پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: گسترش اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی در دستور کار وزارت علوم است و تا پایان سال تعداد این اتحادیه‌ها به ۲۰ عدد می‌رسد.

شعار سال: سید ضیاء هاشمی شامگاه یکشنبه در مراسم پایانی هشتمین دوره جشنواره ملی علمی، پژوهشی حرکت در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: انجمن‌های علمی یکی از مهمترین سرمایه‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها هستند و برای توسعه و رشد آنها از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نگاه به انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی صرفا یک نگاه زینتی نیست عنوان کرد: نباید به این تشکل‌ها رویکردی فوق برنامه‌ای داشت بلکه باید حضور و برنامه ریزی آنها را گسترده تلقی کرد.

وی تصریح کرد: امروز مدیران، مسئولان و برنامه ریزان نظام دانشگاهی باید به این باور برسند که حضور و فعالیت انجمن‌های علمی یک ماموریت ذاتی دانشگاهی برای آنها محسوب می‌شود و از توسعه فعالیت آنها باید حمایت کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه حفظ استقلال تشکل‌های دانشگاهی و عدم وابستگی آنها به نهادهای خارج از دانشگاه یک الزام قطعی است بیان کرد: در این زمینه باید نگاه ما از دانشگاه به بیرون باشد به این معنا که قرار نیست تشکل‌ها تحت تاثیر جریانات بیرونی باشند بلکه باید عکس این قضیه مصداق داشته باشد.

هاشمی گفت: حضور تمامی مجامع دانشجویی را یک فرصت مغتنم برای رشد و توسعه دانشگاه‌ها می‌دانیم و در این میان انجمن‌های علمی قطعا دارای جایگاهی خاص هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در هشتمین جشنواره ملی حرکت که به همت دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد بیش از 700 انجمن علمی حضور پیدا کردند اما نکته تامل برانگیز این بود که حضور دانشجویان فنی و مهندسی قوی‌تر و دانشجویان علوم انسانی ضعیف تر بود.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در دانشگاه‌ها و اولویت‌های این معاونت خاطرنشان کرد: توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در دستور کار قرار گرفته است و نکته مهم این است که نگاه به این کرسی‌ها نباید صرفا سیاسی باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: تنها 17 درصد آثار ارائه شده در این جشنواره متعلق به دانشجویان گروه علوم انسانی بوده است و باید برنامه ریزی مناسبی برای حضور پررنگ‌تر آنها در سال‌های آتی انجام داد.

هاشمی عنوان کرد: البته نباید کمبود امکانات و محدودیت‌های حوزه اعتباری را نیز از یاد برد زیرا امروز جمع زیادی از نخبگان در تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور فعال هستند اما به دلیل محدودیت‌های عمدتا مالی فعالیت آنها با اشکال مواجه می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم بیان کرد: در حال حاضر شش هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند و نباید تنها به منابع دولتی متکی باشند.

هاشمی پیوند بیشتر میان انجمن‌های علمی با بخش صنایع جامعه را خواستار شد و بیان کرد: از این طریق می‌توان نسبت به رفع برخی محدودیت‌های مالی اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده بودجه‌های دانشگاهی باید در قسمت‌های پژوهشی هزینه شود گفت:
تقویت اتحادیه‌های انجمن‌های علمی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است و سال گذشته پنج اتحادیه انجمن علمی جدید به مجموع اتحادیه‌ها افزوده شد.

هاشمی گفت: علاوه بر این براساس برنامه ریزی انجام شده در تلاش هستیم تا پایان امسال تعداد این اتحادیه‌های انجمن‌های علمی را به 20 اتحادیه برسانیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 20 مهر 94، کد مطلب: 886044: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین