پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
وجود رهبران، اندیشمندان و علما در هر جامعه ای به عنوان ارکان تأثیرگذار، نقش شریانهای حیاتی را ایفا می کنند که اگر به موقع، درست و کارآمد عمل نکنند، آن ملت و جامعه دچار انحطاط، تنزّل و یا در معرض سقوط و اضمحلال قرار می گیرد. در حقیقت سکان دار هدایت مردم، علما و اندیشمندان هستند.

شعار سال: به گزارش وجود رهبران، اندیشمندان و علما در هر جامعه ای به عنوان ارکان تأثیرگذار، نقش شریانهای حیاتی را ایفا می کنند که اگر به موقع، درست و کارآمد عمل نکنند، آن ملت و جامعه دچار انحطاط، تنزّل و یا در معرض سقوط و اضمحلال قرار می گیرد. در حقیقت سکان دار هدایت مردم، علما و اندیشمندان هستند.

بدیهی است که علمای دین و مبلغین، برای جامعه انسانی به منزلۀ مغز و اندیشه می‏ باشند و هویت زدایی و یا هویت بخشی با تدبیر و درایت علما و اندیشمندان محقق می شود. شناخت ظرفیت ها و فرصت های جهان اسلام در جهت نیل به توسعه و فائق آمدن بر مشکلات و مسائل موجود و شناسایی و استفاده از فرصت ها و ظرفیت هایی که برای مواجه شدن با تهدیدها و کاستیها در اختیار مسلمانان است و تدبیر راه حلِ برون رفت از وضعیت توسعه نیافتگی فعلی، با درایت و هوشیاری خواص و علمای جوامع اسلامی میسّر است.

در این گزارش بر آن شدیم تا به معرفی برخی گنج گران مایه استان بوشهر یعنی علمای آن بپردازیم.

آیت الله سید عبدالله بلادی

آیت الله سید عبدالله بلادی در نجف پا به زندگی می گذارد، 9 سال اول عمر را در این شهر مذهبی و مرکز مهم علمی شیعه به سر می برد و به سال 1300ق به همراه پدر به بوشهر می آید.

از سال 1324ق قدرت استنباط احکام شرعی و ملکه اجتهاد در او ظاهر گشت و و از بعضی مراجع به اخذ اجازه نایل آمد.

وی سال 1326ق با استقرار در بوشهر به کار تالیف کتب و نوشتن مقالات مشغول می شود و دو سال بعد از اعلام مشروطیت از نجف به ایران باز می گردد و در سال 1326ق با استقرار در بوشهر به کار تالیف کتب و نوشتن مقالات مشغول می شود. آیت الله علامه بلادی در سال 1331ش در بوشهر دار فانی را وداع گفت.‏

آیت الله شیخ عبدالکریم تنگستانی



آیت الله شیخ عبدالکریم تنگستانی فرزند علی در سال 1270 هجري شمسي مطابق با سال 1309 هجري قمري در روستاي گورك مزارحسيني در خانواده­اي مذهبي و متدين چشم به جهان گشود.

مدت يك سال از محضر آيت الله شيخ حسن گنخكي والد آیة الله حاج ميرزا احمد دشتی نجفی (گنخكي)در روستاي گنخك دشتي كسب فيض نمودند و پس از آن از محضر آية الله سيد مرتضي علم الهدي اهرمي كه آن زمان در روستاي گورك مزارحسيني سكونت داشتند به كسب علوم ديني پرداختند و در سن 39 سالگی به درجه اجتهاد رسید.

سرانجام پس از 67 سال عمر پر بركت در روز دوشنبه 12 اسفند سال 1336 هجري شمسي مطابق 12 شعبان سال 1377 (ه.ق)به علت بیماری در مسقط الراس خود (گورک)جان را به جان آفرین تسلیم کرد و به جوار رحمت الهي پيوستند. پيكر پاك و مطهرش را در جوار امام زاده امیر عبدالله واقع در روستاي گورك سادات به خاك سپرده شد.

میرزا احمد گنخکی دشتی نجفی


میرزا احمد گنخکی دشتی نجفی، متولد ۱۲۸۷ خورشیدی کاکی، فرزند ملا حسن، از مجتهدان سرشناس معاصر، اهل استان بوشهر بود. وی در مبارزات سیاسی، اجتماعی در دشتی نقش ارزنده‌ای ایفا نموده‌است. در قیام جنوب نه تنها فتوای جهاد علیه انگلیسی‌ها داد بلکه خود نیز لباس رزم پوشید.

وی در مبارزات سیاسی، اجتماعی در دشتی نقش ارزنده‌ای ایفا نموده‌است. در قیام جنوب نه تنها فتوای جهاد علیه انگلیسی‌ها داد بلکه خود نیز لباس رزم پوشیده و به همراه عده‌ای به میدان رزم رفت. این عالم بامداد شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ در سن ۱۰۳ سالگی در بندر بوشهر درگذشت و در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم دفن گردید.

حاج شیخ ابوتراب عاشوری


حاج شیخ ابوتراب عاشوری سال 1312 شمسی در روستای حیدری، از توابع دشتی دیده به جهان گشود. با توجه به استعداد و نبوغ او و تاكید اهل علم، مقدمات سفر او به نجف اشرف فراهم شد و وقتی به درجه اجتهاد نایل گردید برای دیدار از بستگان و خانواده به ایران مراجعت كرد. وی به علت شرایط خاص عراق در قم سكونت گزید.

از همان سال های اولیه ی اقامت در قم در ماه های محرم، صفر و رمضان جهت تبلیغات مذ هبی به بوشهر آمد و مقدمات تأسیس مدرسه علمیه در بوشهر را فراهم نمود و به فعالیت علیه نظام شاهنشاهی پرداخت و در مبارزات خود علیه رژیم پهلوی شجاعانه و بی پروا از استبدادی كه بر جامعه حكم فرما بود سخن می گفت و به رسوا نمودن رژیم می پرداخت، چنانچه بارها به دست ماموران ساواك بازداشت شد.

این روحانی انقلابی و پیشتاز مبارزان بوشهر علیه نظام شاهنشاهی در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۵۷ ه ش. به دست مأموران رژیم پهلوی در بوشهر ترور شد.

شیخ حسین چاهکوتاهی


شیخ حسین خان متولد 1235 درروستای چاهکوتاه از حومه استان بوشهر دیده به جهان گشود وی از از فعالان و جنبش جنوب ایران و فرماندهان نیروهای تنگستان در برابر هجوم بریتانیا از همرزمان نزدیک رئیسعلی دلواری در جنگ جهانی اول بود.

وی ازجمله خوانین جنوب است که با تجاوز انگلیسی ها به خاک ایران در میانه جنگ جهانی اول مبارزه در برابر دشمنی کینه توزی در کنار سایر مبارزان جنوب از جمله رئیس علی دلواری، خالو حسین بردخونی، زایر خضر خان اهرمی وغضنفر السلطنه برازجانی و... برای بیرون راندن انگلیسی های متجاوز در صف مبارزان تنگستانی با اشغالگران جنگید.

شیخ حسین چاهکوتاهی در شعبان ۱۳۳۸ قمری شهید شد در بعضی منابع دیگر تاریخ شهید شدن آنها ۱۲ شوال ۱۳۳۸ قمری که برابر است با ۸ تیر ۱۲۹۹شمسی نقل شده است و مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی و فرزندش شیخ خزعلی در امامزاده عبدالمیهمن، درکوی امامزاده واقع شده است.

سید مرتضی مجتهد اهرمی


سید مرتضی مجتهد اهرمی ملقب به علم الهدی از سادات کاکی بود که پدرش به اهرم مهاجرت کرد در اهرم مرکزشهرستان تنگستان متولد شد. وی از روحانیون استعمارستیز ایران در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری بود و در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف رفت و به درجه اجتهاد نائل شد و برای تحصیل علوم دینی به بوشهر بازگشت.

در سال ۱۳۲۶ ق پس از بمباران و تعطیل مجلس توسط محمدعلی شاه قاجاربر ضد انگلیسی ها فتوای جهاد صادر کرد و رئیس علی دلواری را با صد نفر تفنگچی تحت امرش به بوشهر دعوت نمود و با کمک آنها و آزادی‌خواهان بوشهر، تمام ادارات دولتی را از دست نمایندگان دولت، خارج ساخت و خود رتق و فتق امور بندر را در دست گرفت و به عزل و نصب مأموران دولت پرداخت.

مجتهد اهرمی وجوه گمرک جنوب را به دولتانگلستان را قطع کرد از این‌ رو به درخواست و فشار انگلیس، احمدخان دریابیگی، حکمران بنادر جنوب و از عمال انگلستان، از طرف دولت مرکزی، مامور قلع و قمع علم الهدی گردید خانه او را به توپ بست و سپس بدان حمله کرد و سید مرتضی را دستگیر نمود و او را با وضع زشتی در کوچه‌های بوشهر گرداندند و سپس زندانی کرد و به عتبات تبعید نمود و پس از سال ها به بوشهر بازگشت ودر سال ۱۳۰۷ در بوشهر درگذشت.

شیخ محمدحسین برازجانی

شیخ محمدحسین برازجانی معروف به مجاهد در سال ۱۲۴۹ در برازجان دیده به جهان گشود و در 18 سالگی پس از فراگیری مقدمات علوم دینی راهی نجف اشرف شدند.

وی از روحانیون مبارز جنوب در جنگ جهانی اول بود که در 11جمادی الاول 1333هجری قمری رئیسعلی دلواری از ایشان تکلیف نمودند که ضمن حمایت فتوای جهاد را صادر کردند و مجاهدان به حکم معظم له اقدام به مبارزه با اشغالگران نمودند و آیت الله مجاهد خود به همراه مجاهدین در جنگ سربست حاضر شد و موجب تهییج و تشویق قشون مجاهدین گشت و در راه دفاع از وطن سخت کوشیدند.

وی در سال 1308 راهی تهران شد و در سال 1319 شمسی و در سن هفتاد سالگی دارفانی را وداع و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد.

سیدعلی نـقی حسینی دشتـی میانخره ای


سیدعلی نـقی حسینی دشتـی میانخره ایدر سال 1242 در روستای میانخره از توابع شهرستان دشتی دیده به جهان گشود. با سپری شدن مراحل نخستین طلبگی در محیط ابتدایی و محدود و مسدود دشتی با اراده تکمیل تحصیل عزم نجف کرد وبا حضور در مجمع عظیم علمی آن جا و شرکت در مجالس درس و ورود در مباحثه و محاوره وسعت اطلاع، قدرت و تسلط بر قواعد و احکام علوم ادبی و بسط ید در لغت بسیار گسترده و ژرف عرب مدرسین را به اعجاز و محصلین را به حیرت انداخت و پس از چند سال به اصرار پدر به روستای خود بازگشت.

سید علی نقی دست از کسب علم برنداشت و برای ادامه تحصیل به شیراز عزیمت می کند و اجازه دخل و تصرف در امور شرعیه و بطور کلی به درجه اجتهاد می رسد. از خصوصیات بارز ایشانداشتن طبع شعر و قلم شیوای بود که در مسایل اجتماعی وسیاسی زمان خود صاحب اطلاع ونفوذ بود ودر قیام دلیر مردان دشتی وتنگستان با فتوا وتشویق سران محلی نقشی موثر ایفا کرد.

وی در سال 1318ش در روستای میانخره دار فانی را وداع گفته ودر همان جا مدفون است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سوک، تاریخ 21 اسفند 95، کد مطلب: 199362: www.sook.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین