پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
تفویض اختیار و ارائه تکالیف نوروزی بر اساس اقتضائات موجب شده است که برخی دانش‌آموزان از تکالیف بیشمار و برخی از تکالیف کم سخن بگویند و حتی پای تبلیغات سیاسی هم به برخی پیک‌های نوروزی باز شود و البته جای نظارت خالیست.

شعارسال: چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش، سیاست تفویض اختیار را برای تکالیف نوروزی اجرا می‌کند و بر این اساس، هر استان و به تبع آن هر منطقه، برای تکالیف نوروزی دانش‌آموزان خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اواسط اسفند ماه ، با بیان اینکه در سال‌های گذشته چالش‌های بسیاری در خصوص پیک‌های نوروزی داشته‌ایم، اظهار داشت: «جلسات مختلفی برگزار شده است تا بررسی شود که بهترین شیوه برای استفاده از این فرصت تعطیلات به منظور تقویت مهارت‌ها و نکات یادگیری و نیز رفع چالش‌های خانواده‌ها در این ایام چگونه باید باشد».

وی افزود: «علاقه‌مند هستیم که به سمتی حرکت کنیم که تعیین تکالیف یادگیری بر عهده معلمان باشد که البته اگر به صورت واقع بینانه نگاه کنیم ممکن است در تمام نقاط کشور این امکان وجود نداشته باشد. به عنوان مثال معلمی که در یک روستا، کلاس چند پایه را اداره می کند شاید امکانات و فرصت اینکه خودش تکالیف یادگیری را طراحی کند، نداشته باشد و نیز برخی از معلمان تصور می‌کنند از این فرصت تعطیلات باید برای تقویت برخی از نقاط ضعف دانش‌آموزان در یادگیری استفاده کنند که به عنوان مثال معلمی تکالیف زیادی از درس ریاضی به دانش آموزانش ارائه می‌دهد».

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «به دنبال اجرای یک سیاست گذاری کلی برای پیک‌های نوروزی هستیم که این پیک‌ها یک فرصتی برای رشد و تقویت مهارت‌های اساسی دانش‌آموزان به عنوان مثال در زمینه‌های مهارت‌های زندگی، توجه دادن به اصول اقتصادی، حفظ محیط زیست و توجه به قانون شود».

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در قالب پروژه‌هایی اجرا می‌شود که با برخورداری از تنوع، حق اختیار به دانش‌آموزان می‌دهد و آنها را مشتاق به پیگیری و تلاش می‌کند، تصریح کرد: «امیدواریم این سیاست کلی را جلو ببریم و چارچوبی به استان‌ها ابلاغ می‌شود که با توجه به شرایط و اقتضائات خودشان تصمیم بگیرند که چگونه عمل کنند».

حکیم‌زاده تصریح کرد: «در خصوص پیک‌های نوروزی بحث اساسی این است که باید از این فرصت مطلوب برای تقویت مهارت‌های اساسی زندگی دانش‌آموزان بهره گرفت و نباید فرصتی برای عذاب آنها و درگیری با خانواده برای تکمیل پیک، در طول تعطیلات شود».

* دردسرهای تکالیف نوروزی

تفویض اختیار و ارائه تکالیف نوروزی بر اسا اقتضائات موجب شده است که برخی دانش‌آموزان از تکالیف بیشمار و برخی از تکالیف کم سخن بگویند و اما نکته دیگر که حائز اهمیت است، نظارت بر این تکالیف ارائه شده، است.

به نظر می‌آید برخی تکالیف نوروزی به‌گونه‌ای سلیقه‌ای ارائه شده که شائبه تبلیغات سیاسی به شدت در آن موج می‌زند.

به عنوان مثال در پیک نوروزی دانش‌آموزان یک دبستان، از فواید برجام سخن گفته شده است و این در حالیست که تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان زیادی نمانده است.


تفویض اختیار، اقدام مناسبی است اما «نظارت»، گمشده‌ای است که باید وزارت آموزش و پرورش، پیش‌بینی کند و نظام تعلیم و تربیت دستخوش سیاست و سیاست‌زدگی نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 28اسفند1395، کدخبر: 1359791: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین