شعار سال: این سیاستها توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان گروه های علمی فرهنگستان علوم تدوین شده و پس از اعلام نظر گروه های علمی و بحث و تبادل نظر در جلسات شورای علمی فرهنگستان، به تصویب رسیده است. سیاست های تدوین شده توسط فرهنگستان علوم از سوی معاون اول رئیس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت بهره برداری ارسال شده است. آنچه در ادامه آمده «سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه از نظر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران)» است:
سياست هاي علم و فناوري در برنامه ششم توسعه (از نظر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران)
بخش اول- تبيين مسئله
تحقق اين مهم ايجاب مي كند كه بيان سياستهاي علم و فناوري با ادبياتي جريان ساز و تحول آفرين و در قالب مدلي كه پاسخگوي تعهدات نظام علم و فناوري به سيستمهاي احاطه كننده خود باشد، انجام شود و به باز كردن افقها و چشماندازهاي جديد كمك كند و در عين حال تأثيرگذاري بسيار جدّي در برنامه ششم توسعه داشته باشد.
1/2- استقرار نظام تضمين كيفيت، مستلزم تأثيرپذيري متقابل دانش و جامعه، استانداردسازي آموزش و پژوهش، رعايت اخلاق در علم و فناوري، صيانت از هويت دانش و دانشگاه، بالندگي اعضاي هيأت علمي، و نظارت و ارزيابي و اصلاح مستمر فرآيندها و عملكردها است، كه در نهايت به توليد علم و تربيت دانشآموختگان با مجموعهاي از توانمنديهاي دانشي، مهارتي و بينشي ميانجامد.
2/2- از بعد نظام تدبير، مدل سياستگذاري نظام علم و فناوري ناظر به جايگاه و نقش علم و ويژگيهاي نظام تصميمسازي و تصميمگيري در حكمراني خوب، قانونمندي، تعهدات و نقش نظام تدبير، آزادي بيان و نقش ذينفعان در نظام علم و فناوري، كارایي استفاده از منابع و ابزارهاي كنترل فساد است.
3/2- از جنبه ديگر عملكرد مطلوب و بهينه نظام علم و فناوري مستلزم فراهم آمدن بستر و زمينهاي است كه به موجب آن اعتقاد به علميبودن و علمي فكر كردن در جامعه فراگير شود، ساختار كلان علمي كشور به گونهاي اساسي متحول گردد، جامعه به جامعه يادگيرنده بدل شود، و رهبري مراكز علمي و دانشگاهي بر عهده عالمان قرار گيرد.
4/2- نظام علم و فناوري، همچنين مستقيم و غير مستقيم تحت تأثير روندهاي جهاني است. در اين زمينه توجه به افزايش شهرنشيني و رشد انتظارات مردم از دولت، فشارهاي وارده بر منابع طبيعي اصلي، به دلايل افزايش جمعيت، تغييرات آب و هوا و رشد اقتصادي، پير شدن جمعيت، جابجايي قدرت هاي اقتصادي، همكاريهاي بين المللي، گسترش دنياي مجازي و نسل جديد ماهوارهها و رباتها از جمله روندهاي حائز اهميت در بحث مربوط به سياستگذاري در حوزه علم و فناوري است.
5/2- از ديگر لوازم سياستگذاري نظام علم و فناوري، توجه به چالشهاي دروني نظام علم و فناوري، چالشهاي توسعه پايدار، چالش هاي نظام اجتماعي و فرهنگي، تقاضاي اجتماعي، نظام آموزش و پرورش، فرهنگ و سياست و الزامات اقتصاد مقاومتي (اقتصاد دانش بنيان) است.
1/3- اعتقاد به غايت روشن جهاني كه صالحان وارث آن خواهند بود.
2/3- اعتقاد به اقتدارآفريني ملي و بين المللي از طريق توسعه علم، فناوري و نوآوري
3/3- رعايت اصل "آزاد انديشي" و " اختيار توأم با مسئوليت اجتماعي" در محيط هاي علمي
4/3- رعايت اصل منفعت عام در مقابل انتفاع شخصي
1/4- جهاد مستمر علمي با هدف كسب مرجعیت علمي و فناوري در جهان.
2/4- بهينه سازي عملكرد و ساختار نظام آموزشي و تحقيقاتي كشور به منظور دستيابي به اهداف سند چشمانداز و شكوفایي علمي.
3/4- حاكميت مباني، ارزشها، اخلاق و موازين اسلامي در نظام آموزش عالي، تحقيقات و فناوري و تحقق دانشگاه اسلامي.
4/4- تقويت عزم ملي و افزايش درك اجتماعي نسبت به اهميت توسعه علم و فناوري.
5/4- ايجاد تحول در ارتباط ميان نظام آموزش عالي، تحقيقات و فناوري با ساير بخشها.
6/4- گسترش همكاري و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوري با ساير كشورها و مراكز علمي و فني معتبر منطقهاي و جهاني بهويژه جهان اسلام همراه با تحكيم استقلال كشور.
بخش دوم- سياست هاي علم و فناوري
با توجه به ارزشهاي حاكم بر نظام علم و فناوري و سرفصلهاي ششگانه سياستهاي كلي علم و فناوري، سياستهاي حوزه علم و فناوري در برنامه ششم توسعه را ميتوان در سه سطح كلان، مياني و اجرایي برشمرد:
1/1- تعميق معرفت ديني و ارتقاء ارزشهاي اسلامي- ايراني و ايفاي نقش الهامبخشي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي در منطقه
2/1- پايبندي مديريت دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي به نظام تدبير و رعايت اصل شايسته سالاري
3/1- حركت در مرزهاي دانش با هدف افزايش سهم جمهوری اسلامی ایران در توليد علم جهاني، ارتقاء جايگاه زبان فارسي به عنوان زبان علم و تقويت هويت ملي
4/1- به كارگيري علم و فناوري در عرصههاي مختلف مديريتي و تصميم گيري به عنوان يكي از مؤلفه هاي اصلي اقتصاد مقاومتي و اقتدار ملي
5/1- پايبندي به الزامات چرخه آفرينش دانش تا توليد ثروت
6/1- تعهد نظام علم و فناوري (نظام های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) به حفظ محيط زيست و مديريت علمي بر منابع طبيعي، توسعه پايدار و تضمين امنيت و صلح جهاني
7/1- برونگرایي و افزايش تعاملات و ديپلماسي علم و فناوري
8/1- راهبري نظام علم و فناوري مبتني بر نيازهاي آينده كشور
9/1- ارتقاء فرهنگ اخلاق علمي، عمومي سازي و ترويج علم و فناوري در كشور
10/1- برتري ديدگاه شبكه سازي در نظام علم و فناوري
11/1- پايبندي به نظام تضمين كيفيت و رقابت پذيري در مؤسسههاي آموزش عالي، پژوهشي و فناوري
12/1- سياستگذاري اجرایي و برنامهريزي كلان و عملياتي مؤسسههاي آموزش عالي، پژوهشي و فناوري مبتني بر التزام اجتماعي
13/1- تقويت نقش فرهنگ در توسعه علمي و اشاعه فرهنگ و اخلاق گفت و گو در تمامي سطوح جامعه، بين ملتها و فرهنگها
14/1- حفظ و تقويت پايدار ميراث فرهنگي كشور
15/1- تبديل تهديد تحريمها به فرصت از طريق تشكيل و توسعه شركتهاي زايشي، ايجاد نهادهاي تحقيق توسعه مشترك ميان صنايع و دانشگاهها و برقراري مشوقهاي لازم براي توسعه سرمايهگذاري خطرپذير در حوزه تبديل ايده به محصول
1/2- توسعه متوازن و هدفمند آموزش عالي مبتني بر ضوابط و قواعد مشخص و از قبل تعيينشده
2/2- تأمين آزادي علمي و تحول بنيادين در مديريت دانشگاهي با هدف ارتقاء جايگاه دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي
3/2- جهتدهي و هدايت تقاضاي اجتماعي آموزش عالي به سمت اولويتهاي كشور
4/2- هماهنگي سياستگذاري در نظامهاي آموزشي پيشدانشگاهي و دانشگاهي
5/2- تغيير نقش نهادهاي بالادستي نظام علم و فناوري از كنترل و دخالت به حمايت و تسهيل گري
6/2- انسجام بخشي به امور سياستگذاري، برنامهريزي و اجرا در حوزه علم و فناوري و تعيين حدود اختيارات و مسئوليت هاي نهادهاي مختلف ذيربط
7/2- شفافیت بخشيدن به تصميمات و فرايندهاي اجرایي با هدف اعتمادسازي بين تمامي ذينفعان
8/2- تقويت و توسعه رابطه دانشگاه و جامعه در بخشهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي
9/2- طراحي و استقرار نظامهاي تضمين كيفيت در دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و فناوري
10/2- توسعه زيرساخت هاي آموزشي و تحقيقاتي در دانشگاهها و مراكز پژوهشي و فناوري
11/2- بازنگري ريشهاي و بنيادين فرايندها در روند حركت علمي كشور با هدف افزايش كارایي و اثربخشي
12/2- ارتقاي الگوهاي مديريتي، فرهنگ سازماني و شيوههاي رفتاري در نظام علم و فناوري كشور به الگوهاي جديد مديريت يادگيرنده، سازمان يادگيرنده و يادگيري در اجرا
13/2- استفاده از تمامي ظرفيتهاي دانشگاهيان و كنشگران عرصه علم و فناوري در چارچوب ديپلماسي عمومي براي كاستن از تحريمها و آثار آنها و كمك به رونق بازار كسب و كار كشور
14/2- توسعه تعاملات فرهنگي، هنري و اجتماعي در سطوح كشورهاي همجوار، منطقهاي و بين المللي، در قالب گردشگري علمي و فرهنگي از طريق روانسازي مقررات تردد اعضاي هيأت علمي و دانشجويان براي اجراي برنامههاي آموزشي، فرهنگي و هنري
15/2- تغيير در مأموريتهاي دانشگاههاي برتر كشور، با هدف ارتقاء آنها به دانشگاه ارزشآفرين، كارآفرين و ثروتآفرين.
16/2- فراهم آوردن زمينه تحول در آموزش عالي و تحقيقات با هدف قرار گرفتن هر چه سريعتر جامعه علمي كشور در مرزهاي دانش
17/2- پايبندي به اصل شايسته سالاري در مديريت آموزشي و تحقيقاتي كشور
18/2- رعايت حدود قانوني در انجام وظيفه و اعمال اختيارات توسط نهادهاي سياستگذاري و اجرایي نظام علم و فناوري و الزام آنها به پاسخگويي
19/2- تغيير نگرش بنيادين به علم و فناوري و اصلاح نظام مدرك گرایي
20/2- بازتعريف وظايف و اختيارات نهادهاي مؤثر بر حوزههاي علوم، تحقيقات و فناوري با رويكرد تقويت نقش دانشگاه و دانشگاهيان
21/2- توسعه ارتباطات و زيرساختهاي ارتباطي و فناوري اطلاعات با هدف تضمين دسترسي آزادانه امن و ارزان همه شهروندان به ويژه جامعه دانشگاهي كشور به اطلاعات مورد نياز براي گسترش و تعميق نهضت نرم افزاري
22/2- واگذاري اختيار به دانشگاههاي برتر كشور در زمينههاي مختلف برنامه ريزي، بودجهريزي، پذيرش دانشجو و استخدام و ارتقاء اعضاي هيأت علمي
23/2- چابك سازي ساختارهاي اداري- اجرایي و حذف ساختارهاي زائد.
24/2- انسجام بخشي در سياستگذاري، برنامه ريزي و اجرا
25/2- نهادسازي در جهت توليد و ترويج علم و افزايش سهم كشور در توليدات علمي جهان
26/2- بازنگری در مدیریت تخصیص و هزینه کرد منابع مالی تحقیقات و فناوري
27/2- تکمیل زنجیره تولید دانش بنیادی تا دانش فنی
28/2- هدفمندسازی پژوهش با توجه به نياز بخشهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي كشور
29/2- ارتقاء جایگاه و منزلت علم و عالم در فرهنگ عمومی جامعه، با تأكيد بر علوم پایه و علوم انسانی
30/2- استفاده حداکثری از توان علمی، آموزشی و پژوهشی نخبگان ایرانی مقیم داخل و خارج کشور براي توسعه توان تحقيقاتي و فناوري كشور
31/2- تقويت بنيانهاي اشاعه، ترويج و همگاني سازي علم
32/2- ايجاد و توسعه مراكز علم
33/2- تقويت جايگاه اعتبارسنجي نظام دانشگاهي
34/2- توسعه راهكارهاي فعالسازي ديپلماسي علم و فناوري
35/2- تقويت شركتهاي دانش بنيان
1/3- اصلاح نظام پذيرش دانشجو با تأكيد بر جدایي سنجش از پذيرش
2/3- افزايش سطح كيفي آموزشها با تأكيد بر آموزش مهارت هاي زندگي اجتماعي در كنار آموزشهاي نظري
3/3- ارتقاء توانمنديهاي بينشي، نگرشي و علمي اعضاي هيأت علمي
4/3- ارتقاء منزلت و بهبود معيشت اعضاي هيأت علمي
5/3- توجه به حل مسائل اجتماعي، و توقعات اشتغال پذيري
6/3- توجه به حفظ و نگهداشت محيط زيست و جلوگيري از ايجاد آلودگيهاي زيست محيطي در برنامههاي درسي
7/3- تعامل با دستگاههاي اجرایي براي طراحي و اجراي دورههاي كارورزي براي دانشجويان رشتههاي مختلف دانشگاهي با هدف آشنایي آنها با محيط كسب و كار
8/3- پرورش روحيه دانشجويان براي انجام كار گروهي
9/3- افزايش امكان دسترسي به اطلاعات و انتشار نتايج تحقيق
10/3- شايسته سالاري در بهره گيري از منابع انساني
11/3- ضابطهمندكردن توزيع جمعيت دانشجويي در زيرنظامهاي مختلف مبتني بر مأموريتهاي هر يك از زيرنظامها و نياز جامعه
12/3- تسهيل مقررات و ضوابط جذب دانشجويان خارجي
13/3- طراحي جوایز علمي و پژوهشي ملي و بين المللي با هدف ايجاد رقابت و تقويت انگيزه و بنيه علمي و پژوهشي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري كشور
14/3- ايجاد آزمايشگاههاي ملي با هدف جذب و به كارگيري نخبگان، برقراري ارتباط بين دانشمندان و ايجاد همافزایي علمي و صرفهجویي در هزينهها
15/3- تقويت و تحكيم جايگاه هيأت هاي امناء به عنوان عاليترين مرجع تصميم گيري در امور اداري، استخدامي، مالي، معاملاتي و تشكيلاتي از طريق بازنگري در تركيب و وظايف آن هيأت ها
13/3- تسهيل در برقراري ارتباطات علمي با دانشگاهها و مراكز علمي معتبر بينالمللي
14/3- تأسيس و توسعه نهادهاي واسط براي توليد نيمه صنعتي با بهرهگيري از نتايج تحقيقات كاربردي
15/3- تقويت صندوق نوآوري و شكوفایي با هدف فراهمآوردن امكان تحقيقات زمانبر و خطرپذير
16/3- بازنگري در برنامههاي درسي دانشگاهي با هدف افزايش سطح كيفي آموزشها با تأكيد بر آموزش مهارتهاي زندگي اجتماعي، ايجاد دورههاي چندرشتهاي خاص مبتني بر برنامه توسعه مناطق كشور و تمركز بر اشتغالپذيري منطقهاي و ايجاد دورههاي كارشناسي ارشد حرفهاي.
17/3- بازنگري در معيارهاي ارتقاء اعضاي هيأت علمي با هدف افزايش سهم پژوهش هاي مرتبط با مسائل و مشكلات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي
18/3- توسعه فعاليت هاي فرهنگي از طريق تقويت انجمن هاي دانشجويي
19/3- بازنگري مداوم در برنامههاي آموزشي و محتواي دروس
20/3- تدوين نقشه راه پدافند غير عامل در حوزه علم و فناوري
21/3- تقويت مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري و شركتهاي زايشي و دانش بنيان و تأسيس مناطق ويژه فناوري
22/3- طراحي و استقرار نظام بالندگي اعضاي هيأت علمي
23/3- برگزاري دوره هاي مشترك آموزشي با دانشگاه هاي معتبر خارجي و مشاركت در اجراي طرح هاي پژوهشي و فناوري بينالمللي
24/3- توسعه و تقویت کمی و کیفی واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت و بنگاه های اقتصادی
25/3- تأسیس مراکز تحقیقاتی مشترک با مراکز معتبر علمی بینالمللی
26/3- تدوین شاخص هایی برای ارزیابی اثربخشی پژوهش در ساختار اقتصادی
27/3- بازنگری در آیین نامه ها و مقررات آموزشی و پژوهشی با نگاه تسهیل گری در چرخش امور و ارتقاء کیفیت
28/3- ایجاد توازن در پژوهشهای بنیادی، توسعهای کاربردی
29/3- نیاز سنجی برای اولویتگذاری در انجام پژوهشهاي كاربردي و توليد فناوري
30/3- طراحی نظام اطلاعات و آمار پژوهش و فناوری
31/3- بازنگری در آییننامهها و عملکرد قطبهای علمی به منظور هدفمندسازی و تعمیق فعالیتهای پژوهشی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی
32/3- الزام دانشگاه ها به ارائه برنامههای پژوهشی بلندمدت
33/3- تقویت انجمنهای علمی به منظور نقش آفرینی بیشتر در سیاستگذاری و برنامهریزی نظام علم و فناوری
34/3- تقویت تفکر برنامهریزی و هوش برنامهای معطوف به آینده پژوهی در نظام علمی
35/3- بازنگری در الگوی گسترش کمی آموزش عالی
36/3- برنامه ریزی به منظور شکل گیری و فعالیت نظام ملی نوآوری و نظام نوآوری بخشی
37/3- اولويت بخشيدن به تأمين اعتبار مورد نياز فصول آموزش و علم و فناوري در جريان تدوين بودجههاي سنواتي
38/3- تأمين اعتبار لازم براي بازسازي و نوسازي تجهيزات آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي مورد نياز دانشگاه هاي برتر كشور
39/3- تسهیل استخدام اعضای هیأت علمی متعهد و کارآمد
40/3- مأموریت گرا کردن تحقیقات با هدف توسعه مرزهای دانش و تولید و تدوین دانش فنی
41/3- توجه ويژه به دانشگاههاي برتر كشور با هدف رقابتپذیرکردن مدارک تحصیلی آنها با مدارک تحصیلی دانشگاه های بزرگ دنیا
42/3- حمایت از ایجاد شرکت های غیر دولتی توسعه فناوری و شرکت های خدماتی مهندسی با هدف تولید، انتقال و جذب فناوری
43/3- فراهم آوردن بسترهای قانونی لازم برای جذب سرمایههای خارجی در فعالیتهای مرتبط با تحقیق و توسعه
44/3- فراهم آوردن زمینه مشارکت دانشگاهیان در روند تحول و اصلاح امور دانشگاه و جامعه، تصمیمسازی و تصمیم گیری، برنامه ریزی و مدیریت کشور
45/3- تأمین امنیت فکری و شغلی و فراهمآوردن شرایط مناسب اقتصادی، اجتماعی و علمی برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد، نخبه و مستعد در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل با هدف کمک به مهار مهاجرت نخبگان علمی از کشور
46/3- توسعه فن بازارهاي علم و فناوري، به ويژه در مناطق آزاد و مناطق مرزي
47/3- زمينه سازي براي حفظ دستاوردهاي علمي و فناوري دانشمندان و فناوران در قالب نظام حقوق مالكيت معنوي
48/3- تشكيل صندوق حمايت از تجاريسازي دستاوردهاي علم و فناوري
49/3- راهاندازي سامانه ارتباط جمعي علم و فناوري
50/3- توسعه ظرفيت نشر يافتههاي علمي
51/3- استقرار نظام ثبت اختراع مبتني بر مميزي
52/3- رعايت اصل شايسته سالاري در انتخاب مديران دانشگاهي، مراكز پژوهشي و فناوري و شركتهاي زايشي.»
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرهنگستان علوم، تاریخ ، کد مطلب: 28137: www.ias.ac.ir