنوان‌شده، اعمال عوارض بر صادرات موادخام و فرآوری نشده (۲۳ ردیف کالایی) و حذف مجوزهای غیرضروری برای صادرات برخی داروهای دامی، از دیگر اقدامات مهم در جهت افزایش صادرات کالا و خدمات بود.

او در ادامه با بیان اینکه برقراری خطوط منظم کشتیرانی در شمال (روسیه) و جنوب (عمان) از دیگر اقدامات انجام شده به منظور افزایش صادرات کالا و خدمات بود، عنوان کرد: علاوه بر ۱۱ مورد عنوان شده قبلی، برقراری خط منظم هوایی تهران به آستاراخان، تعیین ۵۰ کشور هدف برای سال ۱۳۹۵ و تدوین نقشه راه تجارت با ۲۲ کشور دارای اولویت، ساماندهی نظام تبلیغاتی و توسعه برند و برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز پیگیری ایجاد مراکز تجاری در عراق، کنیا، غنا، نیجریه و چین ۱۵ اقدام اصلی در جهت افزایش صادرات کالا و خدمات طی سال ۱۳۹۵ است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 21 اسفند 1395، کد مطلب:1094295 : www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
0
0
15 اقدامن نه 150 اقدام، چه کارکرد و عملکردی بیرون اومده ازشون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین