پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
از سابقه گره چینی و مشبک در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست، برخی از پژوهشگران احتمال داده اند استفاده از این هنر چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفای عباسی شروع شده و در قرن 6 تا 8 هجری در مصر و سوریه متداول شده است.

شعار سال: آغاز سال نو فصل بهار طبیعت فرصت مناسبی است تا بار دیگر گذری بر معرفی صنایع دستی استان قزوین داشته باشیم.

در این گزارش هنرگره چینی در استان قزوین معرفی می‌شود:

از زمان‌های گذشته چوب یکی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است. موقعیت ویژه ای که چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارد و تنوع انواع آن باعث شده است تا از این عنصر استفاده‌های بسیاری شود که از پوشش پشت بام‌ها گرفته تا قالب‌های تزئینی، پنجره‌ها و ساخت اشیای فلزی، چوب مورد استفاده قرار گیرد.

هنرمندان با ذوق و خلاق ایرانی در جهت زیباتر شدن بناها و ساختمانها توانسته اند آثاری خلق کنند که هر کدام به عنوان هنری مجزا مورد توجه قرار گیرد که منبت، خاتم، معرق، گره چینی، مشبک، قواره بری از آن جمله اند.


تاریخچه کلی و تاریخچه موجود در قزوین

از سابقه گره چینی و مشبک در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست، برخی از پژوهشگران احتمال داده اند استفاده از این هنر چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفای عباسی شروع شده و در قرن 6 تا 8 هجری در مصر و سوریه متداول شدهو از همان زمان به ایران رسیده است.

از این سبک کار معمولاً در ساخت درهای اماکن مقدسه، مقابر، منابر، و از مشبک در پنجره‌های منازل، کاخ‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شده است.

واژه پنجره به معنای دریچه مشبک احتمالاً از قرن چهارم به بعد وارد زبان فارسی شده است که ظاهراً بعدها معنایی عام پیدا کرده و به هر نوع دریچه اعم از مشبک و غیر مشبک و با هر نوع جنس اطلاق شده است.

در دوره زندیه و قاجاریه، پنجره به معنای دریچه‌های مشبک فلزی بکار رفته است. از ایران باستان پنجره ای باقی نمانده است تا بتوان چگونگی آن را دریافت. تنها می‌دانیم که به فرمان شاهان هخامنشی چوب های سخت را از راه‌های دور می‌آوردند که به احتمال قوی به مصرف در و پنجره می‌رسیده است.

افزون بر آن، از زر و سیم و عاج و وسایل تزئینی دیگر نیز در آرایش پنجره استفاده می‌شده است. با توجه به برخی شواهد، چارچوب پنجره‌های بکار رفته در بناهای تخت جمشید از تخته سنگ‌های یکپارچه تراشیده شده است. در ایران پس از اسلام در تمامی دوره‌ها بناهایی متأثر از معماری ایرانی ساخته شده که در آنها پنجره‌های مشبک در دیوار، سقف و گنبدها بکار رفته است.


از آن جمله می‌توان به نورگیرهای مسجد تاری خانه و پنجره‌های مشبک بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی و در قزوین می‌توان به در و پنجره مشبک در مساجد و حسینیه امینی‌ها و چهل ستون اشاره کرد.

در دوره‌های بعدی انواع خاصی از پنجره به نام ارسی، که نوعی پنجره چوبی رایج در دوره زندیه و قاجاریه بود پدید آمد، که از نظر هنری بسیار حائز اهمیت است.

ارسی نوعی پنجره چوبی دو لنگه است. درباره ریشة این واژه اختلاف نظر وجود دارد؛ اور به معنی بالاست و ارسی یعنی پنجره‌هایی با لنگه‌های بازشو بالا رونده. این کلمه از ارو یا اروس (arus) گرفته شده و به معنای سفید و روشنایی است و گفته اند که ارسی برگرفته از کلمه ی روس است.

لنگه‌های این پنجره به جای حرکت بر حول پاشنه، در درون یک چارچوب به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. ارسی غیر از چارچوب به سه قسمت آستانه، طبقه پایین یعنی لنگه‌های بازشونده و قسمت بالا که منحنی کننده لنگه‌هاست، تقسیم می‌شود.


قسمت بالا به صورت دو جداره ساخته می‌شود تا هنگامی که لنگه‌ها بالا کشیده می‌شوند در میان جداره‌ها پنهان شده منظره نامناسبی به اتاق ندهد. ارسی‌ها معمولاً یکی از اضلاع چهارگانه اتاق را تشکیل می‌داد و از کف اتاق تا سقف ادامه پیدا می‌کرد.

سطح پنجره‌های ارسی غالباً از شبکه‌های چوبی با نقش‌های هندسی بسیار ظریف و زیبا به صورت گره سازی یا قواره بندی و با استفاده از قطعه‌های شیشه رنگی یا ساده ساخته می‌شد.

بنجامین در وصف این نوع پنجره در سفرنامه خود می نویسد: ایرانیان به جای آنکه برای اتاقهای خود به شیوه غربی چندین پنجره بسازند، همه را یک جا جمع کرده یک پنجره بزرگ یا در، که از سقف تا کف اتاق می‌رسد برای اتاق در نظر می‌گیرند و این پنجره بزرگ را با قابهای مختلف به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌کنند و در هر قسمت با بکار بردن شیشه‌های رنگی کوچک، نمای خارجی و داخلی زیبای برای اتاق فراهم می‌آورند.

از جمله بناهای دارای ارسی که به کمک هنر قواره بری تزئین شده، می توان به ارگ کریمخان، خانه محتشم، بنای دیوانخانه و باغ دولت آباد در قزوین موزه چهل ستون، حسینیه‌ها و مسجد جامع اشاره کرد.

ابزار و تجهیزات
اره برقی، دستگاه‌های چند کاره که شامل رنده و اره و گندگی و خراطی است، اره‌های دستی کوچک، انواع سوهان‌های چوب ساب، سوهان‌های ظریف، گیره های رو میزی، چوب های جنگلی مثل راش، چنار و توسکا.


شیوه کار به این شکل است که ابتدا طرح در این هنر نسبت به مکان مورد نظر انتخاب و اندازه گیری می‌شود. در مراحلی از این کار می‌توان چوب‌ها را توسط دستگاه‌های برقی انجام داد و مرحله نهایی که چفت و بست کردن گره‌ها بهم است، باید با قرار دادن هر قطعه لای گیره با اره‌های دستی کوچک برش های کام و زبانه زده شود و با چیدن هر بند (قطعه) شیشه ی رنگین لای درزها قرار می‌گیرد و بعد ردیف بعدی گره چیده می‌شود.

کاربرد این هنر در خانه‌های قدیمی قزوین و بناهای مذهبی در پنجره ها و درها و در قسمت‌های مختلف ارسی‌ها و داخل برخی شمسه‌های سقف مشاهده می‌شود.

روش کار
گره چینی اجرای گره‌های هندسی توسط چوب است(گره‌ها تزئین معماری ایرانی هستند و براساس قاعده معینی که برای هر یک وجود دارد با استفاده از خطوط مستقیم شکل می‌گیرند و آلت‌های گره را به وجود می‌آورند).

اجرای این هنر با مشخص کردن کلاف یا چهارچوبی که قرار است درون ان هنر گره چینی انجام گیرد، اغاز می‌شود.

چوب با توجه به طرح گره بصورت قطعه قطعه برش داده می‌شود و برای چفت کردن هر دو قطعه چوب به یکدیگر بدون استفاده از چسب و میخ از اتصالات کام و زبانه استفاده می‌شود. از چفت شدن همه قطعات در کنار هم فضاهای خالی ایجاد می‌شود که کل گره را بصورت شبکه شبکه درمی‌اورد؛ این فضاها برای زیبائی بیشتر با شیشه‌های رنگی یا ائینه پر می‌شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین(ایرنا)، تاریخ 3 فروردین 96، کد مطلب: 237509: www.sobheqazvin.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
گره چینی الان خیلی پر طرفدار شده ورونق گرفته م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین