پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
پروفسور گوندوغان گفت: بسیاری از مشکلاتی که غرب و آمریکا از آن حرف می زند ساخته خود آن هاست چطور شده است که آمریکایی که غرق در قرض است کسری بودجه ندارد اما ایران دچار کسری بودجه شده است؟!در واقع این تئاتر کسری بودجه است که برای ما اجرا می کنند و ما نباید آن را باور کنیم.
شعار سال: پروفسور گوندوغان در نشست نخبگانی "اقتصاد مبتنی بر ربا" با بیان اینکه مباحثی چون ربا و مفهوم آن مطالبی است که باید به عنوان مسلمان از آن آگاهی کاملی داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از دلایلی که لزوم آشنایی و آگاهی ما مسلمانان با اقتصاد و مفاهیم آن را ثابت می کند، این است که خداوند به طور صریح در چندین سوره قرآن کریم به مفهوم اقتصاد اشاره کرده است.

اقتصاد مد نظر غرب هیچ هدفی ندارد/ ما مسلمانان به غلط از واژه اقتصاد استفاده می کنیم

وی افزود: اقتصاد واژه ای یونانی است که از اویکوس نوموس گرفته شده است که به معنای خانه و اطلاعات است. در واقع این اقتباس دنیای غرب است که در آن هیچ هدفی تعیین نشده است و صرفا اداره زندگی مد نظر است.

وی ادامه داد: ما به عنوان مسلمان از واژه اقتصاد استفاده می کنیم اما متاسفانه به غلط! اقتصادی که ما می گوییم و اکونومی که دنیای غرب از آن استفاده می کند دو چیز بسیار متفاوت از یکدیگر است.

اقتصاد اسلام و اکونومی غرب دو مفهوم کاملا متفاوت است

گوندوغان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم در شش آیه به اقتصاد اشاره کرده است، گفت: خداوند در قرآن کریم به سبک زندگی اقتصادی، راه و روش اقتصادی و دوری از ربا اشاره می کند و می فرماید تنها کسانی در مواقع بحران نجات می یابند که مقتصد باشند.

مشاور مرحوم نجم الدین اربکان تاکید کرد: به هیچ عنوان از کلمه اکونومی در مقابل اقتصاد استفاده نکنید چون اکونومی هیچ هدفی را دنبال نمی کند اما واژه اقتصاد که خداوند نیز بدان اشاره کرده است هدف خاصی را دنبال می کند .

قیاس غرب در تعریف اقتصاد قیاسی باطل است

وی در خصوص تعریف اقتصاد از دیدگاه غرب گفت: غربی ها می گویند اقتصاد یعنی تخصیص منابع محدود بر امیال نامحدودی که بشر دارد در حالی که این تعریف باید به کلی رد شود چرا که این قیاس، قیاسی باطل است، یک طرف منابع محدود داریم یعنی قابل اندازه گیری و ان طرف هم امیال این ها با چیزی قابل اندازه گیری نیست. پس چگونه می توان مفهومی انتزاعی را با منابعی که قابل اندازه گیری است مورد مقایسه قرار داد.

وی با بیان اینکه باید انقلابی در مغز و فکرمان نسبت به مفاهیم و اعمال اقتصادی انجام دهیم، اظهار کرد: پارادایم ما این نیست که بگوییم جرج چه می گوید بلکه پارادایم ما این است که محمد(ص) و علی(ع) چه می گویند.

گوندوغان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر مشکلی محصول نوع نگاه افراد و جوامع است، گفت: امروز اگر مشکلاتی داریم بلاهایی است که غرب بر سر ما آورده است آن ها خود نتوانستند مشکلات را حل کنند فقط صرفا مشکل را به ما منتقل کرده اند مطمئن باشید اگر مشکلمان را با روش خود حل کنیم باز می ایند از ما یاد می گیرند.

استاد دانشگاه آنکارا با تاکید بر اینکه روش حل مشکلات و حتی نوع نگرش به مشکلات در جوامع مختلف متفاوت است، اظهار کرد: ممکن است دیدگاه افراد به وجود مشکلی در واشنگتن با دیدگاه افراد در ایران به همان مشکل متفقاوت باشد بنابراین باید هر مشکلی که زاده جوامع دیگر و غرب است دوباره بازنویسی کنیم و سپس درصدد حل آن برآییم.

کسی که در آمریکاست نمی تواند مشکل ما را در ایران حل کند

وی افزود: به عبارت دیگر مشکل خود را خودمان باید حل کنیم و کسی که در آمریکا نشسته است نمی تواند مشکل ما را در ایران حل کند.

غرب تئاتر کسری بودجه برای ما اجرا می کند، نباید باور کنیم

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که غرب و آمریکا از آن حرف می زند ساخته خود آن هاست چطور شده است که آمریکایی که غرق در قرض است کسری بودجه ندارد اما ایران دچار کسری بودجه شده است؟!در واقع این تئاتر کسری بودجه است که برای ما اجرا می کنند و ما نباید آن را باور کنیم.

تا زمانی که سیستم اقتصادی غرب برچیده نشود منطقه ما به فراغ نخواهد رسید

وی تاکید کرد: این سیستمی است که غرب در کشورهای ما به راه انداخته است و تا زمانی که این سیستم برچیده نشود منطقه ما به فراغ نخواهد رسید.

سیستم بانکی صبح یک نفر را میلیونر کرده و شب فرد دیگری را بدبخت و ورشکسته می کند!

گوندوغان با اشاره به مفهوم ربا در سیستم بانکی گفت: بانک مبلغی را از فرد می گیرد و با بهره آن را پس از گذشت زمانی طلب می کند اگر به کلیات بنگریم در واقع این حرکت بانک نوعی کلاه برداری است. این سیستم بانکی صبح یک نفر را میلیونر کرده و شب فرد دیگری را بدبخت و ورشکسته می کند!

وی تاکید کرد: در ترکیه بانک ها پولی را که از بانک مرکزی می گیرند ۱۴ برابر کرده و وام می دهند!! در ایران هم چون اجازه نمی دهند زیاد بزرگ شود ده درصد است و الا اینجا نیز تا حال ۱۵ درصد شده بود!

وی اظهار کرد: ما می گوییم این کار جرم است اما اگر دو نفر انجام دهند اشکالی ندارد! اما عدالت کجا رفته است انقلاب کردید حال چند نفر خاص در حال استفاده از پول جامعه هستند کسانی که در جامعه پول را مدیریت می کند در واقع استانداردهای زندگی مردم را نیز مدیریت می کنند.

بانک ها قابلیت خلق پول را دارند بدون هیچ حد و مرز و محدودیتی!

وی افزود: در واقع می توان گفت بانک ها قابلیت خلق پول را دارند بدون هیچ حد و مرز و محدودیتی!

استاد دانشگاه آنکارا گفت: وقتی سیستمی مبتنی بر ربا کار می کند در زندگی ما هم تاثیر می گذارد و موجب کمتر شدن ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز می شود که در اثر رباست.

وی انقلاب در سیستم اقتصادی و بانکی را لازم دانست و گفت: مردم ایران همواره آماده انقلاب هستند چندین سال پیش انقلاب کرده و سیستم اداره کشور را تغییر دادند و اکنون نیز باید انقلاب عظیمی در سیستم بانکی ایجاد کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اهل خبر، تاریخ انتشار: 25 اسفند 1395، کد مطلب: 54156، www.elpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین