پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
با گذشت دو سال از آغاز تجاوز همه جانبه عربستان به یمن که بیش از ۷۷۰۰ کشته و ۴۲۵۵۰ زخمی بر جا گذاشته است، اما مقاومت مردم این کشور همچنان ادامه دارد.

شعار سال: تجاوز عربستان به یمن که از ششم فروردین ماه سال 1394 آغاز شده است، وارد سومین سال خود شد.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند که این حملات به‌جز ویرانی یمن و کشتار هزاران انسان بی‌گناه نتیجه‌ای برای رژیم سعودی نداشته است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، بیش از 7400 نفر در جریان جنگ عربستان علیه یمن کشته و بیش از 40 هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به طور میانگین هر ماه، 100 نفر در جنگ یمن جان خود را از دست می‌دهند که اکثر این قربانیان بر اثر تجاوز و حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به خاک و خون کشیده می شوند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد که حداقل 4773 غیرنظامی در دو سال گذشته در یمن کشته شده‌اند.

همچنین در طول دو سال گذشته، بیش از 1500 کودک یمنی در 2 سال گذشته جان باختند.

قحطی در بسیاری از استان‌های یمن

در پی دو سال تجاوز عربستان به یمن، این کشور در آستانه قحطی قرار گرفته است. از 22 استان یمن، 7 استان در حالت فوق العاده 4 قرار دارند که یک سطح قبل از اعلام قحطی است.

بحران مالی در عربستان به دلیل تجاوز به یمن

تجاوز آل سعود به یمن در حالی ادامه دارد که به عقیده کارشناسان، عربستان در بحرانی واقعی در یمن به سر می برد و میزان یاس ملت عربستان به خاطر دخالت نظامی این کشور در یک کشور عربی برادر افزایش یافته است؛ خصوصا وقتی که مسئولان سعودی برای تامین پول نبردهای نظامی خارجی خود کشور را وارد سیاست ریاضت اقتصادی کرده اند و تنها راه برون رفت نیز جیب‌های شهروندان و ثروت‌های نفتی عربستان است.

خونین‌ترین حمله عربستان به یمن در دو سال گذشته

جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی هفدهم مهر ماه گذشته، یک مراسم عزاداری در صنعا پایتخت این کشور را هدف قرار دادند که در پی این جنایت، بیش از 700 یمنی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند.

جان باختن دست کم 29 تن در بمباران یکی از اردوگاه‌های آوارگان، کشته شدن بیش از30 نفر در حمله هوایی به کارخانه لبنیات نزدیک بندر الحدیده، کشته شدن 60 غیرنظامی در شهر زبیده، جان باختن نزدیک به 70 تن در بازار در روستای مثلث عاهم، حمله به مراسم عروسی استان ذمار که 100 کشته و زخمی بر جا گذاشت، و کشته شدن 25 غیرنظامی در حملات هوایی به یک زندانی در شهر عبس، از جمله پرتلفات ترین حملات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن به شمار می‌رود.

استفاده عربستان از بمب‌های ممنوعه علیه یمنی‌ها

عربستان سعودی و همپیمانانش در طول دو سال گذشته، بارها مناطق مختلف مسکونی یمن را با بمب‌های ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار دادند.

طبق اعتراف احمد عسیری سخنگوی ائتلاف تجاوز به یمن، ریاض در همان ابتدای جنگ بمب های بمب های خوشه ای نوع CBU-105 علیه مردم این کشور به کار برد که بر اساس قرارداد سال 2008 استفاده از این نوع بمب نقض حقوق بشر به شمار می رود.

حملات بالستیکی ارتش یمن به مواضع متجاوزن

ارتش یمن در طول دو سال گذشته بارها با موشک‌های بالستیک مواضع متجاوزان و مزدوران در داخل و خارج از این کشور را در هم کوبید. برخی از این موشک‌ها به پایگاه‌های نظامی سعودی در ریاض نیز اصابت کرد.

در همین راستاسرتیپ ستاد شرف لقمان سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: ما توانستیم موشک‌های خودمان را ارتقا دهیم به‌نحوی که این موشک‌ها اکنون به ریاض رسیده‌‌اند.

تخریب بیش از 412 مرکز درمانی یمن

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی در طول دو سال گذشته 412 مرکز درمانی و بیمارستان یمن را به طور جزئی یا کلی ویران کرد.

بی نتیجه ماندن مذاکرات حل بحران یمن

در طول دو سال گذشته، چندین دور مذاکرات حل بحران یمن در ژنو و کویت برگزار شد، اما این مذاکرات در پی کارشکنی‌های عربستان و آمریکا و همپیمانان این دو راه به جایی نبرد.

در همین راستا محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن بر مواضع ثابت هیئت ملی این کشور مبنی بر توقف کامل تجاوز و پایان محاصره ظالمانه به عنوان شرط هرگونه گفتگو در آینده، تاکید کرد.

صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن اسفندماه گذشته طی سخنانی تاکید کرد که هیچ اقدامی برای گفتگو یا مذاکرات صورت نگرفته و شواهد و قراین میدانی و سیاسی از تشدید خطرناک اوضاع حکایت دارد که از سواحل غربی و در برخی از جبهه‌ها آغاز شده است.

نقش آمریکا و انگلیس در افزایش نقض حقوق بشر یمن

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه سوم فروردین ماه امسال اعلام کرد که آمریکا و انگلیس از طریق صادرات سلاح به عربستان، به افزایش نقض حقوق بشر در یمن دامن زده‌اند.

این سازمان در بیانیه‌ای افزود که آمریکا و انگلیس، تجاوزهای خطرناک علیه حقوق بشر در یمن را تشدید کرده‌اند و از طریق فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان، منجر به مشکلات ویرانگری برای غیرنظامیان شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: از آغاز تجاوز عربستان به یمن در مارس سال 2015 میلادی، واشنگتن و لندن بیش از 5 میلیارد دلار به عربستان سلاح فروخته‌اند که این 10 برابر بیشتر از ارزیابی هزینه‌های وزارت خارجه آمریکا و وزارت توسعه بین‌المللی انگلیس یا آنچه که در بودجه خود به عنوان کمک به یمن در دو سال گذشته اختصاص داده‌اند و ارزش آن به 450 میلیون دلار می‌رسد به شمار می‌رود.

تشکیل دولت نجات ملی در یمن

در پی کارشکنی‌های مکرر عربستان سعودی در مسیر برقراری صلح در یمن، آذر ماه گذشته دولت نجات ملی در این کشور به ریاست عبدالعزیز بن حبتور تشکیل شد.

با تشکیل دولت نجات ملی در یمن، مقاومت مردم این کشور وارد فاز جدیدی شد و یمنی‌ها ثابت کردند که مرگ با عزت را به زندگی با ذلت زیر چکمه‌های اشغالگران ترجیح می‌دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 06 فروردین 1396، کد مطلب: 1363691: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین