پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
یک استاد دانشگاه گفت:مشاوره ژنتیک یک فرآیندی است که هدفش ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده های در معرض خطر داشتن اختلالات ژنتیکی یا خانواده هایی که هم اکنون دارای اعضای متبلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی می باشند،است.

شعار سال: "مهدی ولی زاده " گفت: اختلالات ژنتیکی ناشی از ازدواج های فامیلی مهمترین دلیل تولد کودکان معلول است که این مسئله با افزایش آمار ازدواج های فامیلی و عدم مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک، چشمگیرتر شده است.

وی افزود:به طور کلی مشاوران توصیه می‌کنند افراد از ازدواج فامیلی بپرهیزند. بر اساس قوانین و تجربیات علم ژنتیک، دو فرد غیر خویشاوند به احتمال 2 تا 3 درصد فرزندی با ناهنجاری خواهند داشت. این رقم در دو فرد خویشاوندی که هیچ مورد بیماری در خانواده‌های آنها دیده نشده است به 5 تا 6 درصد می‌رسد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر چند ما نمی‌توانیم از ازدواج خویشاوندی جلوگیری کنیم اما هر چه در پایین آوردن میزان آن بکوشیم گامی در جهت اصلاح ژنتیکی جامعه و کاهش اختلالات و بیماری‌های ناشی از ازدواج خویشاوندی برداشته‌ایم.

ولی زاده گفت:در علم ژنتیک ازدواج فامیلی ازدواجی است که در آن زوجین دارای جد مشترک باشند یعنی پدر بزرگ یا مادربزرگ مشترک دارند.

وی می گوید:بنابراین زوج‌های جوان قبل از تصمیم به ازدواج ، قبل از بچه‌دارشدن، در هنگام حاملگی یا بعد از زایمان باید تحت مشاوره ژنتیک قرار بگیرند؛ زیرا در حال حاضر بیماری‌های محیطی در بسیاری از کشورها از جمله ایران ریشه‌کن شده اما بیماری‌های ژنتیکی روز به روز در حال افزایش است؛

ولی زاده موارد نیازمند به مشاوره ژنتیک را ازدواج های فامیلی حاملگی در سن 35سال یا بالاتر نازایی یا سقط های مکرر یا عقیمی وجود نقایص مادرزادی- عقب ماندگی ذهنی اختلال رشد یا کوتولگی یا ابهام تناسلی سرطان ها دیابت بیماریهای قلبی و غیره دانست.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: هشدارها درباره تبعات منفی ازدواج خویشاوندی جدید نیست. هم خانواده‌ها و هم زوج‌ها از این تبعات آگاهند با توجه به اینکه آمار معلولیت در شهرستان پارس آباد بیش از سایر مناطق استان اردبیل است علی رغم تبلیغات گسترده در امر مشاوره ژنتیک در سطح شهر از سوی اداره محترم بهزیستی پارس آباد متاسفانه افراد مشاورشونده در حال حاضر به شهر اردبیل ارجاع داده می شوند.

وی افزود:با توجه به ضرورت امر لازم است مسئولین محترم با راه اندازی مرکز مشاوره ژنتیک در شهر پارس آباد در جهت خدمت رسانی و آگاه سازی شهروندان عزیز برای پیشگیری از بیماریها و ناتوانیهای ژنتیکی و مادرزادی که از جمله دلایل عمده بروز معلولیت به شمار می آیند مردم عزیز را یاری کنند.

ولی زاده که هم اکنون بعنوان دانشجوی دکترای تخصصی ژنتیک مولکولی مشغول است شعار مشاوره ژنتیک را چنین اعلام کرد:فرزندان سالم باید سالمتر، باهوش تر و زیباتر از والدین خود باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ارس تبار، تاریخ 13 بهمن 95، کد مطلب: 24350: www.arastabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین