پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
پروژه خط لوله گاز تاپی که با توافق ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند نهایی شده، برای اجرایی شدن با چالش های فراوانی روبرو است.
شعارسال : چندی پیش رئیس جمهور ترکمنستان در اجلاسی به مناسبت بیستمین سالگرد تصویب اصل بیطرفی ترکمنستان اعلام کرد: در تاریخ ۱۳ دسامبر سال جاری میلادی قرار است، مراسم کلنگ زنی طرح خط لوله گاز «تاپی»با حضور سران و مقامات عالی رتبه کشورهای ذینفع، در این کشور برگزار شود.

بر این اساس «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان و «محمد حامد انصاری» معاون رئیس جمهوری هند، در مراسم آغاز عملیات احداث خط لوله گاز تاپی شرکت می کنند.

در واقع طرحی که برای عملیاتی شدن آن تاکنون ۴ توافقنامه امضا شده است به زودی اجرایی خواهد شد. طبق توافق های انجام شده، مشخص شده است که طی ۳۰ سال آینده ۲ میلیارد متر مکعب گاز به افغانستان داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که پروژه خط لوله گاز تاپی از سال ۲۰۰۲ میلادی بین کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند شروع شد ولی تاکنون هیچ گونه پیشرفت عملی نداشته است.

خط لوله تاپی به طول هزار و ١١٨ مایل (هزار و ٨٠٠ کیلومتر) از شمال شرق ترکمنستان، جایی که بزرگترین میدان این کشور در آن واقع شده، آغاز می شود و با عبور از خاک افغانستان و پاکستان در مرز پاکستان-هند پایان می‌یابد.

خط لوله تاپی از میدان گازی «دولت‌‌آباد» ترکمنستان آغاز می‌شود و موازی با بزرگراه «هرات»، از افغانستان به «قندهار» خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر «کویته» به «مولتان» هند امتداد می‌یابد، هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده با خوش بینی آن را دنبال می‌کنند.

قرار است روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی به افغانستان ترانزیت شود و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله روزانه یک میلیارد و ٣٢٥ میلیون فوت مکعب خواهد بود.

چهار کشور حاضر در این پروژه چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته قرار شد تعدادی شرکای تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

با این حال اجرای طرح تاپی با چالش ها و مشکلاتی مواجه است. مشکلاتی که به طور قطع باعث خواهد شد چهار کشور عضو تاپی نتوانند چندان به واقعی بودن ضرب الاجل تکمیل این خط لوله تا پایان سال ۲۰۱۸ امیدوار باشند.

اگرچه گفته شده است این طرح باید تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود، اما پیشرفت و تحقق آن بستگی به چند عامل مهم از جمله برقراری امنیت در افغانستان و کاسته شدن از تنش ها میان هند و پاکستان دارد، ضمن اینکه توافق نهایی میان چهار کشور برای اجرای یک طرح اقتصادی، به گونه ای که همه آنها را راضی نگه دارد، چندان کار ساده ای نیست.

اجرای این طرح نیازمند سرمایه گذاران بزرگ خارجی است زیرا هیچ یک از این کشورها به تنهایی توان سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در این طرح را ندارد. هر چند برخی اخبار در زمینه اعلام آمادگی شرکت «توتال» فرانسه یا برخی شرکت های ژاپنی و کره جنوبی برای سرمایه گذاری و مشارکت در احداث این طرح منتشر شده، اما تا به امروز، هیچ گونه قرارداد رسمی در این زمینه امضا نشده است.

طرح تاپی برای ترکمنستان که اقتصاد آن به شدت به تجارت انرژی وابسته است، یک طرح حیاتی است و این کشور سخت تلاش می کند به رغم چالش های فراوان در مسیر عملی شدن، افغانستان، پاکستان و هند را به عنوان کشورهای نیازمند انرژی، نسبت به اجرای آن علاقمند سازد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار شنبه 21 آذر 1394 ، کد مطلب : 2997539 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین