پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
در فاصله ۸۸ کیلومتری جاده قدیم قوچان به درگز در چهار کیلومتری شرق روستای کپکان در دامنه جنوبی کوه الله اکبر عارضه سنگی به چشم می خورد که در بین اهالی موسوم به هزار پله نادری است. الله اکبر با ارتفاع ۲۸۰۴ متر بلندترین قله هزار مسجد محسوب می شود. دامنه جنوبی الله اکبر دره ایی باریکی از کماس جدا می شود.
شعار سال : در این دره روستاهایی قرار دارد . راه از میان این دره می گذرد . از دو راهی امام قلی تا ابتدای گردنه و پلکان نادری، روستاهای اینچه ساوبلاغ ، اینچه کیکانلو، آق مزار ، خارانلو ، گپی و کپکان و تأسیسات پایگاه نظامی بر سر راه قرار دارد. در جنوب کپکان دره ای حاصلخیز قرار دارد که با امتداد به سمت جنوب و قوچان راه مالرو قوچان به درگز را پس از بریدن کوههای هزار مسجد ، در کپکان بر گردنه الله اکبر متصل می کند و هم اکنون روستاهای کلاته گلستان ، دربند قشلاق و دربند ییلاق در میان این دره قرار دارد. دامنه شمالی کوه الله اکبر به دشت درگز ممنتهی می شود.

 پلکان نادری عارضه ایی سنگی است که از ارتفاع ۵۰۰ متری کوههای الله اکبر آغاز شده و به طول تقریبی یک کیلومتر پس از چند پیج و تاب در امتداد جاده به فاصله ۸۰۰ متر ی خط الرأس کوه پایان می یابد. این پلکان حدود ۱۰۰۰ متر طول دارد و عرض هر پله بین ۲ تا ۳ متر در نوسان است. ارتفاع هر پله در حدود ۱۰ ت ۲۰ سانتیمتر اسو و کف آن ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. تعداد پله ها با شمارشی که از بالا به پایین شد ۱۱۰۰ عدد بود.

پلکان بر روی یک تخته سنگ یک پارچه از جنس سنگهای کف رودخانه ایی به صورت ممتد و بدون بریدگی شکل گرفته است در عارضه طبیعی دیگر در امتداد غرب و شرقی پلکان را محصور کرده است. یک آبرفت باریک در جبهه شرقی دیوار با ارتفاع متوسط دو متر واقع شده که در پشت این دیواره سنگی دره ایی عمیق قرار دارد . کاربرد این پلکان دقیقاً مشخص نشده است ولی راجع به آن نظرات مختلفی ابراز شده است برخی می گویند این پلکان برای چابک سازی و تمرین اسبهای سواره نظام نادر ساخته شده و برخی آن را راهی جهت ارتباط به دشت درگز از طریق گردنه الله اکبر که در زمستانها بسار صعب العبور بوده است و این پلکان از لغزش سواران سپاه در یخبندان جلوگیری می کرده است.

از بلا به پایین که پله ها طی می شوند پس از پیمودن حدود ۵۰۰ متر در سمت راست پلکان که نوعی حصار سنگ سراسری در موازات پلکان را تشکیل می دهد در داخل سه قاب متصل به هم شامل یک قاب میانی نسبتاً بزرگ که به شکل محراب است و دو قاب کوچک در طرفین کتیبه ایی به چشم می خورد که نوشته های آن بر اثر فرسایش محو شده اند اما با این حال با اندکی دقت می توان بعضی از کلمات متن را قرائت کرد ولی قرائت کل متن کتیبه نیاز به شیوه های خاص کتیبه خوانی دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی گردشگری ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: - : gardeshgariiran.irwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین