پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۵۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
تارنمای روزنامه 'سیدنی مورنینگ هرالد' روز شنبه شرکت های استرالیایی را متهم به تامین تجهیزات نظامی عربستان سعودی برای انجام جنایات جنگی در یمن کرد که در آن بیش از 10 هزار غیرنظامی کشته شده اند.

شعار سال: این روزنامه نوشت: شرکت های استرالیایی قراردادی برای تامین تجهیزات نظامی عربستان سعودی بسته اند که متهم به جنایات جنگی در جنگ در یمن است. در یمن بیش از 10 هزار غیرنظامی کشته شده اند.

وزارت دفاع استرالیا قرارداد صادرات ادوات نظامی به کشور پادشاهی عربستان در سال گذشته را تایید کرده، اما دولت کانبرا جزئیات فروش نظامی را با استناد به قوانین تجاری ارائه نمی کند.

'کریستوفر پاین' وزیر صنایع دفاعی استرالیا ماه دسامبر سال گذشته به ریاض سفر کرد و با مقام های ارشد دولت عربستان از جمله شاهزاده 'متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود' رئیس گارد ملی این کشور دیدار کرد.

عربستان از بزرگترین خریداران سلاح در جهان است و سال گذشته میلادی پارلمان هلند به ممنوعیت صادرات نظامی به عربستان سعودی به دلایل انسان دوستانه رای داد.

عربستان سعودی از ماه مارس سال 2015 میلادی ائتلافی از کشورهای عربی تشکیل داد و به بمباران شمال یمن اقدام کرد که در جریان این بمباران ها تاکنون هزاران غیرنظامی کشته شده اند.

سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرد دستکم 10 هزار غیرنظامی در درگیری ها کشته شده اند و تایید کرد برخی از حملات ائتلاف 'ممکن است جزو جرائم جنگی محسوب شود'.

'سارا فیلیپس' محقق دانشگاه سیدنی گفت: عربستان سعودی در حملات هوایی 'بی پروا' آیین تشییع جنازه و بیمارستان ها را هدف قرار می دهد.

وی نسبت به صادرات نظامی استرالیا به عربستان سعودی به شدت اظهار نگرانی کرد و گفت که کمک های دیگر کشورهای غربی نیز علیه مردم غیر نظامی استفاده می شود.

آمریکا از ائتلاف عربستان حمایت لجستیکی و سوخت گیری می کند، اما 'باراک اوباما' رئیس جمهوری سابق آمریکا فروش یک فناوری هدایت شونده دقیق به عربستان سعودی را به دلایل انسان دوستانه متوقف کرد. 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا این ماه تصمیم معکوسی اتخاذ کرد.

در همین حال دادگاه عالی انگلیس از بهمن ماه سال گذشته کار رسیدگی به شکایت حقوقی فروش سلاح به عربستان از سوی دولت محافظه کار این کشور را آغاز کرد.

'کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه' که شاکی اصلی این پرونده است، دولت انگلیس را به همدستی در جنایت های جنگی ونقض قوانین بین المللی در یمن، از طریق فروش اسلحه به عربستان متهم کرده است.

دولت انگلیس اعتراف کرده است که بیش از 500 بمب خوشه ای در دهه 80 میلادی در جریان جنگ یمن به عربستان صادر کرده است.

وزارت دفاع در حال بررسی 257 ادعای نقض قوانین بین المللی توسط عربستان سعودی در یمن است.

عربستان سعودی به طور خلاصه در سازمان ملل متحد لیست سیاه نقض حقوق کودکان در جنگ دارد، اما این لیست 'به طور موقت' حذف شد که با واکنش تند نهادهای بین‌ المللی مدافع حقوق کودک مواجه شد.

ائتلاف عربستان به دلیل افزایش 60 درصدی کشتار کودکان بر اثر حملات 'ائتلاف سعودی علیه یمن' در سال 2015 به فهرست ناقضان حقوق کودک افزوده شده بود.

چند ساعت بعد، ناگهان نام ائتلاف از لیست ناپدید شد و سخنگوی 'بان کی مون' دبیر کل وقت سازمان ملل در پاسخ به اعتراض نهادهای حقوق بشری گفت: سیاست اصولی سازمان ملل تغییر نکرده است. زمین به چرخش خود ادامه می ‌دهد و خیلی از چیزها تغییر می‌ کنند. تصمیم گرفته شده است.

حال به نوشته تارنمای روزنامه 'سیدنی مورنینگ هرالد'، 'اسکات لودلام' سخنگوی دفاعی حزب سبزهای استرالیا، گفت: درخواست وزیر استرالیایی برای قرارداد نظامی با عربستان سعودی 'زشت' بود.

وی گفت: آنها (ائتلاف عربستان) در حال بمباران بیمارستان ها، مدارس، مناطق کشاورزی، بندرها، پل ها، زیرساخت های انرژی، زیرساخت های آب و کشتار مردم با ایجاد گرسنگی هستند تا تسلیم شوند. این کارها انواع جنایات است و باید تحریم های تسلیحاتی اعمال شود.

عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال 1394 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار هزاران یمنی و زخمی شدن ده ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1396، کد مطلب: 82472933:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
0
0
خیلی کشورها متهم هستند. نتیجه چی می شود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین