پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
شماری از فعالان حزبی از پیشنهاد تدوین و امضای منشور اخلاقی انتخابات استقبال کردند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پیش از این از احزاب خواسته بود برای برگزاری انتخابات در فضایی آرام و پویا منشوری را به امضا برسانند.
شماری از فعالان حزبی از پیشنهاد تدوین و امضای منشور اخلاقی انتخابات استقبال کردند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پیش از این از احزاب خواسته بود برای برگزاری انتخابات در فضایی آرام و پویا منشوری را به امضا برسانند. پیشنهادی که از سوی طیف‌های مختلف سیاسی به فال نیک گرفته شده است. دبیران و نمایندگان تشکل‌های مختلف در اظهاراتی از آمادگی تشکل‌های متبوعشان برای تدوین این منشور خبر داده و شماری از احزاب نیز خواستار تدوین آن در «خانه احزاب» شدند. حسن رسولی، عضو ارشد بنیاد امید ایرانیان با «مفید» دانستن این منشور به ایسنا گفت: اگر وزارت کشور تقاضای همکاری در این حوزه را داشته باشد، بنیاد امید ایرانیان همکاری لازم را خواهد داشت. محسن رهامی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها «پایبندی» به این منشور را از «تهیه» آن مهم‌تر دانست و گفت: ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و حاضریم با برگزاری نشستی با احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف این منشور را تهیه کنیم. قدرت‌علی حشمتیان، دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی هم ضمن استقبال از این پیشنهاد تصریح کرد: اگر هیأت رئیسه پیشنهاد تهیه منشور اخلاقی را تصویب کند، تهیه این منشور در دستور کار «خانه احزاب» قرار خواهد گرفت. محمدنبی حبیبی نیز گفت که حزب مؤتلفه اسلامی از پیشنهاد تهیه منشور اخلاقی برای انتخابات استقبال می‌کند. لطف‌الله فروزنده، قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم «اصل منشور اخلاقی» را مفید دانست اما بر مشخص بودن چارچوب‌های آن تأکید کرد و گفت: «این منشور اخلاقی در شرایطی می‌تواند تنش‌های انتخاباتی را کاهش دهد که مجریان انتخابات نیز دنبال تنش نباشند. وقتی درباره وظایف شورای نگهبان موضع‌گیری می‌شود، طبیعتاً تنش ایجاد می‌شود اما اگر هر کسی وظیفه خود را در انتخابات انجام دهد، تنش ایجاد نمی‌شود».

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران اما نظر دیگری دارد؛ او با بیان اینکه «انتخابات با قانون اداره می‌شود نه با اخلاق» گفت: وزارت کشور به جای مطرح کردن این منشور اخلاقی باید فکری به حال فرمانداران کند. به گفته او «کارگزاران برنامه‌ای برای عملی کردن این پیشنهاد ندارد.» آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران هم یکی از آفت‌های سیاسی کشور را «فاصله گرفتن اخلاق از سیاست» دانست و تصریح کرد: تهیه منشور اخلاقی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی هم از آمادگی تشکل متبوعش برای تدوین این منشور خبر داد. غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه بهترین مرجع برای تنظیم این منشور را «خانه احزاب» دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود احزاب از گذشته و بخصوص سال 88 عبرت بگیرند و منافع جناحی را بر منافع ملی ترجیح ندهند. سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم تأکید کرد این تشکل آمادگی دارد دوشادوش دیگر احزاب در تهیه این منشور همکاری کند. محمدحسن غفوری فرد، رئیس خانه احزاب نیز نظر دیگری داشت. او با یادآوری وجود منشوری مشابه در دوره‌های قبل گفت: ما باید همین منشور را بازنگری و در آن هم به مسائل اخلاقی و هم مسائل سیاسی توجه کنیم و البته موضوع منشور اخلاقی انتخابات را نیز با نمایندگان احزاب در خانه احزاب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6027 ، دوشنبه23 شهريور 1394، صفحه21

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین