شعار سال: وی
افزود: شاید باور نکنید، اما هر شب که میخوابم دعا میکنم فردا خبر ناگواری را
نشنونم، با رخ دادن حادثه پلاسکو مجددا احساس سنگینی فراوانی در این زمینه برایم
ایجاد شد،همه ما در این زمینه مسئول هستیم و باید برای حل این موضوع تلاش کنیم. در
حال حاضر مسئولیت مدارس ناایمن با بنده است اگرچه توانایی حل مساله را در کوتاه مدت
ندارم، اما احساس شرم میکنم اگر یک دانشآموز کوچکترین آسیبی ببیند و زخم کوچکی
بر بدن او ایجاد شود.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه خیران میتوانند در این زمینه و نه از
جهت کمکهای مادی بلکه از جهت کمکهای فکری کمککننده خوبی برای ما باشند، عنوان
کرد: راهحلهایی برای این موضوع داریم، اما با خرد جمعی میتوانیم این مساله را
حل کنیم تا جایی که دیگر مدرسه نا ایمن وجود نداشته باشد.
مدارس ایمن حق
دانش آموزان
وی با بیان اینکه وجود نداشتن مدرسه ناایمن قدم اول ما و کف حقوق دانشآموزان
است، گفت: باید مدارسی داشته باشیم که دانشآموزان با ورود به مدرسه احساس شادی
کنند، متاسفانه ساختمان فیزیکی و معماری مدارس آنطور که باید و شاید نیست.
هنگامی که به مدارس خارج کشور نگاه میکنم بسیار تاسف میخورم که چرا دانشآموزان
ما چنین امکاناتی را ندارند و ما هنوز باید گرفتار مدارس ناایمن باشیم.
آموزش و پرورش مهمتر از مسئله برجام
دانش آشتیانی گفت: باید با هم کار کنیم و مساله آموزش و
پرورش به ویژه آموزش برای کودکان را به یک مساله اجتماعی تبدیل کنیم، مساله آموزش
و پرورش یک مساله ملی و حتی از مساله برجام که بسیار مایه برکت بوده هم بالاتر است
و آموزش و پرورش نیاز به توجه به این مساله دارد، همه وظیفه داریم زندگی با کیفیت
برای جوانان فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مساله رشد و توسعه به نیروی انسانی گره خورده
است، ادامه داد: در گذشته مسائل فیزکی نظیر معدن، نفت و زمین معیاری برای توسعهیافتگی
کشورها بود، البته توسعه این معنا که جامعه زندگی با کیفیت داشته باشند و این
موضوع هم مقوله مفصلی است. در حال حاضر دنیا به این نتیجه رسیده که قوی بودن منابع
کشور از نظر اقتصادی تضمینکننده زندگی با کیفیت مردم نیست.
دانشآشتیانی: اگر این امکان وجود داشته باشد باید سعی کنیم در آینده در طراحی مدارس الگوهایی نظیر مدارس سبز ایجاد کنیم که بتوانیم با خود فضا به دانشآموزان نشان دهیم چگونه باید زندگی کنند
وی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری آمریکا برای توسعه و رسیدن این کشور به رشد دو برابری بیش از 40 سال طول کشیده است، عنوان کرد: کشورهای ژاپن و کره در یک پنجم و یک دهم این زمان به توسعهای مشابه توسعه کشور آمریکا و افزایش کیفیت زندگی مردم رسیدهاند. براساس تحلیلها مشخص شده است که ژاپن مهمترین سرمایهگذاری را در نیروی انسانی انجام داده و کره هم درصد بالایی از تولید ناخالص داخلی خود را به نیروی انسانی اختصاص داده و نتیجه این اقدامات را در حال حاضر مشاهده میکنیم.
سرمایه گذاری در مقطع دبستان نامطلوب است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاید بحث نیروی انسانی در سالهای
گذشته مطرح بود، خاطرنشان کرد: کشورهای توسعهیافته در سالهای اخیر بر سرمایهگذاری
بر کودکان متمرکز شدهاند و عنوان میکنند اگر کشوی برای کودکان سرمایهگذاری
انجام داد میتواند به زندگی با کیفیت افراد امیدوار باشد و در صورت رها شدن این
قسمت هرچه در بخشهای دیگر سرمایهگذاری کند هم به نتیجه نمیرسد. اگر میبینیم در
جامعه ما با تمام تلاشها و فعالیتهایی که انجام شده با مسائل فراوانی روبرو
هستیم و مساله آسیبهای اجتماعی در جوانان یکی از مسائل کشور است به این علت است
که آنطور که باید در آموزش و پرورش وبه ویژه در دبستان سرمایهگذاری نکردهایم و
تا هنگامی که این مساله و تفکر به وقوع نپیوندد شاهد ناهنجاریها و آسیبها خواهیم
بود.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد:از این نظر هرچه بیشتر در تربیت
نیروی انسانی و نونهالان و دانشآموزان در جهت تحقق حقوق کودکان سرمایهگذاری
انجام شود میتوان گفت در مسیر توسعهیافتگی حرکت میکنیم.
کمکهای معنوی ارزشمندتر از کمکهای ریالی است
وی خطاب به خیران مدرسهساز، اظهار کرد: رقم ریالی کمکهای
شما اهمیت ندارد و همین که این نیت را دارید که جان و مال خود را در این مسیر صرف کنید
قدم بزرگی را در راه توسعه کشور برداشتهاید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کشور ما مساله کمک در حوزههای مختلف مانند سلامت، خدمات اجتماعی و ... تبدیل به فرهنگ شده و این موضوع قابل تقدیر است، یادآور شد: خیرانی که در زمینه سلامت مردم فعالیت میکنند اذعان دارند که خدمات آنها سلامتی جامعه را افزایش میدهد در حالی که خدمات خیران مدرسهساز روح افراد را ارتقا میدهد. بر اساس آیه قران که میگوید احیا کردن یک نفس مانند احیا کردن یک جامعه است قدم برداشتن خیران مدرسهساز در جهت ارتقای روح انسانها را نمیتوان با هیچ چیز مادی جبران کرد.
درخواست وزیر آموزش و پرورش از خیران!
وزیر آموزش و پرورش گفت: از خیران مدرسهساز تقاضا داریم که به جای
ساخت مدرسه جدید، تخریب و بازسازی مدارس را برعهده بگیرند.
وی افزود: علاوه بر اینکه با توجه به مشکلات دولت، اعتبار پروژهها
تامین نمیشود جایگزین نداشتن برای مدرسه تخریبی از جمله مشکلات است. در اولویت برنامههای
ماست که در تمام استانها مخصوصا مناطق محروم، هر سال اعتباری را به این موضوع
اختصاص دهیم. علاوه بر اینکه با توجه به مشکلات دولت، اعتبار پروژهها تامین نمیشود
جایگزین نداشتن برای مدرسه تخریبی از مشکلات دیگر ما در این زمینه است.
دانش آشتیانی عنوان کرد: تمام تلاش خود را میکنیم تا در کوتاهمدت و
با استفاده از تکنولوژیهای روز ساخت و ساز که هم کیفیت و هم سرعت دارند موضوع مدارس
ناایمن را حل کنیم و از خیران مدرسهساز تقاضا داریم که به جای ساخت مدرسه جدید،
تخریب و بازسازی مدارس را برعهده بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: خیران علاوه بر تامین فضای آموزشی در سایر زمینههای
تعلیم و تربیت نظیر توانمندسازی نیروی انسانی و... گام برداشتهاند حتی بعضی از
آنان خود معلم هستند و اگرچه زندگی خود را وقف دانشآموزان کردهاند، اما از آنچه
که دارند هم در راه تامین فضای آموزشی استفاده میکنند، خیرانی داریم که در مکانی
فقیرانه زندگی میکنند، اما مدرسهسازی انجام میدهند.
دانشآشتیانی: شاید باور نکنید، اما هر شب که میخوابم دعا میکنم فردا خبر ناگواری را نشنونم، با رخ دادن حادثه پلاسکو مجددا احساس سنگینی فراوانی در این زمینه برایم ایجاد شد،همه ما در این زمینه مسئول هستیم و باید برای حل این موضوع تلاش کنیم
کاظمی: 30 درصد فضاهای آموزشی و پرورشی استان توسط خیرین مدرسه ساز ایجاد شده است که میانگین کشوری در این حوزه تنها 20 درصد است و تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان از جانب این عزیزان به آموزش و پرورش کمک صورت گرفته است
وی در رابطه با این موضوع که منطقه تبادکان مشهد که به شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه است، عنوان کرد: هم خود استان در این زمینه برنامهریزیهایی را انجام داده و هم در سطح کشور در خصوص تامین فضای آموزشی به خصوص برای مناطق حاشیه شهرها برنامهریزی انجام شده تا در سالهای آینده بر این معضل فائق شویم.
خیرین الگوی عملی آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در ادامه گفت: ۳۰ درصد مدارس استان توسط خیرین مدرسه ساز
احداث شده است.
علیرضا کاظمی با بیان این که خیرین مدرسه ساز بزرگترین پشتوانه و سرمایههای
آموزش و پرورش استان و بهترین معلمان ما در نظام تعلیم و تربیت هستند گفت:
والاترین اساتید ما در جامعه خیرین مدرسهساز هستند که معلمانی عالم و عامل بوده و
الگوی عملی آموزش و پرورش و جامعه به شمار میآیند. خیرین مدرسه ساز سبب ارتقای تعلیم و تربیت بوده و
فرهنگ ارزشمند کمک را در جامعه نهادینه و جاری می کنند.
وی در ادامه یادی از دکتر فرخ، بنیانگذار مجمع خیرین مدرسه ساز کرد و تصریح کرد: استان خراسان رضوی تنها استانی است که مجمع خیرین مدرسه یار را به منظور افزایش سطح کیفی مدارس راه اندازی کرد و اکنون با کمک های قابل توجه این بخش مشکلات کیفی بیش از 50 مدرسه حل می شود. استان خراسان رضوی دارای خیرانی از جنس های مختلف است، خیری که نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در خارج از این ارگان اقدام به تاسیس مرکر درمانی طب الرضا کرده است، خیری که تنها دارایی خود را به آموزش و پرورش اهدا کرد و به خانه سالمندان رفت، چوپان خیری که تنها دارایی خود را با وجود نیاز درمانی فرزندانش به نظام تعلیم و تربیت برای آموزش و پرورش فرزندان این آب و خاک سپرد تنها گوشه ای از جمعیت سه هزار و500 نفری مجمع خیرین مدرسه ساز استان هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به این که این تعداد اعضای مجمع خیرین استان در کل کشور بی نظیر است عنوان کرد:30 درصد فضاهای آموزشی و پرورشی استان توسط خیرین مدرسه ساز ایجاد شده است که میانگین کشوری در این حوزه تنها 20درصد است و تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان از جانب این عزیزان به آموزش و پرورش کمک صورت گرفته است.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اتفاقیه، تاریخ 16 فروردین 96، کد مطلب: 19308: wwwetefaghyeh.ir