پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۶۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
در چند روز پیش انفجاری در آرازعلی روی داد که ۷ کشته و چندین مصدوم برجای گذاشت. مسئولین خیلی زود علت ماجرا را نتیجه گرفتند و اذعان کردند که در زیرزمین این خانه مسکونی برای چارشنبه آخرسال می خواستند نارنجک های دستی بسازند.

شعار سال: آرازعلی یکی از سکونت گاه های حاشیه نشین شهر اردبیل محسوب می شود اینکه در یک خانه فقط ۷ نفر کشته شوند با احتساب اینکه میهمان هایی هم در خانه وجود داشته، آمار خانوارها در حاشیه نشین ها بالاتر می باشد. در واقع در این سکونت گاه ها سه الی چهار خانوار در یک خانه زندگی می کنند. یعنی در آرازعلی خانواده های گسترده وجود دارد که سه نسل و بیشتر در کنار هم زندگی می کنند. وجود خانواده گسترده در شهر اردبیل نشان می دهد که حداقل ۲۰ درصد خانوارهای اردبیلی از نوع خانواده گسترده می باشد. فرهنگ این خانواده ها عشیره ای قبیله ای است. عصبیت در این خانوارها حرف اول را می زند. یعنی اگر علت انفجار آرازعلی را که مسئولین گفته اند را بپذیریم در واقع این افراد به شکل سنتی می خواهند نارنجک دستی درست کنند. به شکل سنتی می خواهند در اجتماع اردبیل نقش آفرینی کنند و به شکل سنتی نظم شهری شهر اردبیل را در قرن ۲۱ به هم می ریزند. آنها نمی خواهند از ترقه ها ی استاندارد و خیلی ارزان که در بازار وجود دارد استفاده کنند بلکه می خواهند دست ساز باشند همچون کره و پنیر و دوغ که از شیر گوسفند و گاو به شیوه سنتی تولید می کنند. حقوق شهروندی در سکونت گاه های حاشیه ای طنزی بیشتر نیست. تمامی این شاخص ها نشان می دهد که افراد حاشیه نشین با روحیه عصبیت در شهر اردبیل زندگی می کنند.

چرا انفجار آرازعلی مهم و قابل تامل است؟

میزان و شدت انفجار آرازعلی به گونه ای بود که یک ساختمان دوطبقه در آن واحد منفجر می شود و ۷ نفر کشته می شود که نشانگر حجم بالای مواد احتراقی در زیرزمین خانه می باشد. درواقع این یکی از خانه هایی است که می خواستند برای امرار معاش و فروش نارنجک دستی درست می کردند. مواد احتراقی که خانه دوطبقه را منفجر می کند و ۷ کشته برجا می گذارد نشان دهنده حجم بالای مواد احتراقی است و کارشناسان نظامی-امنیتی باید این مسئله را تحلیل و تفسیر نمایند. نکته قابل تامل این است که چگونه این مواد احتراقی را تهیه کرده اند آیا به راحتی می توان در بازار اردبیل بدون هیچ ضابطه ای مواد احتراقی را به دست آورد. اگر تا دیروز آسیب های اجتماعی دارای رویکرد فرهنگی-اجتماعی بوده از امروز باید رویکرد امنیتی را هم به انها اضافه نمود.

انفجار آرازعلی نشان داد که در سکونت گاه های غیر استاندارد و غیر مجاز علاوه بر آسیب های فرهنگی و اجتماعی بستری مناسب برای آسیب های امنیتی هم می باشد. نرخ آسیب های اجتماعی در حاشیه نشین ها بسیار بالاست و هر روز میزان و شدت آسیب ها بر پیکر شهر اردبیل هم سرایت پیدا می کند. انفجارآرازعلی زنگ خطری برای مسئولان شهری خصوصا برای اعضای شورای شهر است که این انفجار را جدی بگیرند . اگر شورای شهر به سیاسی کاری و سیاست بازی روی بیاورد از برنامه ریزی شهری و شناسایی مناطق حاشیه نشین و آسیب های فرهنگی و اجتماعی شهر بیگانه می شود و شاهد چنین انفجارهایی می شوند.

شورای شهر باید در نظام شهر نشینی دغدغه شهر شهروندمدار داشته باشد. شورای شهری که دغدغه گرفتن سهم عمرانی و سهم پیمانکاری داشته باشد نتیجه چنین عملکردی انفجارآرازعلی می شود.

انفجارآرازعلی را جدی بگیرید و بی تفاوت از کنار این واقعه عبور نکنید این انفجار یکی از هزاران انفجاری است که می تواند در هر روز اتفاق بافتد.این زیر زمین از هزاران زیرزمینی است که می تواندحادثه ساز باشد. اگر در این شرایط دامنه انفجارآرازعلی در محدوده آرازعلی متوقف شد شک نکنید که در آینده متن شهر اردبیل را هم فرا خواهد گرفت لذا مسئولان باید انفجارآرازعلی را توصیف،تحلیل، تفسیر و تبیین کنند تا از انفجار شهر پیشگیری کنند.

انفجارآرازعلی انفجار حاشیه نشینی بوده با تمامی آسیب های فرهنگی،اجتماعی و امنیتی که می تواند شهری را به آتش بکشد. لذا توجه به حاشیه نشینی و تغییر ریخت شهری لازم و ضروری است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری خلخال زر، تاریخ 25 اسفند 95، کد مطلب: 19439: www.khalkhalzar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
مسیله به این مهمی چرا نباید برای فرهنگسازیش کاری بکنیم؟خوب بیاید و تو کتاب ها فرهنگش رو گسترش بدید تو مدارس
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
نباید وسایل ساخت نارنجک به این راحتی قابل دسترس باشد
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
با اینکه این همه توی رسانه ها از خطرات این طور کارها گفته میشه اما عببرت نمیگیرن جان خودشونو وبقیه رو به خطر میندازن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین