پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
استان چهارمحال و بختياري، سرزمين روياها، سـرزمـيـــن آب و آيينه و برف و آفـتـاب، سرزميـن دليـران، سرزمين آستاره ها و چشمه ساران زلال، سرزمين رودهاي خروشان و جنگلهاي سرسبز، سرزميــن دشـت هاي زيبـا و کوهساران بلند، سرزمـينـي در قلـب ايـران زميــن، نگين زاگرس و پايتخت زيباييهاي طبيعي ايران به استقبال بهار مي‌رود.

شعار سال: به بهانه فرارسيدن روز طبيعت 1396 با گذري کوتاه بر جاذبه هاي طبيعي و گردشگري اين استان بخشي از طبيعت زيباي ايران زمين را مرور مي کنيم.

برخيز چشم بگشاي و بيا با من به سرزمين کهن افسانه ها نازنين سرزميني در فلات مرکزي ايران که رشک بهشت برين است و دامن رنگين از گل هاي بهار دارد.

يکبار ديگر رخش خيال را رکاب بزن و بر باريکه راهي که صحراي رويايي دشت ها مي پيوندد انديشه کن حتما ميتواني از تماشاي زيبايي هايش پديده اي به استواري گام هاي مردان وزناني که بهترين هاي سرزمينمان هستند فراز آوري که در برابرش جز دست ارادت بر سينه ي پايمردي ها نيابي

جهان روشن شد از نقش نگينش فـــــــــرو خواند آفرينش آفرينش

اين استان با مرکزيت شهرکرد ۱۶٬۳۳۲ کيلومتر مربّع وسعت دارد. چهارمحال و بختياري از جمله مناطق کوهستاني فلات مرکزي ايران محسوب مي‌شود و در همسايگي استانهاي اصفهان، خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد و لرستان قرار دارد.

نام "چهارمحال و بختياري" اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختياري دارد.

چهارمحال بخشي روستانشين ميان اصفهان و منطقهٔ بختياري بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معني ناحيه و مکان است و چهار محال يعني چهار ناحيه که عبارت بودند از: لار، کيار، ميزدج و گندمان. منطقه بختياري نيز که از دير باز کوچ گاه ايل بزرگ يختياري بوده و هست.

علي رغم وسعت اين استان که حدود يک درصد خاک کشور را در بر مي گيرد، بخش قابل توجهي از آب شيرين کشور از اين استان نشات گرفته و از اين نظر حيات چندين استان به حفظ اين مايع حيات وابسته است، از اين رو در چهارمحال و بختياري با داشتن آبشارهاي متعدد و بيش از 20 رودخانه دائمي و سرشاخه کارون بزرگ و زاينده رود خروشان، گردشگران را به ديدن زيباييهاي طبيعي فرا مي خواند.

از آنجاييکه بيشتر مساحت استان چهار محال و بختياري را سرچشمه هاي اين دو رود تشکيل مي دهد تمامي مسير حاشيه اين سرشاخه ها داراي مناظر زيبا و چشم نواز است.

آبشار آتشگاه لردگان، درميان سنگهاي آهکي و گچي و درختان کهن سال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشک به طول بيش از 3 کيلومتر، پيوند عناصر زيباي طبيعي را به نمايش مي گذارد.

آبشار تونل کوهرنگ در چلگرد تلاش انسان براي انتقال آب از زمانهاي دور را در کنار قله هاي سپيد پوش نشان مي دهد. آبشارهاي زرد ليمه، سبزکوه، گاهکده، شيخ عالي، شيخ عليخان، نياکان و دره عشق نيز عاشقان طبيعت را به تماشا دعوت مي کنند.

307
هزار هکتار از جنگلهاي زاگرس در کنار بيش از 1000 چشمه و بيش از 300 چشمه آب معدني (ديمه، سرداب، مولا، سرخون، آب سرده، مرواريد، باغ رستم، کوهرنگ، سندگان، ...) بخش قابل توجهي از طبيعت اين استان را درمعرض ديد رهگذران قرار مي دهد.

در سرزمين اين استان 76 درصد کوهها و تپه‌ها و 24 درصد دشت‌هاي آبرفتي و فلات‌ها خودنمايي مي کند و ارتفاعات آن با 25 قله بلندتر از 3500 متر شامل قله هاي؛ شاه شهيدان، کلونچي، هفت تنان، دو زرده، هفت چشمه، هزار دره، کلار، ريگ، خوربه، سالداران، سبزکوه و احمد ليوه، همسايگي اين استان با آسمان را خاطرنشان مي کند.

غارهاي سراب، جهانبين، منج، خراجي، تانا، ديريزنو، شيخ رجب، اشگفت سياه، آقا سيد عيسي، تاپو، کهبد، کوه سوخته، کلاجير، کر احمد، شهسوار، سر حد ساطح، رخ، دزک، دره برفگير، اردل و مير شکار در کنار غاريخي چما از ديگر جاذبه هاي طبيعي اين استان هستند که در کنار تالاب‌هاي چغاخور، سولقان، گندمان، علي آباد، تالاب چال تر و چال خشک با وسعت بيش از 3170 هکتار ماجراجويان طبيعت گرد را به خويش فرا مي خوانند.


اين استان با داشتن بالاترين ميزان تنوع زيستي در کشور و داشتن بالغ بر 923 گونه گياهي و 294 گونه جانوري تصويري زيبا از مواهب طبيعي خداوند را جلو چشم هر بيننده اي به نمايش مي گذارد، به طوري که کمتر گردشگر و بازديد کننده اي است که با يک بار ديدن، ميل بازديد مجدد در دلش موج نزند.

از آنجاييکه اين استان هنوز بطور جدي درگير صنعت نشده است، رنگ آبي آسمان، زلالي آب همراه با هواي مطبوع و طبيعت سرسبزش براي بازديد کنندگان بسيار دلپذير خواهد بود.

8
منطقه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست شامل 5 منطقه حفاظت شده، 1 پارک ملي، 1 اثر طبيعي ملي و 1 پناهگاه حيات وحش، اين استان را در زمينه طبيعت خاص تر از هر زمان کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بام ایران خبر، تاریخ 10 فروردین 96، کد مطلب: 167220: www.bameirankhabar.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین