پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: تاکنون معاملات خارجی زیادی عملا نداشتیم از هزار موافقت‌نامه با کشورهای دیگر یکی به نتیجه رسیده است و آن هم مربوط به خودروسازی است دولت خوب است این موارد را اعلام کند.

شعار سال: حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به بندهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: دولت تولید داخلی هواپیما را ساماندهی کند. آنها که می‌توانند فضانورد و ماهواره بسازند از فناوری بالایی برخوردارند آیا نمی‌توانند موتور هواپیما و قطعات آن را بسازند. اگر این طور است چرا از صنایع هوافضا حمایت نمی‌شود.

او افزود: اگر ما ۲۰۰ هواپیما می‌خواهیم بخریم به جای آن پولش را سرمایه‌گذاری کنیم و ۴۰۰ هواپیما بسازیم در برجام قرار شد پول‌های بلوکه شده برگردد که هنوز برنگشته است و اگر برگشت در مصارفی به کار نرود که هدر شود. همین چند ده ملییارد هم وارد نشد چون این ارزها به دلار بود و امکان انتقال آن به ایران نیست آمریکا ناجوانمردی کرده است اما به هر حال هر مقدار درآمد که بلوکه بوده باید در تولید به کار رود.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: بخش هایی در اقتصاد مود توجه است این بخش‌های حساس باید دانش‌بنیان شوند دانشمندان ما نشان دادند می‌توانند این کار را انجام دهند خوشبختانه در دوران بعد از انقلاب توانستیم با مهندسی معکوس نمونه مشابه خارجی تولیدات پیشرفته را تولد کنیم. شاهد آن هم این است که در تولید نیروگاه ایران الان در کل جهان بعد از آمریکا و آلمان حرف اول را می‌زند.

او با بیان اینکه ما باید مهندسی معکوس را در همه فناوری‌های خود انجام دهیم، یادآور شد: در زمینه نیروگاه‌سازی در کشور سرمایه گذاری خوبی کردیم امروز کشورهای دیگر به نیروگاه‌های ما نیاز دارند نرویم از بیرون نیروگاه بخریم همین جا است که سوال می‌شود چرا وزارت صنعت اجازه این کار را می‌دهد.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه باید در همه معاملات خارجی انتقال فناوری را شرط کنیم، گفت: البته گفتند این کار را کردیم. تاکنون معاملات خارجی زیادی عملا نداشتیم از هزار موافقت‌نامه با کشورهای دیگر یکی به نتیجه رسیده است و آن هم مربوط به خودروسازی است دولت خوب است این موارد را اعلام کند.

او ادامه داد: گفته می‌شود اگر بهره‌وری انرژی را ارتقا دهیم ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود این را جدی بگیریم ارتقای بهره‌وری انرژی مصوبه مجلس هم است. شایسته بود دولت آخر سال گزارش دهد در این زمینه چه کار کرده است. در مصارف خانگی باید روش مصرف تغییر کند و این نیازمند فرهنگ‌سازی است. باید به صنایع متوسط و کوچک نگاه ویژه کرد. این بندها به معنای اقتصاد مقاومتی است مسئولان دولت آخر سال می‌توانند گزارش دهند مردم هم ببیند و حس کنند آنگاه اطمینان پیدا می‌کنند دولت باید از تریبون‌های مختلف بگویند چه کرده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی تاکید شده باید برنامه‌ریزی شود بودجه عمومی از درآمد حاصل از نفت خام حذف شود آنچه رخ داده چیست ۱۳۹۴ اتکای به نفت ۲۵ بوده در بودجه ۹۶، ۳۵ درصد شده است. البته بگذریم از برخی مصوبات دیگر که برداشت از صندوق توسعه ملی برای دولت است همچنان مثل حساب ذخیره ارزی باز هم دولت از این صندوف برداشت می‌کند.

او با اشاره به اینکه بانک‌ها امروز دچار مشکلات جدی هستند، گفت: اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت قرار نگرفت و لایحه آن به مجلس داده نشده است. نارضایتی از نظام بانکی فراگیر است. نقدینگی افزایش پیدا کرده و این نقدینگی گسترده برای تولید ملی کمتر استفاده شده است .به نظر می رسد نیاز به همت بیشتری بود و بیش از این باید برای تولیدملی بهره گرفته می‌شد. ظرفیت‌های ایران بسیار عظیم است. با این نقدینگی می‌شد بهتر از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: دائما به تولید بیشتر گاز می‌پردازیم و همچنان مصرف می‌کنیم مردمی کردن اقتصاد مقاومتی یعنی چه برای مردم فرهنگ اقتصاد مقاومتی را تشریح کنیم آیا تا به حال شنیدید بگویند مردم چه نقشی در این مورد می‌توانند داشته باشند؟ بسیج می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد دولت باید از بسیج حمایت کند. این همت را به کار گیرید که رهنمودهای رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی روی زمین نماند.

او افزود:‌ زمینه بسیاری برای اقتصاد مقاومتی فراهم است معنای آن این نیست که روابط اقتصادی خود را با دنیا قطع کنیم باید در عین حفظ این روابط تلاش کنیم از بهره‌برداری‌ها استفاده کنیم. ۸۰ درصد اقتصاد ما داخلی است و کمتر از ۲۰ آن مربوط به خارج است. بیش از جذب سرمایه خارجی باید به اقتصاد داخلی بپردازیم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه ما با کمبود‌ آب در کشور روبرو هستیم که اقتضا می‌کند جمعیت به سمتی که آب هست کوچ کند، گفت: همانطور که کشورهای خلیج فارس توانستند مناطق خشک خود را سرسبز کنند، ما هم با مهندسان خودمان می‌توانیم این کار را کنیم مقدار بیشتری از زمین های خود را زیر پوشش آبیاری‌های گسترده قرار دهیم. در هزینه‌های عمومی هم باید صرفه‌جویی کرد آیا هزینه‌های دولتی کمتر شده ما آمار را که می‌بینیم هزینه‌های بخش دولتی افزایش پیدا کرده است. حتما هزینه‌هایی وجود دارد که قابل اجتناب است و می‌توانیم دیگر شاهد حقوق‌های نجوی نباشیم هزینه‌های سفرهای خارجی و همایش‌ها را باید کم کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24، تاریخ 27 اسفند 95، کد مطلب: 248916: www.saat24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین