پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
در سمت غرب بشرویه ودر مسیر قنات این شهر پنج آسیاب قرار دارد که به آسیاب های اول تا پنجم مشهور است. هیچ کتیبه و مدرکی مبنی بر تاریخ ساخت این آسیاب‌ها در دست نیست.

شعارسال: در سمت غرب بشرویه ودر مسیر قنات این شهر پنج آسیاب قرار دارد که به آسیاب های اول تا پنجم مشهور است. هیچ کتیبه و مدرکی مبنی بر تاریخ ساخت این آسیاب‌ها در دست نیست.

شواهد و قراین و وقف‌نامه‌های موجود ، این آسیاب‌ها دارای قدمتی چهارصد ساله‌اند. براساس شواهد آسیاب پنجم از همه قدیمی‌تر و آسیاب اول از همه جدیدتر است. این آسیاب‌ها به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر در غرب بشرویه قرار دارد. در حال حاضر آسیاب‌های اول،دوم و پنجم متروک واز کار افتاده است.

معماری و شکل این آسیاب‌ها مشابه هم‌اند. و از مخزن آب (تنوره آسیاب) و فضایی صلیبی شکل تشکیل شده‌اند.تنوره آسیاب استوانه‌ای به قطر ۵/۲ متر و ارتفاع ۶ متر که ۵/۱ متر آن از زمین اطراف بلند تر است و بقیه پایین تر می‌باشد. مصالح به کار رفته در این سازه آجرهای مربع شکل،لاشه سنگ ،ملات شن و گچ وآهک ، قلوه‌سنگ و ساروج می‌باشد.

در بخش غربی قنات شاخه‌ای از آب قنات بوسیله کانالی به داخل مخزنی هدایت می‌شود و سپس با فشار به روی پره‌های چرخ چوبی آسیاب ریخته و آن را به حرکت وامی‌دارد.چرخ با هرمی به سنگ روئین وصل شده و باعث چرخش سنگ می‌گردد. با چرخش سنگ گندم کم‌کم به درون سنگ روئین منتقل می‌شود و پس از آراد شدن به کناره‌های سنگ منتقل می‌گردد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران،gardeshgariiran.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
خیلی خوبه وقتی ادم در مرد این چیزها و اسیاب ها و بنا ها و اب راه ها و ...مطالعه میکنه میبینه که ایرانیان مهد علم مهندسی و سازه در جهان بودند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین