پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
برخی از زیباترین و دل انگیز ترین آبشارهای استان اصفهان بشرح زیر می باشند.
شعارسال: 

آبشار کرد علیا : آبشار کرد علیا در ۹۵ کیلومتری غرب اصفهان و شمال روستای کرد علیا (یا کرد بالا از توابع شهرستان تیران و کرون) در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد. این آبشار که از آب شدن چال‌برف‌های دالانکوه جریان می‌یابد،در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد و در تابستان خشک می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود ۵۰ متر می‌باشد.

* آبشار آب ملخ: آبشار آب ملخ در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و در مجاورت روستای آب ملخ قرار دارد. آبشار آب ملخ از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که همچون پلی روی رودخانه ماربر خم شده است. وجه تسمیه آبشار به آب ملخ به این دلیل است که در آب این آبشار ترکیبات خاصی وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌ها شده و همچون یک آفت‌کش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود.

این آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است و دلیل آن این است که در این منطقه یک قطعه سنگ بزرگ و طبیعی وجود دارد که مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته و دو دره را به یکدیگر متصل می‌سازد. برخی از اهالی منطقه نیز اعتقاد دارد که این پل مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است.

پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل نموده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل بهار و تابستان است. از محل روستای آب ملخ تا روستا در حدود یک ساعت پیاده‌روی است.

* آبشار سمیرم: آبشار سمیرم در ۴ کیلومتری شرق شهرستان سمیرم در اعماق تنگه‌ای با دیواره‌ای سنگی قرار دارد. این آبشار در گذشته در حدود ۷۰ متر ارتفاع داشته است که در اثر فرسایش، از ارتفاع آن کاسته شده و در حال حاضر به حدود ۳۵ متر رسیده است. آب آبشار در نهایت به حوضچه‌های مصنوعی می‌ریزد که در اطراف آبشار و برای برای استراحت بازدیدکنندگان احداث شده است.

آبشار سمیرم یک آبشار دائمی است اما با توجه به وجود باغ‌های سیب در بالادست و استفاده از آب آن برای آبیاری باغ‌ها و مزارع، میزان آب آن در تابستان به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد بنابراین پرآب‌ترین و باشکوه‌ترین زمان برای بازدید از آبشار، اوایل فصل بهار است.

* آبشار خَفر: آبشار خفر در ۵ کیلومتری روستای خفر در ۷۵ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۰ متر است و بر روی دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای تحت عنوان دره قاش مستان واقع گردیده است. دسترسی به آبشار از روستای خفر مستلزم صرف یک ساعت پیاده‌روی سبک است. آب این آبشار بلند و پرآب از قله‌های مرتفع دنا تأمین می‌شود. بهترین زمان بازدید از این منطقه اردیبهشت تا شهریور ماه است.

* آبشار بی بی سیدان: آبشار بی بی سیدان در ۴۸ کیلومتری جنوب غربی سمیرم در مجاورت روستای بی بی سیدان و رودخانه سمیرم در ورودی تنگه‌ای به نام تنگه نازی قرار دارد.

* آبشار سیاه دره: آبشار سیاه دره یکی از آبشارهای استان اصفهان است که در شهر دامنه از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن (در غرب استان اصفهان) قرار دارد.

آبشار پشندگان: آبشار پشندگان در پایین‌دست روستای پشندگان از توابع دهستان پشتکوه شهرستان فریدونشهر در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب فریدونشهر قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۴۵ متر است و در بهار و تابستان چشم‌انداز بی‌نظیری را خلق می‌نماید.

وجود انواع درختان جنگلی همچون سیب، زالزالک، بنه، بلوط، گردو و انواع پرندگان وحشی، بر زیبایی این منطقه افزوده است.

* آبشار پونه‌زار: آبشار پونه‌زار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی روستای دربند (پس از روستای چغیورت) از توابع شهرستان فریدونشهر استان اصفهان واقع شده است. ارتفاع این آبشار ۷۵ متر است و مسیر دسترسی به آن در حدود ۳ کیلومتر به صورت پیاده‌روی در شیب نسبتاً ملایم رو به پایین است.

این آبشار به دلیل رویش پونه در آبراهه‌های آن، به این نام معروف شده است.

* آبشار دورک: این آبشار در نزدیکی روستای دورک از توابع پشتکوه شهرستان فریدونشهر قرار دارد و از یک دیوار بلند سنگی به پایین سرازیر می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصل بهار و تابستان است زیرا در بیشتر مواقع در فصل زمستان مسیرهای ارتباطی روستای دورک به دلیل بارش برف، مسدود می‌شود.

روستای دورک در ۱۴۰ کیلومتری شهرستان فریدونشهر و در مجاورت رودخانه آب گوکان (رودخانه دورک) قرار دارد.

* آبشار شاه لولاک: این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب شهر چرمهین از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان واقع شده است. آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام به ارتفاع ۲۷۵۰ متر از رشته کوه‌های واقع در زاگرس مرکزی قرار دارد و ارتفاع آن به ۷۰ متر می‌رسد. منحصر به فرد بودن این آبشار از این جهت است که به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که اغلب آبشارهای ایران به صورت جوی روانی از روی سطح سرازیر می‌گردند. این آبشار از آبشارهای دائمی استان اصفهان است اما میزان آبدهی آن در طول سال متفاوت است. این آبشار در زمستان کاملاً یخ زده و قندیل‌های زیبا و قطور یخی به ارتفاع ۷۰ متر تشکیل می‌دهد. در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه لولاک جریان می‌یابد که ارتفاع آن نزدیک به ۹۰ متر است و آبی خروشان دارد که در نزد مردم منطقه به آبشار هولوکی معروف است.

آب آبشار در محلی که نزد مردم منطقه به حوض معروف است روی زمین آرام می‌گیرد. بقایای حوض قدیمی به صورت تخته سنگ‌های بزرگ و حجاری شده مشهود است. بر بدنه یکی از سنگ‌ها، کتیبه‌ای به زبان فارسی حک شده است.

این آبشار نزد مردم منطقه با نام‌های آبشار شالورا، شاهلران و شاهلورا نیز شناخته می‌شود.

* آبشار طرزه: این آبشار یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در روستای زیبای طرزه واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود ۴۰ متر می‌باشد و در تمام فصول سال جریان دارد.

* آبشار نوغان: آبشار نوغان آبشاری است که در امتداد رودخانه قم‌رود (اناربار) واقع شده است. این آبشار نام خود را از نام پلی (پل نوغان) گرفته که بر روی این رودخانه بنا شده است.

* چشمه‌های استان اصفهان

چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون: این چشمه در ۴۳ کیلومتری جاده اصفهان به یزد در منطقه‌ای به نام ورتون قرار دارد. استحمام در آب گرم ورتون سبب آرامش دردهای عصبی و رماتیسمی و نوشیدن آن باعث ازدیاد ترشح معده می‌گردد. در این منطقه حمام‌هایی به سبک دوره صفویه وجود دارد که بیشتر آن‌ها مخروبه‌اند ولی برخی از آن‌‌ها سالم بوده و مورد استفاده مراجعه‌کنندگان می‌باشند.

* چشمه لنگان: این چشمه در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر قرار دارد. آب این چشمه از زیر تخته سنگ‌های بزرگ با فشار زیاد خارج می‌شود که قسمتی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ، از طریق خط لوله ۱۴ کیلومتری، آب آشامیدنی فریدونشهر و روستاهای مجاور آن را تأمین می‌کند.

این چشمه و محدوده آن یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم این منطقه است.

* چشمه بابا احمد: این چشمه در فاصله ۱۸ کیلومتری مرکز شهرستان فریدونشهر و در نزدیکی روستای سرداب سفلی قرار دارد.

* چشمه مرغاب: این چشمه در دهانه دالانکوه در شهرستان تیران و کرون واقع شده و از برف‌های دائمی کوه تغذیه می‌شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است.

* چشمه شیربرنجی: این چشمه در ۱۵ کیلومتری شمال سمیرم و در جاده شهرضا واقع شده است.

* چشمه آب ملخ: این چشمه در شهرستان سمیرم واقع شده و حجم آبدهی آن ۵۰ لیتر در ثانیه است.

* چشمه سراب افوس: این چشمه در نزدیکی شهرستان فریدن واقع شده و از زردکوه سرچشمه گرفته و به سد زاینده‌رود می‌ریزد.

* چشمه خوانسار: این چشمه در نزدیکی شهر خوانسار قرار دارد و حجم آبدهی آن ۴۰ لیتر در ثانیه است.

* چشمه ابیانه: این چشمه از منطقه کوهستانی کرکس سرچشمه گرفته و سپس وارد روستای ابیانه می‌شود. روستای ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز قرار دارد.

* چشمه بازرنگ: این چشمه در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی سمیرم و جنوب شهر کمه واقع شده است.

* چشمه نول: این چشمه در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب سمیرم و در نزدیکی روستای نقل واقع شده است. درجه حرارت آب این چشمه بسیار پایین است. به علت برف‌گیر بودن ارتفاعات این نواحی، در اثر ذوب برف و جاری شدن آب از دامنه دنا، منظره زیبایی در این ناحیه خلق می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه تحلیلی خبری ندای اصفهان، تاریخ انتشار: 20 دی 1394، کدخبر: 23473، www.nedaesfahan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین