پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
نماینده مردم فریدن در مجلس با انتقاد از اینکه تحقیقات علمی و آماردقیق درخصوص میزان کاشت و برداشت سیب‌زمینی نداریم، گفت: متاسفانه آمایش علمی در خصوص میزان کشت و برداشت نداریم.

شعار سال: محمدعلی اسفنانیبا اشاره به برگزاری جلسه فوری نمایندگان فریدن، اردبیل و همدان با وزیر و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت کاشت و برداشت سیب‌زمینی در کشور اظهار داشت: در این جلسه پیشنهاداتی از سوی نمایندگان برای بهبود وضعیت چند سال اخیر ارائه شد که امیدواریم مورد توجه هیئت دولت نیز قرار گیرد.

وی با انتقاد از تحقیقات علمی و آمار دقیق در خصوص میزان کاشت و برداشت سیب‌زمینی نداریم، ابراز داشت: متاسفانه آمایش علمی در کشور در خصوص میزان کشت و برداشت نداریم و اصلا مشخص نیست چقدر سیب‌زمینی در کشور احتیاج داریم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی صادرات و ایجاد صنایع تبدیلی را یکی از راهکارهای خروج از بحران وضعیت سیب‌زمینی دانست و ادامه داد: مشخص نبودن وضعیت صادرات، نبود سردخانه‌های مورد نیاز و کمبود صنایع تبدیلی از مهم‌ترین مشکلات وضعیت کنونی است و اکنون در بیشتر مناطق ایران سیب زمینی کشت می‌شود.

وی افزود: برداشت پائیزه همزمان سیب‌زمینی در استان‌های مختلف از جمله استان اصفهان، اردبیل، همدان، کردستان به صورت متوالی به بازار می‌آید و برداشت بهاره سیب‌زمینی در جنوب کشور عملا راه را برای قیمت مطلوب سیب‌زمینی در بازار را با بن‌بست مواجه کرده است.

اسفنانی در خصوص صادرات سیب‌زمینی گفت: بر اساس اظهار نظرات ارائه شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل تعرفه بالای گمرک‌های روسیه، عراق، افغانستان توجیه اقتصادی در این خصوص وجود ندارد اکنون در حال رایزنی با اقلیم کردستان عراق هستیم و امیدواریم به سرانجام برسد.

وی تغییر الگوی کشت کشاورزان را ضروری دانست و افزود: با توجه به اشباع بازار سیب‌زمینی در کشور تغییر الگوی کشت ضروری است تا با این وضعیت بحران این محصول مواجه نشویم و دیگر ذائقه مشتری سیب‌زمینی را با گونی‌های ۵۰ کیلویی نمی‌پسندد و باید به روش‌های جدید بسته‌بندی شود که هزینه‌های بسته‌بندی را باید با افزایش قیمت جبران کرد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به مسئولان وزارتخانه پیشنهاد دادیم که خرید توافقی از کشاورزان صورت بگیرد و یارانه صادرات هر کیلو ۱۱۵ تومان سیب‌زمینی را به قیمت خرید توافقی که ۳۶۰ تومان است اضافه کنیم و اگر بتوانیم دولت را متقاعد کنیم که سیب‌زمینی را ۴۷۵ تومان خریداری کند کمک بزرگی به کشاورزان خواهد بود.

وی با اشاره به پیگیری‌های متعدد انجام شده در خصوص حل مشکل تصریح داشت: جلسه آینده با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی تشکیل خواهد شد که این مباحث از طریق مجلس و وزارتخانه در حال پیگیری است که امیدواریم ۴۰ میلیارد تومان یارانه صادارت سیب زمینی صادر کنندگان که از دولت طلبکار هستند نیز پرداخت شود که آنها تشویق به صادرات سیب زمینی شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 18 آذر 1394، کد مطلب: 2994777: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین