پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک معاونت‌های زراعت، باغبانی، آب و مدیریت‌های ستادی و استانی مرتبط پیرامون توسعه سامانه‌های آبیاری موضعی با بیان اینکه میزان روان‌آب‌های کشور به دلایل متعددی و نه فقط تغییر اقلیمی در سطح ملی کاهش چشمگیری پیدا کرده است و رابطه بارندگی با روان‌آب‌ها از یکدیگر فاصله گرفته‌اند، گفت: در حوضه سد کرخه بیش از ۵۵ درصد معمول بارندگی داشته‌ایم، اما این سد تاکنون سرریز نکرده است و میزان آب فعلی آن ۳,۵ میلیارد مترمکعب بوده، در حالی که ظرفیت این سد ۵.۵ میلیارد مترمکعب است.

شعار سال: عباس کشاورز افزود: وزارت نیرو تغییر اقلیمی و منابع طبیعی، احداث سدها را مقصر اصلی این معضل می‌داند، اما به‌نظر من عامل اصلی این بحران، تقاضا و فشار به طبیعت بیش از توان اکولوژیکی است.

وی با اشاره به تهدید جدی افت آب زیرزمینی در کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیران آب برای نخستین‌بار تعادل‌بخشی را به‌عنوان پروژه اصلی روی میز دولت گذاشتند که شاهد نتایج مثبتی را دربر خواهد داشت.

کشاورز ادامه داد: تا ۱۵ سال گذشته، ۱۳ رودخانه دائمی در کشور وجود داشت، اما امروز تنها کارون و ارس به‌عنوان رودخانه‌های دائمی دیده می‌شود.

وی یکی از توافقات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و دولت در برنامه ششم را کاهش برداشت ۱۱ میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی در هر سال برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر آنکه نباید فشاری بر آب‌های زیرزمینی وارد کرد، بلکه باید برداشت آن را محدود کنیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: برای بقای سرزمین و کشاورزی، حفظ فرهنگ و پایداری اجتماعی باید تقاضای آب را بیشتر مدیریت کنیم؛ چون فضایی برای توسعه منابع آبی نداریم، جز توجه به آب‌های مرزی که در دولت جدید به آن پرداخته شد.

کشاورز تأکید کرد: تنها جایی که آب در آن موجود است و ما دیر به‌دنبال گرفتن حق خود افتاده‌ایم و به‌آسانی نمی‌توانیم این حق را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ سیاسی بگیریم، آب‌های مرزی است.

وی با بیان اینکه در سطح کلان نباید به فکر زمین برای کشاورزی غیر از مناطق مرزی باشیم، اظهار داشت: هر تدبیری که انجام می‌شود، نباید زمین کشاورزی افزایش یابد.

کشاورز با اشاره به اینکه سهواً یا عمداً، با دانایی یا نادانی به این چالش دچار شده‌ایم و نباید امروز به‌دنبال مقصر باشیم، گفت: در پنج سال گذشته در سدهای احداث‌شده با ظرفیت ۴۸ میلیارد مترمکعبی بیش از ۲۷ میلیارد مترمکعب آب نبوده است.

وی با اشاره به اینکه دنیا در مقابل این بحران تسلیم نشده است و بسیاری از کشورها با آب سرانه کمتر از ما به کشاورزی ادامه می‌دهند، افزود: در حال حاضر نگرانی بابت کمبود آب احساس نمی‌شود، اما نگرانی من از عدم درک این مسئله است، چون راه‌حل برای گذر از این چالش فراوان است و تنها نیازمند درک آن هستیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشاورزی امروز کشور نیازمند یک تحول و تکنولوژی است، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال ما ظرفیتی برای تولید برنج نداریم و این موضوع دارای منطق بهره‌وری اقتصادی آب و منطق غذایی نیست.

کشاورز ادامه داد: برای رسیدن به منافع ملی، با یکدیگر همکاری کنیم و کشاورزان را آگاهی کنیم. خوشبختانه طی سال‌های گذشته، سیاست‌مداران چالش‌های پیش رو را قبول کرده‌اند و متوجه بحران حال حاضر هستند.

وی با بیان اینکه نسخه ما برای کشاورزی امروز کشور، کشاورزی با آب کمتر است، تصریح کرد: کشاورزی کشور نیازمند یک دیدگاه جدید شناخته‌شده و آزمایش‌شده است که تنها باید به آن ورود پیدا کنیم و نخستین گام مؤثر ورود محققان به عرصه عمل است.

کشاورز یادآور شد: محققان باید صدها نسخه عملی، منطقه‌ای و موردی را به کشاورزان ارائه دهند و آنها را آگاه کنند که چه محصولی را بکارند که هم تولید اقتصادی داشته و هم پایدار باشد.

وی تأکید کرد: تمامی محصولات زراعی غیر از گندم، جو و سیب‌زمینی باید طی پنج سال آینده کشت نشائی شوند تا گیاه علاوه بر اینکه دیرتر وارد زمین شود، سالم‌تر و با عملکرد بهتر باشد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تمامی تقویم‌های کشت را باید تغییر دهیم، اظهار داشت: نگرش به تولید باید دقیق‌تر باشد. هرکس به هر دلیلی نتوانست محصولات سبزی و صیفی را در گلخانه کشت کند، باید بتواند کشت نشائی را با آبیاری میکرو و مالچ‌پاشی انجام دهد.

کشاورز با اشاره به اینکه تغییرات در ابتدا سخت و نامأنوس خواهند بود، گفت: با توجه به اینکه این رویکرد جهانی است، به‌راحتی رخ خواهد داد، با مدیریت، دانش و تکنولوژی گذشته نمی‌توان کار را به ثمر رساند و محققان و کارشناسان باید مشکلات، محدودیت‌ها و نارسایی‌ها را رفع کند و شروع به کار کنند.

وی همچنین افزود: شرایط چالش کمی آب به‌گونه‌ای است که فرصت زیادی نداریم و هر کس که کاری از دستش برمی‌آید، باید به این محدودیت زمانی توجه کند.

کشاورز در پایان خاطرنشان کرد: هیچ نگرانی برای تأمین و تقویت امنیت غذایی نداریم و تنها باید توانایی کشاورزان جدی گرفته شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی افق کلنجین، تاریخ 15 اردیبهشت 95، کد مطلب:: www.kolanjin.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین