پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
استاد حوزه و جامعه المصطفی گفت: زمانی با توجه به شرایط سیاسی جامعه برای فرزند آوری حد ایجاد کردند در حالی که این حد اشتباه بود و در قرآن نیامده است، حتی بر عکس در قرآن آمده که در حد استطاعت خود از خدا فرزند بخواهید.

شعار سال: نرگس غفاریان به موضوع افزایش نسل از دیدگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: دو رویکرد تشویقی و منعی در آیات قرآن پیرامون موضوع افزایش نسل مورد توجه است.

*
رویکرد تشویقی قرآن در خصوص افزایش نسل

وی در خصوص رویکرد تشویقی گفت: در این رویکرد فرزند به عنوان خیر معرفی می شود و آمده است و همانطور که هر انسانی طالب خیر است در سوره کهف آمده که فرزند و مال زینت دنیای شما هستند اما باقیات الصالحات برای شما بهتر است که در این آیه تاثیر منفی و مثبت داشتن فرزند تا جهان آخرت بیان می شود.

استاد حوزه و جامعه المصطفی تصریح کرد: انسان های بزرگی با نگاه توحیدی آرزوی بزرگشان داشتن فرزند بوده است، قشنگ ترین نگاه توحیدی را حضرت ابراهیم در سوره ابراهیم دارند که با وجود اینکه چند سالی فرزند دار نمی شدند از خداوند فرزند صالح خواستند و دعایشان اجابت و اسماعیل به ایشان داده شد.

* فرزند نعمت و خیر است که باید از خدا آن را خواست

غفاریان ادامه داد: حضرت زکریا در سوره مریم با اینکه شرایط داشتن فرزند برایشان محقق نبود اما طالب فرزند بودند و در این سوره آمده که حضرت زکریا می گوید من پیر شده ام و امیدی به بارداری همسرم نیست اما با این حال از خداوند فرزند طلب می کند.

وی با بیان اینکه داشتن فرزند یک نعمت و خیر است که باید از خدا آن را خواست، تاکید کرد: امروز بسیاری از مردم هستند که بدون مشکلات ظاهری هستند اما تمایلی نیز به داشتن فرزند ندارند که این نوع نگاه از نگاه قرآن بسیار دور است.

* رویکرد منعی قرآن در خصوص افزایش نسل

استاد حوزه و جامعه المصطفی در خصوص رویکرد منعی قرآن گفت: در قرآن کریم راهکارهای رفتاری در جامعه که منجر می شود تا فرزندی در ارتباطات جنسی ایجاد نگردد به صورت بسیار شدیدی منع می شود، به طوری که در قرآن آمده است نزدیک به فحشا و زنا نشوید که بدترین مسیر برای شما است.

وی افزود: کسانی که غرایز خود را از راه های بسیار نامربوط مثل زنا و لواط ارضا می کنند تا از ایجاد ثمره ارتباط جنسی که همان فرزند است جلوگیری کنند، بسیار مورد سرزنش قرآن هستند که قران تاکید می کند این تاثیر این اعمال قطع شدند ازیاد نسل است.

* محدودیتی برای داشتن فرزند در قرآن نیست

غفاریان در ادامه با بیان اینکه در قرآن حدی برای فرزند آوری وجود ندارد، ابراز کرد: برخی پیامبران بزرگ الهی صاحب چندین فرزند بوده اند، مثلا حضرت موسی ۱۲ پسر و حضرت یعقوب ۱۱ فرزند داشتند، بنا بر این هر کس بنا بر مقتضیات زمان و مکان، توانایی مالی، توانایی فکری و تربیتی، موقعیت اجتماعی و توانایی بدنی خود می تواند به هر تعداد که می تواند فرزند داشته باشد و محدودیتی برای آن نیست.

وی با اشاره به شرایط سیاسی حاکم بر جامعه تا چند سال پیش گفت: زمانی با توجه به شرایط سیاسی جامعه برای فرزند آوری حد ایجاد کردند در حالی که این حد اشتباه بود و ایجاد حد برای داشتن خانواده غلط بوده و در قرآن نیامده است، حتی بر عکس در قرآن آمده کسانی هم که توانایی های کمی دارند در حد استطاعت خود از خدا فرزند بخواهند.

* رونق اقتصادی و برکت زندگی در گروی آوردن فرزند است

استاد حوزه و جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه رزق و روزی فرزند را خداوند تامین می کند و رونق اقتصادی و برکت زندگی با آوردن فرزند است، گفت: یکی از نگاه های زیبای قرآن بحث های اقتصادی در خصوص فرزند آوردن و ازدواج است، همانطور که خداوند در سوره نور می فرماید که ازدواج ایجاد مال و برکت می کند، می فرماید که مبادا از ترس فقر فرزند نیاورید؛ لذا آمده که حتی فکر و ترس فقر را هم برای فرزند آوری نداشته باشید و از این ترس مانع بوجود آمدن فرندان نشوید و یا آن ها را نکشید چرا که خداوند آن ها را تامین مالی می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری آرمان زنان، تاریخ 5 مرداد 95، کد مطلب: 30410: www.armanezanan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین