پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۶۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
بازار بورس در سال 95 روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و در حالی که زمستان 94 بازار بورس بازدهی خوبی داشت انتظار می رفت که سال 95 نیز همانند زمستان 94 بازار روند رو به رشد خود را ادامه دهد که این اتفاق رخ نداد.
شعارسال: بورس تهران همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92 یکی از شگفت‌انگیزترین دوران‌های فعالیت خود را تجربه کرد. همزمان با آغاز به کار حسن روحانی و از اواسط مرداد ماه بورس تهران تا نیمه دوم دی 92 یکی از پرشتاب‌ترین دوران رونق خود را تجربه کرد. رونقی که دلایل آن را باید در انگیزه‌های سیاسی ناشی از روی کار آمدن دولت یازدهم و امیدواری به خروج از فضای تحریم‌ها با شروع فعالیت دولت یازدهم جست‌وجو کرد.

انگیزه‌هایی که در اواسط کار دولت یازدهم عملی شد تا رنگ و بوی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور تحت تاثیر این عامل رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد. در این میان البته تضعیف نرخ ریال در برابر دلار نیز از جمله عوامل اثر‌گذار بر رشد قیمت‌ها در این بازه زمانی به شمار می‌رود.

بورس تهران در ادامه و پس از سال 92 دیگر نتوانست با قدرتی مشابه به کار خود ادامه دهد. علت اصلی این امر به یک عامل خارج از کنترل دولت برمی‌گشت و آن رکود در بازارهای جهانی بود. افت شدید قیمت نفت و فلزات در بازار‌های جهانی در آن بازه زمانی دو عامل مهم توقف مسیر رشد قیمت‌ها در بورس به شمار می‌رفت. شاهد مدعا روند قیمتی سهام شرکت‌های کالایی است. این شرکت‌ها که زمانی لیدر بازار سهام کشور به شمار می‌رفتند تحت تاثیر وضعیت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی از کانون توجه معامله‌گران دور شدند.

اما بازار بورس در سال 95 روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و در حالی که زمستان 94 بازار بورس بازدهی خوبی داشت انتظار می رفت که سال 95 نیز همانند زمستان 94 بازار روند رو به رشد خود را ادامه دهد که این اتفاق رخ نداد.

بازدهی منفی 4 درصدی در کنار رشد 20 درصدی سکه طلا و بازدهی بدون ریسک 25 درصدی اوراق بدهی، خاطره این سال را برای فعالان بازار سرمایه تلخ کرد. علاوه بر عملکرد کلی بازار، توقف طولانی مدت و سپس بازگشایی نمادها با افت شدید قیمت، موجب ثبت بازدهی منفی برای اکثر سبدهای بورسی در این سال شد.

اما یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار بورس در سال آینده تداوم اجرای برجام است. با توجه به اتخاذ سیاست‌های دولت جدید ایالات متحده آمریکا نگرانی‌هایی در مورد ادامه شرایط فعلی در حوزه توافق سیاسی ایران و 6 کشور غربی احساس می‌شود. اصلی‌ترین زمان تاثیر‌گذار در این زمینه اواخر اردیبهشت ماه و زمانی است که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده مطابق با برجام ملزم به امضای تعلیق اجرای تحریم‌های یک جانبه آمریکاست. در صورت انجام این کار، می‌توان به ثبات سیاسی متاثر از این حوزه امیدوار بود.

دومین عامل تاثیرگذار بر بازار بورس در سال آینده قیمت دلار است. با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش مدیریت شده تورم، سیاست کنترل نرخ ارز نیز در دستور کار دولت است. برای سال آینده و به شرط تداوم دولت فعلی، انتظار می‌رود با شیب ملایمی افزایش قیمت دلار را شاهد باشیم. این نوع کنترل نرخ برای تولید‌کننده‌های داخلی خبر خوبی نیست و بیشتر به نفع وارد‌کننده‌ها است.

عامل سوم انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد بود. بازار بورس تا زمان انتخابات در فضای مبهم قرار خواهد گرفت و با تعیین دولت جدید و اعلام سیاست های اقتصادی دولت بازار بورس تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

عامل چهارم تاثبرگذار بر بازار بورس نقدینگی خواهد بود. رشد نقدینگی در سال 95 بیشتر از میانگین رشد در سال‌های اخیر بوده است. موضوعی که همچنان به دلیل رکود کلی حاکم بر فضای اقتصاد و همچنین بالا بودن نرخ‌های بهره به تناسب تورم، پشت سد و در کنترل است. این میزان نقدینگی در صورت احساس سودآور بودن هر بازاری می‌تواند به شکل احساسی به آن سمت سرازیر شود که در این‌صورت بررسی‌ها و مبانی تحلیلی می‌تواند به‌طور کلی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396، کدخبر: ۳۹۵۷۱۱، www.namehnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین