پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
وزیر علوم با بیان این که ۱۱۹۹ نشریه دارای مجوز در آموزش عالی فعالیت دارند، گفت: بیش از نیمی از این نشریات در حوزه علوم انسانی هستند و شیوه‌نامه حمایت مالی از نشریات این حوزه تدوین شده است.

شعار سال: 

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: موضوع این علم انسان است و شرافت هر علم به موضوع آن بستگی دارد. هیچ موجودی در عالم هستی از انسان بالاتر نیست، پس علمی هم که این موضوع را بررسی می‌کند دارای شرافت ذاتی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین سرمایه معنوی، فرهنگی و اعتقادی ما یعنی فرهنگ اسلامی به طور مستقیم در حوزه علوم انسانی جای می‌گیرد بدان سبب که سرچشمه اصلی این فرهنگ قرآن کریم و آیات و روایت و احادیث و سیره ائمه اطهار است. بنابراین ما در حوزه علوم انسانی از منابعی سرشار و الهی برخورداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 47 تا 50 درصد از ظرفیت‌های آموزش عالی به علوم انسانی اختصاص دارد هم از بعد آموزشی و هم از بعد پژوهشی مثل انجمن‌های علمی، نشریات علمی ـ پژوهشی، قطب‌های علمی، پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی که به نوعی ظرفیت پژوهشی تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: پس در حال حاضر علوم انسانی از نظر کمی ظرفیت‌های بسیار خوبی را داراست ولی برنامه ما در دولت تدبیر و امید استفاده از این ظرفیت کمی برای ارتقاء کیفی و هدفمند سازی پژوهش‌های علوم انسانی است.

به گفته وزیر علوم، مهم‌ترین آسیب و آفت این حوزه این است که میان پژوهش‌های این حوزه و مسائل اجتماعی ارتباطی وجود ندارد و سیاست اصلی ما ارتقای پژوهش‌ها به حداکثر ظرفیت خود برای پاسخگویی به مسائل مبتلا به جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم برای تحقق این امر و همچنین بومی‌سازی علوم انسانی، از سال 94، شورایی به نام «شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر» تشکیل داد. این شورا دو جهت اصلی تولید علم، نظریه پردازی و حرکت در مرزهای دانش و وارد کردن فناوری در حوزه علوم انسانی را دنبال می‌کند.

فرهادی مهم‌تریم دستاوردشورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر را تبیین وضعیت موجود آموزشی، پژوهشی و فناوری، تدوین آیین‌نامه هدفمندی رساله‌های دکترا و کارشناسی ارشد، سیاستگذاری و ساماندهی فعالیت‌های فناورانه دز حوزه علوم انسانی و هنر اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: از 1199 نشریه دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 661 نشریه یعنی بیش از نیمی از آنها در حوزه علوم انسانی هستند و تعداد 5 نشریه فارسی زبان علوم انسانی در پایگاه استنادی اسکوپورس نمایه شده است. در این حوزه برنامه‌های پیش روی ما ارتقای حضور نشریات فارسی زبان در حوزه علوم انسانی در پایگاه‌های استنادی معتبر دنیاست.

فرهادی ادامه داد: در جهت تقویت و حمایت از علوم انسانی، شیوه‌نامه حمایت مالی از نشریات این حوزه تدوین شده که بر حسب آن، نشریات این حوزه در صورتی که بتوانند در پایگاه‌های بین‌المللی حضور یابند 1.5 برابر بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

به گفته وی یکی از دستاوردهای دولت یازدهم این است که فناوری پای خود را به حوزه علوم انسانی باز کرد.

وزیر علوم گفت: در حال حاضر 7 مرکز رشد در این حوزه مجوز گرفته‌اند که در حوزه‌های نظیر صنایع فرهنگی، تجارت الکترونیک، محیط زیست، گردشگری، زیارت، مشاوره، هنرهای قرآنی و مدیریت فعالیت می‌کنند و در حوزه پژوهشی نیز طی سال‌های 92 تا 95 مجوز حدود 40 واحد پژوهشی مرتبط با علوم انسانی صادر شده است.

به گفته فرهادی، جشنواره بین‌المللی فارابی به منظور پاسداشت جایگاه علما و اندیشمندان این حوزه از اقدامات وزارت علوم برای اعتلای علوم انسانی است، جشنواره بین‌المللی فارابی گشاینده راه برای رسیدن علوم انسانی به مقصد و هدف نهایی و آینه‌ای از کمیت و کیفیت تولیدات علوم انسانی و دینی در ایران و بستری برای رشد آن است.

وی خاطرنشان کرد: کم‌ترین دستاورد جشنواره برای تحقق اهداف فوق‌الذکر زمینه‌سازی برای پرورش عالم انسانی است. اگر جشنواره فارابی از طریق حمایت‌ها و تشویق‌هایی که از استادان و پژوهشگران انجام می‌دهد بتواند افقی را فراهم کند که در آن امکان پرورش و رشد علوم انسانی فراهم شود می‌توان بیش از پیش به این جشنواره دل بست و بالندگی آن را شاهد بود.

وزیر علوم در هشتمین دوره برگزاری این جشنواره این نوید را به جامعه علمی کشور داد که بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده در این هشت دوره به زودی دبیرخانه جشنواره براساس الگوهای علمی و شناختی، برآوردی از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در ایران را به جامعه علمی ارائه دهد و خاطرنشان کرد: حتی این امکان فراهم آمده است که به طور منظم و سالانه و البته بر اساس ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، پایش علوم انسانی در ایران به صورت نهادی و مستمر شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اقداماتی موثر برای شکل‌گیری «شبکه نخبگان علوم انسانی» صورت گرفته است که امید است بیش از هر چیز موجب شناخت بیشتر و دقیق‌تر جایگاه علوم انسانی در روند سیاستگذاری علوم، تحقیقات و فناوری شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 24 بهمن 95 ، کد مطلب: 13951124000338: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین