پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
سد "چم گردلان" ملکشاهی به همراه همه زيبايي هاي اطراف آن از نقاط زیبای گردشگري شهرستان ملکشاهی به شمار مي رود.

شعار سال: سد چم گردلان در فاصله 18 کیلومتری از مرکز شهرستان ملکشاهی قرار دارد و تامين كننده ي آب شرب شهر ايلام مي باشد . درياچه ي اين سد به همراه درختان بلوط اطرافش و همين طور تپه هاي زيباي آن محيطي منحصر به فرد را به وجود آورده است . به لحاظ وجود جنگل های بلوط در حاشیه دریاچه جزو نادرترین دریاچه های پشت سد کشور است که جنگل آن را محصور نموده است ، در کلیه ي فصل هاي سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی است که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می کنند.

*موقعيت جغرافيايي

موقعيت جغرافيايي اين درياچه در پايين دست محل تلاقي دو رودخانه آفتاب و چاويز قرار دارد اين دو رودخانه پس از بهم پيوستن رودخانه كنجانچم بوجود مي‌آورند كه اين رودخانه در ادامه مسير در محل در مهران با حوزه‌اي به مساحت 480 كيلومتر مربع ساليانه بطور متوسط 3167 مترمكعب در ثانيه (9/11 ميليون مترمكعب در سال) آبدهي دارد.

*راه هاي دسترسي

اين سد از طرف شرق به شهر "مهر" و روستای "اما" از شهرستان ملكشاهي و از طرف غرب به روستاهاي ماربره و كان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات"ويژدرون" ملکشاهی و از طرف شمال به روستاي گل گل عليا از توابع شهرستان ملکشاهی محدود مي گردد كه مساحت حوزه آبي سد آن در حال حاضر در سطح تراز 920 متر برابر با 255 هكتار مي باشد.

*ويژگيهاي سد چم گردلان

اين سد در بين ارتفاعات"ويژدرون"و"شاه نخجير"قرار گرفته كه پيدايش و شكل گيري"ويژدرون"به اوايل دوران دوم زمين شناسي با ترياس بالايي بر مي‌گردد. در محدوده‌ي سد وضعيت ارتفاعات بين 600 تا 1800 متر از سطح دريان متغير بوده و متوسط بارندگي در آن 685 ميلي‌متر است. وضعيت آب و هواي آن معتدل و در برخی ارتفاعات اطراف ییلاقی مي باشد.


با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ملکشاهی خبر، تاریخ انتشار: 26 اسفند 1395، کد مطلب: -:www. malekshahionline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین