پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
در دعاوى کيفرى، اولين سوالى که به ذهن افراد متبادر مى شود علت دفاع از مجرم است ، حال وکيل دادگسترى مى بايست سعي در تنوير اذهان عمومي نموده و شبهاتى را که در ذهنيت ديگران ايجاد مى شود، مرتفع سازد.

شعار سال: فتح اله یگانه راد: در دعاوى کيفرى، اولين سوالى که به ذهن افراد متبادر مى شود علت دفاع از مجرم است ، حال وکيل دادگسترى مى بايست سعي در تنوير اذهان عمومي نموده و شبهاتى را که در ذهنيت ديگران ايجاد مى شود، مرتفع سازد.

مطابق اعلاميه جهانى حقوق بشر، ميثاق بين المللى حقوق مدنى و سياسى، اصل 35 قانون اساسى، ماده ٥قانون آيين دادرسى كيفرى، حق داشتن وکيل يا حق دفاع يکى از حقوق اساسى انسان ها شمرده شده است که به نظر مى رسد اين حق بايد توسط افراد متخصص که استاندارد هاى لازم را براى برعهده گرفتن فرآيند دفاع دارند تامين و تضمين شود.

از طرفى مشاهده مى شود که هيچ نظام قضايى قابل قبولى، کسى را از داشتن وکيل محروم نکرده است.

در افکار عامه مردم، دفاع از متهم لزوما و تماما به معناى اعتقاد بر عدم ارتکاب جرم يا برائت است که چنين فرضيه اى کاملا اشتباه است چه بسا که در بسيارى از موارد اين چنين نمى باشد.

در غالب موارد وکيل هنگام دفاع از متهم به رغم اينکه وى را مرتکب جرم مى داند، معتقد بر مخدوش بودن شرايط مسؤليت کيفرى بوده و يا عمل ارتکابی را از مصاديق خفيف تر از آنچه كه مورد ادعاى نهاد تعقيب است به شمار مى آورد.

در مواردى ديگر نيز نه تنها وکيل و متهم، موضوع ارتکاب جرم را انکار نمى نمايند و ادعايى خلاف نظر دادستان در کيفر خواست نداشته، بلکه به تاسيسات کيفرى ارفاقى و عدالت ترميمى همچون تخفيف و نظامهاى تعويقى و تعليقى تمسک مى جويند.

النهايه بايد نتيجه گرفت در موارد قليلى وکيل صرفا به جهت برائت متهم تلاش مى نمايد و در غالب موارد سيستم دفاعى وکيل صرفا حفظ حقوق دفاعى موکل اعم از شکلي و ماهوى و استفاده از ساير ايرادات وارده به روند دادرسى مى باشد.

وکیل پایه یک دادگستری

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی جوان پرس، تاریخ 17 اسفند 95، کد مطلب: 102370: www.javanpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین