پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز می‌گوید: دلیل افزایش تعداد کرسی‌های شورای شهر به ۲۱ نفر و تشکیل «اقلیت-اکثریت»، بعضاً منافع شهر تبریز را قربانی دوگانه «اقلیت-اکثریت» کرد.

شعارسال: با آغاز موج دستگیری‌های شورای شهر و شهرداری، در کنار نام‌های دستگیرشدگان شورایی نام برخی دیگر از کاندیداهای انتخابات سال ۹۲ شورای شهر تبریز بلند و تکرارپذیرتر از گذشته به گوش می‌رسید.

این کاندیداها که عمدتاً با چند هزاررأی در نفرات ۲۱ به بعد با عنوان علی‌البدل قرارگرفته بودند، با صدور کیفرخواست برای دستگیرشدگان شورای شهر، خود را مهیای ورود به پارلمان شهری تبریز کردند، محمدباقر لطفی اولین نامی بود که در سال ۹۲، با کسب ۱۹۱۳۹، تنها ۱۰۰۱رای برای راه‌یابیبه‌عنوان عضو شورا فاصله داشت. او این بار در پایان عمر ۴ ساله شورای شهر، به‌پای گفت‌وگو با خبرنگار نشسته است. آنچه می خوانید گفتگوی مشروح  با وی است.

*به‌عنوان پرسش نخستین از خودتان برای مخاطبین ما بگوئید. متولد چه سالی هستید و کجا؟

بنده محمدباقر لطفی، متولد سال ۱۳۵۱ در شهر تبریز هستم. اصالتاً به منطقه قرهداغ (ارسباران) متعلق هستم و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق و دانشجوی دکترای حقوق عمومی هستم در دانشگاه‌ها نیز به‌عنوان مدرس حقوق حضور دارم.

در سال ۹۲، برای اولین بار به‌عنوان کاندیدای انتخابات شورای شهر تبریز شرکت کردم که توانستم با اعتماد مردم به‌عنوان نفر بیستودوم و اولین عضو علی‌البدل شورای شهر تبریز انتخاب شوم. پس‌ازآن به مدت ۲٫۵ سال به‌عنوان مدیر حقوقی شهرداری تبریز حضور داشتم و پیش و در حین آن در حدود ۲۰ سال، با دارا بودن کارخانه بتن آماده در بخش خصوصی و عمرانی حضورداشته.

*شما به‌عنوان فردی که برای اولین دوره در انتخابات شورای شهر شرکت می‌کردید، رأیقابل‌توجه۱۹هزار را کسب کردید، تلقی آن روز شما از شورای شهر و هم‌اکنونکه بر کرسی عضویت نمایندگی مردم تکیه زده‌اید، چه بوده؟ آیا تفاوتی داشته است؟

بله حتماً تفاوتی محسوس وجود دارد و شورای شهر آن‌گونه ای نیست که از بیرون به نظر می‌آید. به دلیل افزایش تعداد کرسی‌های شورای شهر به ۲۱ نفر و تشکیل «اقلیت-اکثریت»، بعضاً منافع شهر تبریز قربانی دوگانه «اقلیت-اکثریت» شورای شهر شد، البته عموماً در بسیاری از این شهرها این موضوع اقلیت-اکثریت وجود دارد، اما در هنگام طرح مسائل شهری، این دوگانه باید به کناری وانهاده می‌شد.

متأسفانه این اتفاق نیفتاد و شما نمونه عینی آن را ۵ ماه پیش و در جریان تصویب لایحه فیبر نوری در صحن شورای شهر ملاحظه کردید که به دلیل طرح آن لایحه توسط عده‌ای از اعضا و مخالفت برخی دیگر از اعضا، منجر به این شد که هوشمندی شهر تبریز با این لایحه محقق نشود و این جای بسی تأسف دارد.

به نظر من شورای شهر تبریز در ۳٫۵ سال گذشته می‌توانست اقدامات بسیاری انجام دهد، اما انجام نداد و رویداد دستگیری‌های شورای شهر و شهرداری در یک سال گذشته نشان داد که شورای شهر، از آن بخش از وظایف اصلی خود که همانا بحث نظارت است، عقب مانده است و خود شورا نیاز داشت تا فرد یا نهادی بر این شورا نظارت کنند.

مردم نیز از این اتفاق ناراحت شدند و ما باید در حوزه اعتماد عمومی نسبت به شورای شهر، عملکرد قابل قبولی به مردم نشان دهیم. به نظر من شورای شهر در قبال این موضوع کم‌کاری کرده و این سبب آسیب دیدن نهاد شورای شهر شد و جای بسی تأسف دارد.

وارد دوقطبی «اقلیت-اکثریت» نمی شوم!

*با این شرایطی که در دوقطبی «اقلیت-اکثریت» اشاره کردید، اگر در سال ۹۲ آقای لطفی به‌عنوان عضو اصلی شورای شهر راه می‌یافت، در کدام سوی این دوگانه می‌ایستاد، برخی شمارا منتسب به بخش اقلیت شورای شهر می‌کنند؟

هیچ‌کدام. شما پیگیر قضایای شورای شهر و جلسات آن هستید و می‌بینید که بنده یک روز با نظرات جناح اقلیت و روز دیگر با نظرات اکثریت شورای شهر هم‌نظر هستم و آنچه برای بنده مهم است، منافع شهری است و در این چارچوب وارد مسائل سلیقه‌ای و جناحی اعضای شورای شهر نمی‌شود.

اگر یک روزی به قول شما در سال ۹۲مستقیماً به شورای شهر راه می‌یافتم، بازهم به این دوگانه وارد نمی‌شدم و همواره تلاش کرده و می‌کنم تا آنچه که منافع شهر تبریز در آن قالب قرار می‌گیرد، از آن دفاع نموده و پیگیر باشم.

در شورای شهر وامدار هیچ طیفی نیستم

*اجازه بدهید صریح بپرسم، در جریان انتصاب شما به‌عنوان مدیر حقوقی شهرداری تبریز، آیا سفارش خاصی یا به تعبیر مرسوم سهمی کنار گذاشته‌شده تا شما به این سمت منصوب شوید؟

خیر بههیچ‌وجهاین‌گونه نیست و در جلسات شورای شهر نیز می‌بینید که بنده چندان با آقای دبیری موافق نیستم و در شورای شهر وامدار هیچ‌یک از طیف‌ها نیستم و وارد این فازهای سیاسی نشده‌ام. آرزوی بنده این بود که اعضای شورای شهر تبریز دستگیر نشوند و آرزویمان این بود اگر قرار است بنده به‌عنوان عضو علی‌البدل بر کرسی شورا بنشینم، پس از راه‌یابی دیگر عزیزان شورای شهر به مجلس شورای اسلامی یا سمت‌های بالاتر مدیریتی این اتفاق رخ دهد و خواسته قلبی بنده به‌هیچ‌وجه دستگیری اعضای شورای شهر نبوده است.

به دلیل احتمال شرکت برخی از اعضای شورا در انتخابات مجلس و با توجه به عضو علی البدل بودن بنده، از بنده دعوت شد تا در سمت مدیر حقوقی شهرداری قرار گیرم تا در صورت راهیابی احتمالی به شورا، بتوانیم مفیدفایده باشم و همین گونه نیز شد و بنده در چند سال گذشته، از پرونده های شهرداری، جو شورای شهر و شهرداری آگاه تر شدم و الحمدلله خدماتی را در مدیریت حقوقی ارائه دادیم و خودم نیز در حد توان از این موضوع رضایت دارم.

در جریان پرونده های دیوان و پرونده های شهرداری در دادگستری، به لطف خدا اجازه ندادیم نه حق و حقوق شهرداری و نه شهروندان پایمال شود و اصلا سهمی در کار نبوده است؛ چراکه حتی بنده از کارهای شخصی خودم پس از قبول مسئولیت در اداره کل ماندم، البته منتی نیز در کار نیست و بنده از بابت خدمت رسانی به مردم در آن مسئولیت بسیار خوشحالم.

*در سال ۹۲ و در جریان انتخاب شهردار چطور، اگر عضو شورای شهر بودید، رای شما به کدام سو می رفت و تقویت کننده موافقین شهردار فعلی بود یا مخالفین آن؟!

اگر در آن زمان بودم می توانستم اظهارنظر کنم، اما به دلیل اینکه در آن فضا نبودم نمی توانم اظهارنظر دقیق کنم.

*نزدیک ترین همکاران شورایی شما در شورای شهر تبریز را آقای اسماعیل چمنی میدانند، آشنایی و دوستی خاصی با وی دارید؟

بله بنده و آقای دکتر چمنی در محله منبع واقع در ثقه الاسلام هم محله ای بوده ایم و بنده وی را پیگیر مسائل مردم و فردی می شناسم که مصالح شهری را فدای دیگر موضوعات نمی کند. البته در کنار آقای چمنی دیگر اعضای شورای شهر نیز هستند که بنده رویکرد آنان را دوست داشته و پیگیر مطالب و موضوعات مطروحه از طرف آنها هستم.

*یکی از مهم ترین نقاط قابل توجه مدیریت فعلی شهری در ۳٫۵ سال گذشته، پروژه های عمرانی آن است؛ بسیاری بر وجه ایجابی آن یعنی سرعت، چشمگیر بودن آن ها و ... و بسیاری دیگر بر وجه سلبی هزینه های بالای پروژه ها، بدون پشتوانه کارشناسی و ... تاکید می کنند. نظر شما در این باره چیست؟

جای دارد در اینجا از زحمات شهردار تبریز و پرسنل شهرداری در پروژه های عمرانی و خدماتی کمال تشکر را داشته باشم، اما در کنار این اقدامات مثمر ثمر برخی ایرادات نیز وارد است؛ مثلا پل حمید در هتل مرمر یا پل راه آهن منافع بسیاری برای حل گره های ترافیکی شهر تبریز دارند، اما در کنار اینها، برخی پروژه ها همچون افلاک نما نیز وجود دارند که مطالعات آنان ضعیف است. علی رغم هزینه میلیاردی در پروژه افلاک نما، ترافیک را به پل کابلی انتقال داده و بهتر بود پیش از احداث آن نسبت به تعریض پل کابلی اقدام می کردیم.

امیدواریم زین پس مطالعات بیشتری در قبال پروژه های شهری انجام دهیم و این مصوبات به شورای شهر باز می گردد و خب ما هم اکنون شاهد منافع و مضررات برخی از آنان هستیم. مثلا در پل توانیر-تقاطع عباسی، عدم نظارت سبب شده بود این ستون ها آسیب جدی ببیند و اگر نظارت اولیه خوبی را شاهد بودیم این اتفاق رخ نمی داد و به دلیل کم رنگی این وجه نظارتی در شورای شهر شاهد این قبیل مسائل رخ می دهد.

پیگیر مشکلات کارت زن های بی آر تی هستیم

*بخش مهمی از پرسنل شهرداری، شامل کارگران این مجموعه بزرگ خدماتی است که همواره کلید واژه مباحث شورا و شهرداری را شکل می دهد، اقدامات انجام شده در زمینه حل مشکلات این بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟

در جریان بحث یکسان سازی حقوق پیگیر هستیم تا براساس مصوبه شورای شهر کارگران نیز شامل این بحث شوند و کارگر خدومی که دو شیفت کار می کند، یک شیفت حقوق نگیرد و این پول ها به جیب پیمانکاران نرود. پیمانکاران افراد شریفی هستند که به شهر خدمت رسانی می کنند، اما نمی توانیم اجازه دهیم که جلوی چشمان ما پیمانکاری حق و حقوق کارگران را کم پرداخت کند.

مثلا نمونه این موضوع در جریان پرداختی کارگران کارت زن BRT در قرارداد آمده است که حق و حقوق آنان براساس قانون کار پرداخت شود، منتها پرداخت ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان به این عزیزان کمتر از رقم تعیین شده است و پس از مطرح شدن توسط آقای اسوتچی، ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

*در میانه سخنان خود به دستگیری های شورای شهر و شهرداری اشاره کردید؟ اولین واکنش شما به عنوان عضو علی البدل و مدیرحقوقی شهرداری چه بود؟

اولین سخنی که بنده در این باره شنیدم، فی الواقع ناراحت شدم که نهاد شورا به دلیل این اتفاقات آسیب دیده و خواهد دید. پیشتر نیز گفتم که به هیچ وجه بابت این اتفاقات خوشحال نبودم که بدین طریق پس از برخورد قضایی، وفات، بیماری و ... اعضای فعلی شورای شهر بنده به عنوان عضو علی البدل جایگزین آنان شوم. خواسته قلبی من این بود که پس از نمایندگی مجلس یا پست های بالاتر مدیریتی بنده جایگزین آنان شوم.

*اخیرا شما از بروز برخی تخلفات در پروژه پارک بزرگ تبریز سخن گفته اید، از آخرین وضعیت و جزئیات این پرونده برای مخاطبین تبریزبیدار بگوئید...

بله ما جلسات مختلفی درباره این پروژه را در کمیسیون تحقیق و نظارت و خود شهرداری منطقه ۴ برگزار کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تخلفاتی نیز در این پروژه در قیمت گذاری آن و امضای رئیس شورای شهر رخ داده است. مدیران سابق شهرداری که در پای امضای این قرارداد هستند که برای یک زمین ۳ بار قیمت گذاری کرده اند و این محل بحث است و پرونده آن نزد دستگاه های نظارتی مفتوح است.

اعضای کمیسیون نیز به این نتیجه رسیده اند که ریاست شورای شهر نمی توانست در امضای قرارداد این پروژه نقشی داشته باشد و جایگاه قانونی در امضای قرارداد ندارد و این محل ایراد است. بنده جزئیات آن را برای اعضای شورای شهر ارسال کرده ایم و از ریاست شورا بررسی آن را در صحن شورای شهر خواستار شده ایم.

*یکی از اعضای شورای شهر اخیرا ابراز داشته که عده ای نه برای سرمایه گذاری، بلکه برای رانت خواری به شهر آمده اند، ...نظرتان در این باره چیست؟

بنده نمی توانم با این صراحت ابراز نظر کنم و نمی توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم؛ چون رشته ام حقوق است و باید حقوقی صحبت کنم(خنده)

بوی بد آجی چای در مسیر فرودگاه، توریست ها را دلزده می کند

*اخیرا گفته اید که تبریز ۲۰۱۸ با نصب بنر به سرانجام نمی رسد، آنگونه که می بینیم واقعا نمی رسد...!

بارها گفته ام که تبریز ۲۰۱۸ یک فرصت برای شهر تبریز است و با توجه به فضای رقابت های انتخاباتی و تبلیغاتی کاندیداها به همراه تغییرات احتمالی مدیریتی، اگر این روال تداوم داشته باشد، اقدامات چشمگیری را نخواهیم دید، همانگونه که اقدامات چندانی ملاحظه نمی شود؛ مثلا حمام تاریخی نوبر را تبدیل به فست فود رستوران کرده و بدون تخصیص اعتباری آن را رو به خرابی گذاشته اند. کم کاری میراث فرهنگی نیز در این موضوع مشهود است و اگر ما این محل را برای تبریز ۲۰۱۸ احیا کنیم، می تواند به یک ظرفیت قابل توجه تبدیل شود.

ما در بحث هتلداری در تبریز با مشکل مواجه خواهیم شد؛ در این باره چه اقداماتی انجام داده اند. اگر امروز برای احداث هتل استارت بزنیم آیا تا ۲۰۱۸ به اتمام خواهد رسید و یا به تاکسی رانان و یا بازاریان کدام زبان خارجی را یاد داده اند؟! امیدوارم با اتخاذ برنامه و تدابیری کاری کنیم تا فرصت «تبریز۲۰۱۸» به یک تهدید تبدیل نشود.

شهر تبریز شهر اولین هاست اما با پیاده شدن از هواپیما، بوی نامطبوع آجی چای را استشمام خواهند کرد و این ایراد بزرگی است؛ مگر می توانیم برای محور شمالی حاشیه نشین تبریز حصاری بکشیم که مسافران آن را نبینند؟! خود شهردار محترم تبریز علاقه مند است تا «تبریز۲۰۱۸» به بهترین نحو ممکن برگزار شود و ما نیز از شهردار خواهیم خواست تا به صورت جدیوارد شوند و باید دستگاه های دولتی، نمایندگان مجلس و .. برای این رخداد که متعلق به کل ایران است کمک کنند.

*برآوردتان از انتخابات ۱۳ نفره شورای شهر تبریز چیست؟ به نظرتان چند عضو فعلی شورا بر کرسی عضویت خود باقی خواهند ماند؟

این را روز ۲۹ اردیبهشت مردم پای صندوق های رای خواهند گفت(خنده) اما همین اندازه بگویم که تغییرات محسوس خواهد بود. جریانات سیاسی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

*گرایش سیاسی شما به صورت تابلودار به کدام سمت و سو بوده و خواهد بود؟

شورای شهر جای سیاسی و نیروهای سیاسی نیست و نفرات کاری، متعهد و متخصص بدون گرایشات مشخص سیاسی که دغدغه پیشرفت شهر تبریز را در ذهن دارند باید انتخاب شوند و حتی خود بنده بدون توجه به گرایشات سیاسی به کاندیداهای متعهد و متخصص رای خواهم داد. البته جا دارد در پایان تقدیری هم از شما بکنم چراکه تبریزبیدار رسانه ای است که بدون وابستگی به یک طیف خاص در شورای شهر، رسالت رسانه ای را به پیش می برد و این نقطه مثبت این رسانه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تبریز بیدار، تاریخ انتشار: 17 اسفند1395، کدخبر: 1063866: WWW.tabrizebidar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین