پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۶۶۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
در تعطیلات نوروزی. آسمان تهران با چشم اندازی لطیف از مناظر و ارتفاعات آن بسیار زیبا دیده می شود چه می شد اگر این زیبایی همواره باقی می ماند و دود و دم و آلاینده ها ،نفس آنرا به شماره نمی انداخت .افسوس که غالب اوقات،دچار تنگی نفس و فقط چشم انتظار باد و باران است که سیاهی از چهرۀ غبارگرفتۀ آن بر گیرد.

شعار سال: بالاخره از قدیم گفته اند که گر قضا پوشد سیه همچون شبت، هم قضا دستت بگیرد عاقبت.

سالهاست ، سَرکَنگَبینی که بر گلوی تهران می ریزند صفرا می فزاید و روغن بادامی که به خوردش می دهند خشکی می نماید. اگر چارۀ کار آن بود که تا حال باید نشانه هایی از سلامت درچهره اش نمایان می شد.
نشده است .
سالیان سال است که تهران با چندین برابر مصرف از سهم سرانۀ خود،همچنان دود و دَم می زاید و بر ریۀ ساکنینش پمپاژ می کند و عجیبتر از آن تصمیم دست اندرکاران اوست که کماکان اصرار بر تداوم این چرخۀ معیوب دارند تا باز دود بیشتری تولیدکند و باز هوای بیشتری آلوده نماید. دریغ و تاسف از اینکه هر دارویی که ایشان می کنند،آن عمارت نیست ویران می کنند.
مدیریتی که خون توسعه را به تمام شریانهای حیاتی کشور به طور متوازن نفرستد جزآنکه بخشی از کشور را به بیکاری،نداری ومهاجرت وبخشی دیگر را به خَفَگی وتنگی نَفَس دچار سازد، دستاورد دیگری نخواهد داشت.
تمرکز بیش از حد ثروت ملی درتهران،سالهاست که سیلی از مهاجرت را به سوی آن شهر روانه می کند. هیچ دستور و بخشنامه ای هم مانع از مهاجرت کثیری از مردم به آن کانون ثروت نخواهد بود. وقتی ما بهترین مراکز آموزشی، درمانی،صنعتی ورا در نقطه ای متمرکز کردیم و نقاط دیگر را از برخورداری عادلانۀ آن محروم ساختیم، عملا جوازِ مهاجرت میلیون ها نفر را برای سکونت و اشتغال پیرامون آن امکانات، صادر کرده ایم. این آفت تمرکزگرایی افراطی درتوسعه است .

شکل گیری مشکلات تهران کارامروز و دیروز نیست اما کسانی که با تصیمات روبنایی میخواهند برای این مشکل ریشه دار، راهکارمقطعی ارائه کنند.آشکارا دچار روزمرگی شده اند و خود بهترین دلیل را به دست می دهند که هیچ قصدی بر حل مشکل ندارند.مشکل تهران، ریشه دار ترازآنست که با طرح های مقطعی درمان شود.
شهری که بیشترین و بهترین همه چیز از ثروت ملی و امکانات رفاهی، خدماتی و تولیدی را در خود جای داده است طبیعی است که بر سیلی از مهاجرت ها به سوی خود آغوش گشوده است.مگر کسانی که راه توسعۀ متوازن رفته اند، ناآشنا تر از ما در امر توسعه بوده اند که شهری را به عنوان پایتخت خود برگزیده اند اما هر کدام از شهرها و نقاط دیگر کشور خود را نیز از توسعه ای متوازن برخوردار ساخته اند؟
در آن الگوی توسعه، دلیلی وجود ندارد که هر کسی، بیمار خود را برای معالجۀ بهتر، فرزند خود را برای تحصیل بهتر، شوهر خود را برای کار بهتر، جوان خود را برای درآمد بهتر، روانۀ پایتخت کند.جز اینکه پایتخت او، همۀ بهترین ها را در خود جمع کرده باشد و آن چه خوبان همه دارند او یکجا داشته باشد.تهران ما اکنون چنین وضعی دارد.
اظهارات چند سال پیش برخی صاحب منصبان با هیچ ایده ای از توسعه تناسب نداشت که هر کسی درآمدی پایین تر از فلان رقم دارد بهتر است تهران را ترک کند ودر نقطه ای دیگر از ایران سکونت کند.آیا این سخن، معنایی جز این داشت که صاحبان ثروت در تهران و فقرا در سایر نقاط ایران جا گیرند؟
بطور قطع،تفکراتی از ایندست،تمام انگیزه های تلاش و تولید را در پیرامون، با نیستی و نا امیدی مواجه می ساخت. آشکاراست که در چنین نگاهی بخشی از جمعیت کشور سلامتی خود را در معرض آلاینده ها از دست می دهند و بخشی دیگر، انگیزه های خود را برای ماندن در شهر و دیار خود.
اشتغال به مشاغل مولد وکم در آمدی مانندکشاورزی،دامداری و نیزکار آفرینی و سرمایه گذاری در مناطق توسعه نیافتۀ کشور به محرکها ومشوقهایی نیاز دارد که از آنها دریغ شده است آنجا هم خانه خالی مانده وخوان بی آب و نان و آنچه ماند ه نیز آش دهن سوزی نبود.
حرص و ولع مهاجرت به تهران، با این سیاستها متوقف نخواهد شد
روح و روان همۀ ما با نام پر افتخارتهران، چنان انس والفت دارد که هیچکس مایل نیست کوچکترین دود و دَمی بر آسمان زیبای آن دیده شود.اما به نظر می رسدکه تهران برای حفظ سلامتی خود، اقدامی نمی کند و لاغر نمی شود . بزرگی تهران به جسم و جان آن نیست به نام و نشان آن است.
به همان اندازه که کم برخورداری نقاط دیگر ایران به حال ساکنین آن مضر است، پر خوری و پر مصرفی تهران نیز برای جسم وجان آن زیان آور است.این بیماری را امروز غیر تهرانی ها بهتراز خود تهرانی ها در چهرۀ این شهر تشخیص می دهند. ای کاش، تهران عزیز برای حفظ سلامتی خود اندکی رژیم بگیرد آن وقت دوست داشتنی تر و خوش تیپ تر هم خواهد بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشکین سلام، تاریخ 2 فروردین 96، کد مطلب: 35163: www.meshkinsalam.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
من همیشه عید ها تهرانم واقعا هیچ جا بهتر از تهران توی عید نیست
عالیه عالیِ
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین