پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
در حالی که رییس‌جمهور جدید آمریکا و حلقه اطرافیان وی هر روز با افشاگری‌های تازه درباره ارتباط آنها با مقامات روسیه روبرو می‌شوند، کاخ‌سفید در اقدامی غافلگیرانه و احتمالاً برای انحراف افکار عمومی تمامی 46 دادستان فدرال این کشور را که از زمان اوباما عهده‌دار این سمت بودند، ازکار برکنار کرد.

شعارسال: «پریت بهارارا» یکی از سرشناس‌ترین دادستان‌های فدرال آمریکا اعلام کرد روز شنبه پس از آنکه حاضر به ارائه نامه استعفای خود نشده، دولت جدید آمریکا وی را اخراج کرده است. بهارارا که دادستان فدرال در منطقه جنوبی نیویورک بود، پیش‌تر در ماه نوامبر و پس از دیدار با دونالد ترامپ در برج معروفش، از خواست رییس‌جمهور جدید آمریکا برای ابقای خود در این سمت خبرداده بود.

دو منبع آگاه به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته‌اند که «استیو بنون» استراتژیست ارشد کاخ‌سفید و «جف‌‌سشنز» دادستان کل آمریکا خواستار استعفای تمامی دادستان‌های فدرالی شده‌اند که در دولت اوباما به این سمت منصوب شده بودند. به عقیده آنها برکناری این دادستان‌ها نشان‌دهنده تغییر در فضای سیاسی در آمریکا است.

روز جمعه «دانا بونت» معاون دادستان کل در تماس با ۴۶ دادستان باقی‌مانده از زمان دولت اوباما از آنها خواسته بود تا پایان روز، نامه استعفای خود را تقدیم کنند. در آمریکا در مجموع ۹۳ دادستان فدرال وجود دارند که هریک عهده‌دار مسوولیت یک ناحیه قضایی‌اند. دادستان‌های فدرال دولت مرکزی را در دادگاه‌های منطقه‌ای و دادگاه‌های استیناف نمایندگی می‌کنند و به همین جهت همه دولت‌های آمریکا نفرات مد نظر خود را در این سمت به کار می‌گیرند و معمولاً افراد منصوب دولت سابق را کنار می‌گذارند. با این حال اینکه یک دولت یک‌شبه تمام دادستان‌ها را تغییر دهد و هیچ‌یک را در سمت خود نگه ندارد، امری غیرمعمول به شمار می‌رود.

*چهار دلیل برای استیضاح ترامپ

از سویی، وبگاه روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از «روبرت ریچ» وزیر کار در دولت اوباما نوشت: چهار دلیل برای استیضاح ترامپ وجود دارد: ۱- ترامپ با متهم ساختن باراک اوباما، ضمن «اجرای نادرست وظایفش»، «عملی غیرقانونی و قابل استیضاح مرتکب شده است. » هفته گذشته بود که ترامپ بدون ارائه هیچ شواهدی، اوباما را به شنود تماس‌های تلفنی خود متهم کرد.

۲- دولت چین به‌تازگی مجوز اولیه تعدادی از کسب‌وکارهای شخصی ترامپ (از جمله هتل‌ها و تفرجگاه‌های جدید، سالن‌های ماساژ و خدمات امنیتی خصوصی) در چین را صادر کرده است. این در حالی است که قانون اساسی آمریکا تبادلات تجاری مقامات دولتی با کشورهای خارجی را ممنوع کرده است.

۳- ممانعت از ورود اتباع شش کشور اسلامی به خاک آمریکا نیز ناقض نخستین متمم قانون اساسی ایالات‌متحده است که «تصویب هرنوع قانون در ارتباط با ایجاد محدودیت مذهبی» را قدغن کرده است. همچنین ترامپ رسانه‌ها را «دشمن مردم» خطاب کرده و تنها تعداد معدودی از رسانه‌های مورد علاقه خود را به کنفرانس‌های خبری‌اش دعوت می‌کند، این موضوع نیز ناقض نخستین متمم قانون اساسی آمریکا و دلیلی دیگر برای استیضاح رییس‌جمهور جنجالی آمریکاست.

مورد آخر نیز مربوط به تبانی ترامپ با عوامل روس برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ است. اگرچه این میلیاردر نیویورکی همواره ارتباطات خود با مقامات روس را رد کرده، ولی اخیراً افشا شده وی در اوج کارزارهای انتخاباتی خود با سفیر روسیه در آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته است.

*رسوایی جدید فلین؛ دردسر جدید کاخ‌سفید

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد: افشای جنبه‌هایی جدید از ارتباطات «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ با دول خارجی، کاخ‌سفید را با دردسر تازه‌ای روبرو کرده است. اخیراً مشخص شده که این نظامی بازنشسته، سال گذشته به عنوان «مأمور خارجی» فعالیت می‌کرده تا منافع دولت ترکیه را در آمریکا، پیش ببرد.

فلین پیش از این به دلیل افشای ارتباطاتش با سفیر روسیه در واشنگتن در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مجبور به استعفا شد. وی تا پیش از این موضوع دریافت ۵۰۰ هزار دلار پول از آنکارا برای لابی‌گری به‌نفع این کشور را به وزارت دادگستری آمریکا اطلاع نداده بود. البته کاخ‌سفید اعلام کرده ترامپ در زمان انتصاب فلین به‌سمت مشاور امنیت‌ملی کاخ‌سفید، از این موضوع هیچ اطلاعی نداشته است.

همچنین «جاش ارنست» سخنگوی سابق کاخ‌سفید نیز روز گذشته اعلام کرد در روزهای آینده حقایق بیشتری درباره روابط میان روسیه و دستیاران دونالد ترامپ افشا خواهد شد. به گفته وی، «راجر استون» از جمله مشاوران سابق ترامپ با یکی از افراد دخیل در هک ایمیل‌های متعلق به حزب دموکرات آمریکا ارتباط داشته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار خبر 23 اسفند 1395، کدمطلب: 1062988 ،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین