پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
معلولان افراد توانمند بااستعدادهای خاص هستند اما در خراسان جنوبی مورد بی‌توجهی مسئولان در بحث اشتغال، بیمه و مناسب‌سازی شهر قرار گرفته‌اند و قوانین حمایتی برای آنها فقط بر کاغذ مانده است

شعارسال: برای یک بار هم که شده خالی و بی‌هیچ دغدغه‌ای در کوچه‌پس‌کوچه‌های بیرجند قدم بزن، فقط خودت باش و چشم‌هایت، هدفت فقط دیدن باشد. فرض کن زمان ایستاده و تو باید همه‌چیز را خوب ببینی.

آری این همان شهر و کوچه‌هایی است که هیچ‌گاه خوب نگاهش نکردی، اکنون که توجه می‌کنی چیزهایی در آن می‌بینی که برایت تازگی دارند. انسان‌هایی متفاوت با ویژگی‌هایی متضاد یکدیگر. در این میان انسان‌هایی را می‌بینی که شاید رفتار و ظاهرشان برایت عجیب باشد. اما اگر اندکی پای درد دلشان بنشینی متوجه می‌شوی این‌ها همان قشر معلول جامعه هستند که دلی مهربان را در سینه نهفته دارند. دلی که گاهاً از بی‌مهری مردم و مسئولان رنج می‌برد.

به بهانه هفته بهزیستی به سراغ چند معلول می‌رویم تا مشکلاتشان را بشنویم، شاید که با انعکاس بخشی از این مشکلات آهنگ حمایت از این قشر را در گوش مسئولان استانی طنین‌انداز شود.

*نگاه ترحم مردم و مسئولان از معلولان برداشته شود

در سومین ایستگاه شهرک بهزیستی نشسته‌ام و به خانه‌هایی که بنا به گفته مردم متعلق به قشر معلول بیرجند است، می‌نگرم. رفته‌رفته ایستگاه شلوغ می‌شود. خانمی ۵۰ ساله درحالی‌که بر روی ویلچری نشسته، به سمت ایستگاه می‌آید. خنده از لب‌هایش محو نمی‌شود و با مردی که در کنارش ایستاده با اشاره صحبت می‌کند. هر کس به آنها می‌نگرد چیزی به زبان می‌آورد. برخی متأسف شده و برخی نیز به خاطر سلامتی‌شان شاکر می‌شوند.

اتوبوس در جلوی ایستگاه توقف می‌کند. به کمک دیگر افراد و به‌سختی از پله‌های اتوبوس بالا می‌رود. کنارش می‌نشینم. وی که فاطمه براتی نام دارد می‌گوید: اوایل بالا رفتن از پله‌های اتوبوس برایم سخت بود اما به‌مرور به‌سختی‌اش عادت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه نگاه ترحم مردم و مسئولان از معلولان برداشته شود، می‌افزاید: معلولیت ناتوانی نیست چرا که من با همین وضعیت جسمانی ام تمامی کارهای روزانه‌ام را انجام می‌دهم.

براتی می‌افزاید: همچنین توانسته‌ام فرزندانم را به مقام های بالای علمی و معنوی برسانم.

*معلولان استان محروم از امکانات ورزشی، تفریحی

کوچه‌پس‌کوچه‌های سرد موسی ابن جعفر(ع) بیرجند را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارم و سراغ زهرا فرخی، مادر اصغر محمدی، که بنا به گفته همسایگانش چهل سال است در کنار پسر معلول ذهنی‌اش عمر می‌گذراند، می‌روم.

با سنگ به درب می‌کوبم. مردی سیاه چهره درب را می‌گشاید. با دیدنم گویی ترسی وجودش را فراگرفته و درب را می‌بندد. حلقه اشک دیدگانم را می‌پوشاند. پس از اندکی خانمی با چشمانی افسرده در چهارچوب در ظاهر می‌شود. لبخندی می‌زند و در پاسخ به سؤالات خبرنگار می‌گوید: مشکلات این قشر زیاد است و زبان از بیان آنها ناتوان!

وی می‌افزاید: مکان خاصی برای تفریح و ورزش معلولان وجود ندارد و مجبورند مدت‌ها در خانه بمانند که این خود بر سیستم عصبی آنها به‌ویژه معلولان ذهنی فشار زیادی وارد می‌کند.

فرخی با بیان اینکه پسرم دارای معلولیت ذهنی است، می‌گوید: ساعاتی که به بیرون از خانه می‌رود بچه‌ها و گاهاً افراد بزرگسال با رفتارشان او را به سخره می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: از مسئولان خواستارم که امکانات ورزشی و تفریحی ویژه برای این قشر در نظر بگیرند چرا که بدون شک همه معلولان دوست دارند مانند دیگران از پارک‌ها و فضای شهرشان استفاده کنند.

*مسئولان در نوسازی و بهسازی مدارس استثنایی رغبت کنند

معصومه دلاکه از دیگر افرادی است که با خبرنگار به گفت و گو می‌پردازد. وقتی پای حرف‌هایش می‌نشینم دنیا را خیلی کوچک و بی‌ارزش می‌بینم اما پر از آرامش! ذهنش خالی از دیوارهای سیمانی بلند و برج های سر به فلک کشیده است.

وی خود را دانش‌آموز آموزشگاه استثنایی شکوه معرفی کرده و می‌گوید: نیمکت های مدرسه چوبی و فرسوده هستند.

دلاکه می‌افزاید: همچنین این مدرسه از امکانات گاز کشی محروم و بوی نفت حاصل از بخاری، دانش‌آموزان را آزار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی می‌توانند مانند سایر بچه‌ها تحصیلات عالی داشته باشند، می‌افزاید: این دانش‌آموزان توانایی بالایی در زمینه‌های مختلف دارند و نباید به آنها به چشم معلول ذهنی یا حرکتی نگاه کرد.

*حمایت‌هایی که به وعده و وعید خلاصه شد

یکی دیگر از معلولان استان، اظهار کرد: برای استخدام معلولان سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید همه دستگاه های اجرایی در زمینه اشتغال افراد معلول با بهزیستی همکاری کنند.

زهرا رضایی با انتقاد بر اینکه قانون ماده ۱۶ حمایت از افراد دارای معلولیت گرفته تا قوانین مربوط به بازنشستگی واشتغال معلولین، همگی دربندهای تشریفاتی قابلیت اجرا ولی در قسمت‌های عملی به وعده و وعید خلاصه می‌شوند.

وی در خصوص میزان رضایت خود از مناسب سازی فضای شهر بیرجند نیز گفت: انتظار ما از مسئولان بهزیستی این است که با گشتی در معابرعمومی و ادارات دولتی متوجه می‌شوند که افراد دارای معلولیت برای حضور درجامعه تنها بامانع معلولیت روبرو نبوده بلکه با مانع بزرگ عدم تناسب سازی اماکن عمومی وفضاهای اداری نیز روبرو هستند.

رضایی با اشاره به گفته مسئولان بهزیستی استان مبنی براینکه تا کنون ۳۵ درصد معابر و فضا های عمومی شهر بیرجند مناسب سازی شده است، گفت: مناسب سازی برخی از فضا های شهری برای افراد سالم هم بخاطر شیب تند و لغزندگی خطرساز است چه برسد برای معلولان.

معلم آموزش‌وپرورش استثنایی در سربیشه نیز به بیان مشکلات معلولان پرداخته و می‌گوید: بنا بر ماده ۷ قانون حمایت از معلولان، باید ۶۰ درصد از اپراتورهای تلفن بر عهده نابینایان باشد.

محمدحسن دلاکه با بیان اینکه همچنین طبق این قانون باید ۶۰ درصد از پست های دبیرخانه‌ها به معلولان جسمی و حرکتی اختصاص یابد، می‌افزاید: متأسفانه درحالی‌که که این قوانین تصویب‌شده، تاکنون در استان عملی نشده است.

وی با تاکید بر حمایت شهرداری‌ها از قشر معلول بیان می‌کند: در پارکینگ‌ها، ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری و بوفه‌های بیمارستان‌ها می‌توانند از این قشر استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر شهرداری حمایت های لازم را انجام داده و بخشی از کارها را به معلولان بسپارد، به‌خوبی از عهده کار بر می‌آیند.

*دستگاهای اجرایی برای مناسب سازی پای کار باشند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی، با تاکید بر اینکه مناسب‌سازی شهر برای معلولان موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: تاکنون ۴۰ درصد از معابر شهری استان مناسب‌سازی شده است.

غلام عباس عزیزی با اشاره به مشکلات پیش روی معلولان، بیان کرد: مشکل اصلی این قشر در زمینه مسکن واگذاری زمین در شهرها، پرداخت وام و ضمانت است.

وی با انتقاد از وضعیت اشتغال معلولان، تصریح کرد: قانون سه درصد اشتغال معلولان در ۱۰ سال گذشته تصویب‌شده و تاکنون فقط ۱۵۰ نفر از آنها در استان شاغل شده‌اند.

عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار و ۴۲۷ معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند، اظهار کرد: تعداد واقعی معلولان بیشتر از تعداد تحت پوشش و افراد پشت نوبت هستند.

وی با اشاره به خدمات ارائه‌شده به معلولان، بیان کرد: تاکنون ۴۰ درصد ادارات مناسب‌سازی و دو هزار و ۱۶۲ واحد مسکونی در استان برای معلولان ساخته شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: از این تعداد هزار و ۳۵۷ واحد تحویل، ۸۰۵ واحد در دست‌ساخت و ۴۶۶ واحد تا پایان سال‌تحویل داده خواهد شد.

اگر چه ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است و هر سه یا چهار ماه تشکیل جلسه می‌دهد و عنوان‌شده ۳۵ درصد معابر شهری مناسب‌سازی شده‌اند اما به نظر کارشناسان بهزیستی در ارزیابی‌های انجام‌شده استانداردهای لازم در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری رعایت نشده است و تا اجرای کامل مناسب‌سازی فاصله زیادی وجود دارد.

توجه به اشتغال، ازدواج و مسکن معلولان نیز از دیگر مشکلات اصلی معلولان استان است که نیازمند توجه مسئولان است چرا که حل این مشکلات از عوامل اصلی در توانمند سازی معلولان محسوب می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 17آذر1394، کدخبر: 2994450: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین