پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شکل‌گیری طرح آمایش آموزش عالی، عنوان کرد: در قالب این طرح سه هدف عمده کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود

شعار سال: "مجتبی شریعتی نیاسر" در ششمین نشست هیئت‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور در دانشگاه یزد، با اشاره به این‌که همه مشکلات ما به سه واژه نظارت، ارزیابی و کیفیت مرتبط است، اظهار کرد: مشکل جدی در آموزش عالی بحث نظارت است و نقش افرادی که متولی نظارت و ارزیابی هستند، بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت مراکز دانشگاهی عنوان کرد: باید ببینیم چگونه می‌توانیم منشأ تحول باشیم و انسان‌های دارای تفکر درست را به جامعه تحویل دهیم.

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود به مرور تاریخچه آموزش عالی در ایران و فراز و نشیب‌های آن پرداخت و بیان کرد: جمعیت دانشجویی در اوایل انقلاب حدود ۱۸۰هزار نفر بود که در سال ۸۴ به حدود دو میلیون و 200 ‌هزار نفر رسید و از سال ۸۴ تا به امروز تقریبا شاهد افزایش 100 درصدی این آمار بوده‌ایم به نحوی که اکنون آمار دانشجویان سراسر کشور به چهار میلیون و 800 هزار نفر رسیده و این دانشجویان در 800 مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس آمار به دست آمده، افزایش جمعیت دانشجویی در سال‌های بعد از انقلاب پنج برابر میانگین جهانی در این بازه زمانی بوده است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: با مرور این تاریخچه به این نتیجه می‌رسیم که اکنون در شرایطی قرار داریم که نظام آموزش عالی ما با عدم توازن، بی‌توجهی و بی‌مهری با عدم تناسب آموزش با نیاز جامعه روبرو شده است.

وی همچنین با اشاره به آمار اعضای هیئت علمی، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور داریم که این میزان عدد قابل توجهی است و هرم آن باید اصلاح شود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد دانشجویان کشور در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند و ۲۰ درصد بقیه نیز در حوزه علوم پایه، هنر و کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این که به لحاظ جنسیت با توجه به رفع موانع ۵۰ درصد دانشجوی دختر و ۵۰ درصد دانشجوی پسر داریم، گفت: دو درصد از جمعیت دانشجویی در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند که طبق هدف‌گذاری که انجام شده تا پایان برنامه هفتم این میزان باید به 3.5 درصد برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به دلیل عدم توانایی مالی دولت برای پاسخگویی به متقاضیان تحصیل به سمت تقویت بخش خصوصی قدم برداشته‌ایم و اکنون 53 درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش خصوصی اعم از دانشگاه آزاد و مراکز غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به شکل‌گیری طرح آمایش آموزش عالی عنوان کرد: در قالب این طرح سه هدف عمده کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی دنبال می‌شود.

وی گفت: از جمله محورهای این طرح، منطقه‌ای کردن آموزش عالی و مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی مراکز و موسسات از طریق ادغام و تجمیع، کیفیت‌گرایی، اعتبارسنجی، رتبه‌بندی، توسعه تعاملات بین‌المللی، یکپارچه‌سازی نظام پذیرش و سنجش، ماموریت‌گرایی، ایجاد نظام واحد آموزش ‌های مهارتی و هدفمند کردن اشتغال است.

معاون آموزشی وزیر علوم در مورد بحث ماموریت‌گرایی، خاطرنشان کرد: دانشگاهی که برای ماموریت خاصی تعریف و تشکیل شده نباید فراتر از ماموریت خود حرکت کند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بتوانیم یک نظام نظارتی و ارزیابی دقیق در آموزش عالی حاکم کنیم، وضعیت امروز بهبود پیدا خواهد کرد و امیدواریم با تدوین آیین‌نامه نظام نظارت و ارزیابی و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، بستر لازم برای ارتقای سطح کیفی نظارت و ارزیابی در مراکز آموزش عالی فراهم شود.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: تنوع مراکز دانشگاهی به ترتیب اهمیت از باب نظارتی، مراکز دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های دولتی هستند.

وی گفت: همه زیرنظام‌های آموزش عالی نیاز به نظارت دارند و آنچه که امروزه بیشتر مورد اهمیت است، دانشگاه‌های رسمی دولتی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی است.

شریعتی نیاسر یکی از مشکلات موجود را دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: این دانشگاه‌ها مدیریت دوگانه دارند به نحوی که از یک طرف تابع سیاست‌های دستگاه وابسته به خود هستند و از طرف دیگر تابع ضوابط وزارت علوم هستند و در نتیجه بعضی مواقع نمی‌توانند در جهت رشد خود گام بردارند ضمن اینکه رسال و ماموریت اصلی این دانشگاه‌ها، تامین نیاز دستگاه‌های اجرایی است.

معاون وزیر علوم در ادامه توصیه کرد: ما باید با توجه به شاخص‌های مهم نظارت جایگاه نظارت را در آموزش عالی تقویت کنیم.

وی شاخص‌های مهم نظارت را حضور مدیریت‌ها در بخش غیر دولتی، نسبت دانشجو به استاد، توجه به ضوابط آموزش عالی، استفاده از توان انجمن‌های علمی در نظارت و اعتبار سنجی و نظارت به حوزه‌های علوم انسانی فنی و مهندسی به لحاظ گستردگی، عنوان کرد.

شریعتی نیاسر یادآور شد: نظارت و ارزیابی فقط به این معنا نیست که ببینیم چه کسی خطا کرده و معیارهای تنبیهی را برای وی اعمال کنیم بلکه باید شاخص‌های تشویقی نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر همراهی، هم‌سویی و کمک موثر به شورای نظارت و ارزیابی و هیئت‌های استانی، نقش خرد جمعی و مشارکت دانشگاهیان را دارای بیشترین اثر در ارتقای کیفی ضوابط و مقررات و اصلاح امور دانست.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه نظارت و ارزیابی باید در بالاترین سطح مورد توجه قرار گیرد، گفت: این‌گونه نشست‌ها و کارگروه‌ها می‌تواند در این راستا بسیار موثر و مفید باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ 24 آذر 95 ، کد مطلب: 95092415538: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
طرحی که به اسم طرح آمایش در وزارت علوم اجرا می شود، سراسر اشتباه است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین