پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
تجربه جهانی نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته، برگزاری انتخابات آزاد و سالم، تعیین نمایندگان واقعی مردم و سپردن کار مردم به دست مردم از جمله دست‌آوردهای مطالبات دموکراسی خواهی و تحقق برنامه‌های توسعه پایدار بوده است.

شعار سال: حزب یکی از مظاهر اجتماعی و متضمن آزادی‌های اساسی برای انسان‌هاست از این رو بحث احزاب سیاسی و نقش آن در انتخابات با اهمیت تلقی می‌شود زیرا احزاب سیاسی مردم را متشکل و منسجم می‌سازند و زمینه را برای راه‌اندازی مبارزات انتخاباتی فراهم می‌کنند. امتیازی که این روند دارد این است که مبارزات فردی و رقابت های شخصی را از میان برداشته و مسائل را به شکل سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده برای مردم ارائه می‌کنند؛ در واقع یکی از مهمترین نقش احزاب سیاسی در انتخابات این است که احزاب مردم را به دور یک ایدئولوژی و اندیشه مشترک گرد می‌آورند. درست است که احزاب تقسیم جوامع انسانی می‌شوند اما زمینه اتحاد میان هواداران خود را فراهم کرده و از هرج و مرج در جامعه سیاسی جلوگیری می‌کنند.

تجربه جهانی نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته، برگزاری انتخابات آزاد و سالم، تعیین نمایندگان واقعی مردم و سپردن کار مردم به دست مردم از جمله دست‌آوردهای مطالبات دموکراسی خواهی و تحقق برنامه‌های توسعه پایدار بوده است.

در کشورهای درحال توسعه حضور مردم در انتخابات و مبارزه پارلمانی به عنوان موثرترین روش و کم هزینه‌ترین راه دست‌یابی به آرمان‌های مردم سالاری و حاکمیت ملی و نیز لازمه بارور شدن نهال دموکراسی است. در این راستا احزاب سیاسی نقش تعیین کننده‌ای در سازماندهی و تربیت فعالان سیاسیاجتماعی، برنامه‌ریزی برای پاسخ به نیازها و آرمان‌های شهروندان و پاسخ‌گویی در قبال مردم بر عهده دارند. تجربه نشان داده‌است که در غیاب احزاب سیاسی مستقل و ریشه‌دار در جامعه فرصت برای عوام فریبی در کشورهای درحال‌ توسعه فراهم می‌آید که در این شرایط در فرآیند دموکراسی و انجام برنامه‌های توسعه اختلال به وجود می‌آید.

اگر شرایط برگزاری انتخابات آزاد و سالم فراهم باشد احزاب نباید نسبت به حضور یا عدم حضور حزب یا گروه خاصی حساسیت نشان دهند زیرا در این فضا گردش اطلاعات آزاد است و دیدگاه‌ها و برنامه‌های احزاب مختلف مطرح می‌شود و مردم در آگاهی می‌توانند انتخابی شایسته داشته باشند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که میان احزاب و انتخابات ارتباطی بسیار نزدیک وجود دارد و حتی احزاب می‌تواند مولد انتخابات باشند. احزاب سیاسی می‌توانند با طرح برنامه های منسجم و مشخص که در آن منافع مردم و خودشان مدنظر است در انتخابات شرکت کنند و حتی باعث ایجاد انگیزه برای شرکت مردم در انتخابات شوند و یک دموکراسی واقعی را در کشور شکل دهند. تعدد احزاب گوناگون در انتخابات فرصتی بسیار خوب در اختیار مردم قرار می‌دهد تا به جای قبول برنامه های ارائه شده و تکراری دو حزب مقتدر و کاندیداهای آنها، برنامه های مختلف سیاسی دیگر را شاهد باشند و حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی جوان پرس، تاریخ 15 اسفند 95، کد مطلب: 102276: www.javanpress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین