پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
در بیشتر کشورهای توسعه یافته انجمن های علمی به یکی از ارکان اساسی نهاد های علمی آن کشور تبدیل شده اند و جایگاه اصلی خود را پیدا کرده اند. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، نیز باید انجمن ها فعال و راه اندازی شوند طوری که شرایط مناسب ایجاد و تقویت ارتباط بین متخصصان و بخش های خصوصی و دولتی فراهم شود. بدین منظور در نشست حاضر ، اقدام به هم اندیشی در موضوعاتی نظیر جایگاه انجمن در راهبری اسناد بالا دستی، انجمن های علمی و حرفه ای و جایگاه آنها در توسعه پایدار، نقش انجمن در مدیریت و توسعه سرمایه انسانی،نقش انجمن در قلمرو آموزش، نقش انجمن در ارتقاء و توسعه علم اطلاعات و دانش شناسی و انجمن و بسترسازی برای توسعه گفتمان علمی می گردد.

شعار سال: رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه استان فارس گفت: انجمن های علمی در کشور ما به لحاظ تاریخی فعالیت های پژوهشی، انتشار نشریه های معتبر و ارتباط علمی را تسهیل و تسریع کرده اند اما متاسفانه به نقش انجمن های علمی در توسعه علم در کشور کمتر توجه شده است.

محمدرضا قانع پنجشنبه در همایش ملی نقش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم در شیراز بیان کرد: برای انجام فعالیت های علمی مفید و موثر در کشور لازم است انجمن های علمی با سازمان های دولتی و خصوصی تعامل فعال داشته باشند که برآیند تمام این فعالیت ها اعتبار بخشی به جامعه تخصصی مورد نظر است.
وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای توسعه یافته انجمن های علمی به یکی از ارکان اساسی نهاد های علمی آن کشور تبدیل شده اند و جایگاه اصلی خود را پیدا کرده اند.
قانع افزود: در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، نیز باید این نوع انجمن ها فعال و راه اندازی شوند طوری که شرایط مناسب ایجاد و تقویت ارتباط بین متخصصان و بخش های خصوصی و دولتی فراهم شود.
او اظهارداشت: انجمن های علمی وظیفه های متعددی از جمله ارائه مشاوره های علمی به سازمان ها و نهادها در بخش های خصوصی و دولتی، فعالیت در برگزاری همایش ها و نشست های علمی، پویایی در توانمند سازی دانش آموختگان و حمایت و گسترش شبکه علمی متخصصان بر عهده دارند.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه پژوهش یک وظیفه برای محققان در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی است اضافه کرد: پژوهش انحصار ندارد بلکه یک فعالیت داوطلبانه است که از این منظر وظیفه انجمن های علمی که متشکل از دانشمندان و متخصصان هر رشته ای است سنگین تر و پررنگ می شود.
او ادامه داد: انجمن های علمی در فرایند مبادله دانش نقش میانجی را دارند و برای جامعه تخصصی خود اسباب جریان ایده ها و تبادل آن را مهیا و در آگاهی رسانی سیاستگذاری ها و فعالیت های پژوهشی فعال هستند. .
قانع عنوان داشت: در انجمن های علمی گروهی از متخصصین مشتاقانه توزیع دانش را به جامعه وسیعی از مخاطبان مد نظر دارند و سازماندهی کنفرانس ها، فراهم آوری بستر توسعه علمی اعضا، نشر مجله و ایجاد شبکه علمی و توسعه آن با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، ایجاد فرصت های آموزشی و پژوهشی و ایجاد راهنمای اعضا و معرفی فرصت های شغلی را از وظایف خود می دانند.
وی با بیان اینکه انجمن های علمی همواره در اشتراک، مبادله و اشاعه دانش بسیار تأثیر گذار بودند گفت: بر این باوریم با توجه به وجود ظرفیت ها، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با برنامه ریزی علمی می تواند کارکردهای مؤثری داشته باشد.
وی با اشاره به همایش ملی نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم افزود: جایگاه انجمن در راهبری اسناد بالا دستی، انجمن های علمی و حرفه ای و جایگاه آنها در توسعه پایدار، نقش انجمن در مدیریت و توسعه سرمایه انسانی،نقش انجمن در قلمرو آموزش، نقش انجمن در ارتقاء و توسعه علم اطلاعات و دانش شناسی و انجمن و بسترسازی برای توسعه گفتمان علمی ازجمله محورهای این همایش است.
این همایش به مدت دو روز در شیراز در حال برگزاری است.
در دو روز برگزاری این همایش ۲۰ مقاله علمی در موضوعات و محورهای همایش از سوی نویسندگان مقالات ارائه می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ 30 اردیبهشت 95 ، کد مطلب: 82080991: www7.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین