پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
در پائین نقش برجسته داریوش یکم ، نقش برجسته ای از زمان مهرداد دوم به یادگار مانده که متعلق به سال ۱۲۳ ق.م تا ۱۱۰ ق.م می باشد . در این صحنه در برابر مهرداد دوم چهار نفر از ساتراپ های محلی به ترتیب اهمیت و جایگاه در پشت سر هم قرار دارند که نیم رخشان به سوی مهرداد و مهرداد هم نیمی از صورتش به طرف آنهاست و دست راست خود را به حالت احترام بالا برده است .

شعارسال: در پائین نقش برجسته داریوش یکم ، نقش برجسته ای از زمان مهرداد دوم به یادگار مانده که متعلق به سال ۱۲۳ ق.م تا ۱۱۰ ق.م می باشد . در این صحنه در برابر مهرداد دوم چهار نفر از ساتراپ های محلی به ترتیب اهمیت و جایگاه در پشت سر هم قرار دارند که نیم رخشان به سوی مهرداد و مهرداد هم نیمی از صورتش به طرف آنهاست و دست راست خود را به حالت احترام بالا برده است .

*** نفر اول جلو مهرداد ، گودرز یکم ساتراپ ساتراپ ها می باشد ، مطابق با اسناد بابلی این شخص در اواخر حکومت مهرداد دوم ، شریک سلطنت او بوده است که پس از مهرداد جانشین او می شود .

*** نام نفر دوم کاملاً محو شده ولی چون برای او لقبی ذکر نشده است ، شاید یکی از شاهزادگان مورثی باشد که بدون ذکر نمودن لقب نام برده می شدند . در دست راست این شخص ، شیء شبیه جام دیده می شود .

*** نفر سوم میترادات است که لقب او در این کتیبه « پپیس تومینوس» یعنی مورد اعتماد شاه می باشد . در دست وی تصویر نیکه ( الهه پیروزی ) دیده می شود که حلقه روبان داری در دست دارد .

*** نفر چهارم کوفاساتس نام دارد که فاقد لقب است .این نقش برجسته ها در حقیقت واگذاری قدرت از طرف مهرداد به هر یک از این بزرگان را نشان می دهد .

متأسفانه قسمت مهم این نقش برجسته در سده هیجدهم میلادی خراب شده تا به جای آن وقفنامه شیخ علیخان زنگنه ، صدراعظم شاه سلیمان صفوی که حاکی از وقف درآمد و عایدات دو دهکده برای مخارج و نگهداری کاروانسرای بیستون می باشد ، بنویسند . به هر حال می توان قسمت از بین رفته این نقش را بازسازی کرد زیرا گرولت یکی از همراهان شاردن ، این نقش برجسته را در سال ۱۶۷۳ میلادی طراحی کرده است.این اثر در تاریخ۱۹/۱۲/۱۳۸۰ به شماره ۴۸۸۱ به ثبت ملی رسیده است.


پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران، www.gardeshgariiran.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرج
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
0
2
درود به شرافت اون نقاش فرانسوی ولعنت خدا به شیخ علیخان زنگنه .حالا معلوم شد که چرا اروپای ها واقعا ازما ایرانی ها خیلی با شرف تر وفهمیده ترند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین