پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۹
ثبت نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دیروز در ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز شده است.
شعار سال: گرچه تاکنون برخی چهره های سیاسی و فرهنگی در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافته و برای کاندیداتوری در این انتخابات اعلام آمادگی کرده اند، اما بی شک مهم ترین اتفاق در این ثبت نام، کاندیداتوری محمود احمدی نژاد ریییس دولت های نهم و دهم بود علیرغم توصیه صریح رهبری مبنی بر عدم شرکت وی در انتخابات بود.

 

سال گذشته رهبر معظم انقلاب، محمود احمدی نژاد را از حضور در انتخابات نهی کردند و احمدی نژاد نیز 6 مهر 95، طی نامه ای به رهبر انقلاب تصریح کرد که منویات ایشان را اجرا خواهد کرد.

خبر ثبت نام رئیس‌جمهوری سابق ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری در فضای سیاسی ایران واکنش های متفاوتی داشته و برخی از چهره های سیاسی واکنش هایی از خود در این خصوص نشان داده اند:

احمدی‌نژاد به سیم آخر زده است

عباس عبدی درباره نامزدی احمدی نژاد گفت: به نظرم آقای احمدی نژاد به سیم آخر زده است و به صورت انتحاری عمل می‌کند؛ مثل داعشی‌هایی که بمب به خودشان می‌بندند و منفجر می‌کنند. او هشت سال مملکت را همین‌طور ویران کرد. مرز شجاعت و نادانی را زایل کرده است. بدترین جمله‌اش همان است که گفت تعهداخلاقی دادم که نیایم. کاش اخلاق را به مذبح نبرده بودند و می‌گفت تعهد اجباری دارم.

عباس عبدی در ادامه گفت: این در حالی است که احمدی‌نژاد هیچ چیزی جز حمایت نظام نداشت که بخواهد به آن تکیه کند. تجربه احمدی نژاد یک بار دیگر از سوی اصولگرایان به نحو دیگری در حال تکرار است. مقصر این وضع احمدی نژاد نیست حامیان اصولگرای او هستند که در برابر اقدامات خلاف قانونیش سکوت کردند و به گروگان، اعمال احمدی نژاد در آمدند

سرخو در واکنش به ثبت‌نام رییس دولت قبل؛ احمدی‌نژاد ابتدا پاسخ‌گوی مفاسد اقتصادی دولتش باشد

عضو شورای شهر تهران در واکنش به ثبت نام رئیس دولت سابق در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت : اگر ایشان خود را برای شرکت در این رقابت آماده کرد ه‌اند باید پاسخ‌گوی همه پرسش‌هایی باشند که در دوره 8ساله ریاست جمهوری‌شان بی پاسخ مانده و هنوز هم با ابهاماتی روبرو است.

محسن سرخو با اعلام این مطلب افزود: اگر کسی خود را دارای صلاحیت پست ریاست‌جمهوری بداند و برای رسیدن به آن اعلام امادگی کند، بسیار هم خوب است اما آقای احمدی‌نژاد بهتر است پیش از آنکه خود را کاندیدای این دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند، بهتر است خود را برای پاسخ به پرسش‌های متعدد آماده کند. وی در ادامه گفت: اولین پرسش این است که چرا آقای احمدی‌نژاد که خود را فردی ولایت‌مدار اعلام می‌کند بر خلاف نظر صریح مقام معظم رهبری عمل کرده و وارد میدان شده است؟ پرسش دوم این که اگر ایشان امروز برای شرکت در این رقابت اعلام رسمی کرده است، باید به بسیاری از ابهاماتی که در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در زمان هشت ساله ریاست جمهوری‌اش مردم با آن دست به گریبان بوده‌اند، پاسخگو باشد.

وی افزود: تخلفات متعدد مالی که در زمان وی انجام و منجر به صدور رای برای بسیاری از تیم همراهش شد، یکی از این مواری است که باید به آن پاسخ دهد. در حال حاضر معاون اول ایشان در زمان ریاست جمهوری دولت دهم به دلیل دست داشتن در مفاسد اقتصادی کلان تحت پیگرد قضایی است و دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. حتی تعدادی از افرادی که در زمان ریاست‌جمهوری وی اختلاس‌های نجومی کرده‌اند هم اکنون یا در خارج از کشور بسر می‌برند یا در محاکم قضایی پرونده دارند و دستگاه قضایی کشور مترصد دستیابی به این افراد و مجازات آنها است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از نمونه‌های بی‌بدیل مفاسد اقتصادی در دوران احمدی‌نژاد فساد در حوزه‌های نفتی به سردمداری بابک زنجانی بود، گفت: ایشان نیز در حال حاضر در زندان است و به اعدام محکوم شده است. آقای احمدی‌نژاد بهتر است پیش از هر چیز روشن کند آیا بابک زنجانی خودش رأسا نفت‌ها را استخراج کرده و یا با دستور رییس دولت وقت این کار را کرده است.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در پایان افزود: پرسش‌های بسیاری در خصوص نابودی اشتغال و صنعت و کشاورزی و درآمدهای نفتی در دولت ایشان مطرح است که امیدواریم ایشان با حضور خود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به درستی برای پاسخگویی به آنها خود را آماده کرده و پاسخگو باشد.

ثبت‌نام احمدی‌نژاد راه را برای سرکشی‌های بعدی باز می‌کند

آیت‌الله محسن غرویان در خصوص اقدام امروز محمود احمدی‌نژاد عنوان کرد: اخلاق سیاسی من اینگونه نیست که راجع به رقبای دیگری که ثبت نام کردند اظهار نظر کنم، ولی این جریان تمرد از نظر رهبری کرده که به نظر من خیلی مهم است و به هر حال نظر رهبری را زیر پا گذاشتند. حرکتی که امروز احمدی نژاد انجام داد رویداد خطرناکی است که باید مسئولان به آن بپردازند.به نظر من این خیلی راه را برای سرکشی‌ها بیشتر باز خواهد کرد.

او در خصوص واکنش برخی افراد و جریان‌های سیاسی نسبت به اقدام احمدی‌نژاد اظهار داشت: دیدم بعضی از طرفداران ایشان اعلام برائت کردند. کار بسیار درستی است و توقع می‌رود که بزرگترها اعلام برائت کند؛ چون آنهایی که ادعای بصیرت و ذوب در ولایت می‌کنند و کفن پوش می‌شدند الان باید باید واکنش نشان دهند.

غرویان در خصوص گسیل رای‌ها به سمت روحانی گفت: اگر همان فضای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی ایجاد شود دیدیم که مردم ۳۰ نفر اصولگرایان را کنار زدند و ۳۰ نفر اصلاح‌طلبان را بر سر کار آوردند. اگر آن فضا ایجاد شود به نفع روحانی است.

اشتباهات محاسباتی و شکست سنگین احمدی نژاد

احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم اظهار کرد: «احمدی‌نژادی‌ها یک دفعه متوجه شدند که در انتخابات فضایی وجود دارد که می‌توانند خود را احیا کنند و از فشارهایی که طی چهار سال گذشته به دلیل ناکامی‌ها،سومدیریت و عملکرد بسیار ضعیفشان متوجه آنها بوده و دائما مورد انتقاد قرار گرفته بودند، خود را خلاص کنند و به نوعی انتقادها را پاسخ دهند

وی در ادامه به اشتباهات محاسباتی احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: «یک مسئله دیگری که احمدی‌نژاد و اطرافیانش را دچار اشتباهات محاسباتی کرده، این است که گمان کرده اند اگر با وجود منع صریح رهبری وارد انتخابات شوند می توانند برای خود محبوبیت و رای دست‌وپا کنند. اما اینگونه نیست. مردم به افرادی رای نمی‌دهند که صرفا مخالف نظام هستند. بلکه برایشان برنامه‌های این افراد هم اهمیت دارد. دیگر نمی توان با چند شعار قشنگ رای مردم را به سمت خود بکشانند. ضمن اینکه احمدی نژاد و اطرافیانش فاقد اهرم‌های قدرت هستند که بتوانند نظراتشان را به کرسی بنشانند لذا احساس کرده‌اند ردصلاحیتشان هزینه زیادی برای نظام دارد و این اتفاق رخ نمی دهد و می توانند در انتخابات حاضر شوند

شیرزاد فضای انتخاباتی با حضور احمدی نژاد را پیش‌بینی کرد و گفت: «اگر ایشان در انتخابات حضور داشته باشند قطعا شکست سنگینی می خورند. زیرا دیگر اوضاع مثل گذشته نیست که آدم ناشناخته‌ای باشند و یک دفعه از یک گوشه یا پشتی به وسط میدان بپرند. اما اتفاق دیگری که قطعا رخ خواهد داد این است که انتخابات پر تنشی خواهیم داشت و فحاشی‌های وی فضای کشور را تلخ خواهد کرد و یک فضای مسموم ایجاد می شود. شاید به همین دلیل هم بود که مقام معظم رهبری تمایلی برای حضور ایشان ندارند

تصمیم نهایی را مردم و نظام خواهند گرفت

محمدرضا نعمت زاده در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد ثبت نام‌های امروز انتخابات ریاست جمهوری به خصوص ثبت نام آقایان احمدی نژاد و بقایی گفت: من درست خبر ندارم اما در مسیری که می‌آمدم یکی از دوستان این خبر را دادند. تصمیم نهایی در این خصوص با مردم و نظام است.

احمدی نژاد بوریس یلتسین ایران می‌شود

سعید لیلاز تحلیلگر مسائل سیاسی واقتصادی بیان داشت: از این خبر متعجب نیستم، این تصمیم قابل پیش‌بینی بود، مخاطب آقای احمدی‌نژاد اصلاحات وروحانی نیست؛ بلکه مخاطب او کل نظام است. وی احتمالا تبدیل به بوریس یلتسین ایران می‌شود.

لیلاز گفت: من این مساله را در سال ۸۵ نیز مطرح کرده‌ام و بازهم تکرار می کنم که آقای احمدی ‌‌نژاد می‌تواند این کار را بکند.

او در رابطه با احتمال تایید یا ردصلاحیت محمود احمدی نژاد بیان داشت: به احتمال بسیار زیاد صلاحیت او تایید نخواهد شد؛ اما اگر تایید شود بهتر است چرا که اگر با سه گرایش رئیسی، روحانی واحمدی‌نژاد وارد انتخابات ۹۶ شویم بهترین انتخابات ریاست جمهوری رقم خواهد خورد؛ چون عیار هر کدام از کاندیداها سنجیده خواهد شد و مشخص می شود که هر کدام چه میزان طرفدار دارند.

لیلاز تاکید کرد: اگر با این سه گرایش وارد انتخابات شویم مشخص می شود چه گرایشی در کشور طرفداران بیشتری دارد.

ادعای ولایتمداری احمدی‌نژاد کذب بود/نسبت به آینده کشور نگرانم

ابوالقاسم رئوفیان با اشاره به ثبت نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مساله نیاز به اظهار نظر ندارد و اظهرمن الشمس است که ایشان با این عمل هرچه را که در گذشته بافته بود را پنبه کرد. با این عمل کذب ادعای خود را در گذشته ثابت کرد.

دبیر کل حزب ایران زمین افزود: ایشان که ادعا می‌کردند فردی ولایتمدار هستند و امروز ثبت نام کردند یعنی ثابت کردند که ادعای او در گذشته کذب بوده است به خصوص در مورد ولایتمداری ایشان و لذا هر تلاشی که دلسوزان انقلاب می کردند تا نیت ایشان را بر ملا کنند در حد این حرکت تاثیر گذار نیست.

رئوفیان افزود: ایشان با ثبت‌نام خود ثابت کردند که توصیه‌های رهبری برای او محلی از اعراب ندارد. رهبری دلسوز ملت، نظام و خود فرد است بارها به ایشان گفته بود که صلاح نیست در انتخابات ثبت نام کنید. احمدی نژاد گفته بود من نه از کسی حمایت می کنم و نه شخصاٌ ثبت‌نام می‌کنم اما امروز شاهد بودیم که هم از آقای بقایی حمایت کردند و هم شخصاً ثبت نام کردند. این اقدام مغرضانه که در راستای عدم توجه به فرمایشات رهبری است من را به عنوان یک شهروند نسبت به آینده کشور نگران می کند.

او افزود: امیدوارم با این اقدام به دور از هیاهو با یک عکس‌العمل مبتنی بر قانون برخورد شود و مسئولین با این پدیده برخورد کند.

ثبت نام احمدی‌نژاد یک عمل انتحاری بود

حسین کنعانی مقدم با اشاره به ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این یک عمل انتحاری است و ایشان یک کمربند انفجاری به دور خودش بسته و وارد میدان شده است.

عضو جبهه ایستادگی مدعی شد: پیام این اقدام احمدی نژاد به ضد انقلاب این است که شما بخوابید ما بیداریم.

وی تاکید کرد: با توجه به صراحت توصیه رهبری نباید ثبت نام می کردند و این نوعی نافرمانی است.

ثبت‌نام احمدی‌نژاد سند بصیرت آیت‌الله هاشمی است

یاسر هاشمی در واکنش به ثبت نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست گفت: این سند بصیرت آیت‌الله هاشمی است.

برخی رفتارها باعث فرسایش اخلاق در جامعه شود

معاون رییس جمهور در واکنش به ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حرف خاصی در این زمینه نمی‌توانیم بزنیم. خبری است که همه شنیده‌اند و همه امیدواریم با موازین و چارچوب‌هایی که وجود دارد و بالاتر از همه فرمایشات رهبری انتخابات خوبی برگزار شود. کاری نکنیم که مبانی اخلاقی، شرافت و کرامت انسانی که برای ما بسیار ارزشمند است از بین برود و برخی رفتارها باعث فرسایش اخلاق در جامعه شود.

ابتکار با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم خاطرنشان کرد: این بحث در جامعه اسلامی بسیار مهم است که ما در خصوص تخریب رقیب در عرصه‌ای مانند انتخابات تا کجا باید پیش برویم و برای اثبات خودمان به چه کارهایی باید دست بزنیم؟ برخی از کسانی که وارد عرصه انتخابات ریاست جمهور می‌شوند، امتحان خودشان را پس داده‌اند و این برای مردم و دستگاه‌های نظارتی مشخص شده است.

نادران به کاندیداتوری احمدی‌نژاد واکنش نشان داد

الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس و از حامیان سابق وی در توییتر خود نسبت به نامزدی محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و نوشت: پایان احمدی‌نژاد

امیری: توصیه‌های رهبری برای همه لازم الاجرا است

حسینعلی امیری صبح امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان برای همه لازم الاجرا است. بنابراین همه ما که در ساختار نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنیم این وضعیت را باید قبول داشته باشیم که ولایت فقیه یک واقعیت است که علاوه بر آموزه‌های دینی در قانون اساسی ما هم بر آن تاکید شده است، بنابراین هر کس که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد، قاعدتا باید کلیه اصول قانون اساسی را هم قبول داشته باشد و بر اساس آن عمل کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه افراد باید خود را با قانون اساسی تطبیق دهند، اظهار کرد: در چنین ساختاری تبعیت از ولایت فقیه یک اصل است.

کوچک‌زاده خطاب به احمدی‌نژاد: با ثبت‌نام بر خلاف صلاحدید امام مستضعفان، باورم را شکستید

این نماینده پیشین مجلس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در این باره نوشت: حجت من در تمام سال‌هایی که در برابر سیل تهمت‌ها و توهین‌ها از سوی فتنه گران نابکار و حسودان بدسگال، از شما دفاع کردم این باور بود که شما را به اسلام ناب محمدی، اسلام پابرهنگان و مستضعفان، پای بند می‌دانستم و شما را سرباز این جبهه می‌انگاشتم ولی با حرکت امروزتان (ثبت نام برای انتخابات ریاست‌ جمهوری) بر خلاف صلاحدید امام محرومان و مستضعفان و مجاهدان این باور شکسته شد! شما به اندازه همه ظلم‌هایی که دیدید ظلم کردید!

آخرین توصیه‌ام به خودم و به شما پناه بردن به خدای قادر متعال از شر وسواسان خناس و خود شیفتگی است.

با ارتحال هاشمی، به دنبال دوقطبی سازی بین خود و رهبری در افکار عمومی است/ احتمال مشابه سازی بازی پوتین-مدودف

غلامعلی رجایی نوشت: احمدی نژاد که در روزهای گذشته ژست حمایتی از نامزدی بقایی می گرفت، خود نیز بر خلاف نامه ای که پس از نهی رهبری به ایشان نوشت،در وزارت کشورحضور یافته و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. برخلاف بعضی که این حضور را غیرممکن می دانستند من احتمال آن را می دادم و معتقدم این بخشی از سناریوی اوست.

وی به اعتقادمن تاکنون اندکی از سناریوی بازگشتش به قدرت را رو کرده است.این ملاحظات قابل توجه اند،:

اول: وی درملاقاتی خصوصی در اواخر تابستان سال گذشته به رهبری گفت قصد نامزدی درانتخابات ریاست جمهوری را دارد.

دوم:رهبری در پایان این دیدار ،این کار را به مصلحت وی و کشور ندانسته و وی را نسبت به این قصد نهی نمود.

سوم با انتشار این خبر وجلسه طیف احمدی نژاد وخود وی به افکارعمومی چنین القا کردند نهی یی در کارنیست والا اگر چنین اتفاقی افتاده چرا چنین خبری از سوی رهبری یا دفترشان علنی نمیشود؟

چهارم: رهبری به ناچار در درس خارج خود این نهی را علنی کرد.

پنجم .وی با علنی شدن نهی رهبری همچنانکه دربالادیدیداعلام کرداین نهی رارعایت می کند.

ششم.پس از این نامه وی اعلام کرد قصدحمایت ازهیج نامزدی حتی نامزدهای وابسته به خود راندارد.

هفتم : به فاصله کوتاهی در تغییر موضعی ناگهانی اعلام کرد از نامزدی بقایی حمایت می کند.

هشتم: در کمال بهت دیگران امروز خود شخصا در وزارت کشور حضور یافت و در حالی که وانمود می کرد دارد بقایی را همراهی می کند ثبت نام کرد!

اعتقاد من این است وی با ارتحال آیت الله هاشمی که سعی در دوقطبی کردن جو مابین ایشان و خود داشت اکنون این دو قطبی را بی نتیجه دانسته و به دنبال دوقطبی کردن بین خود و رهبری در افکار عمومی است.

وی یا به دلایل آشکار تخلفاتش در دو دور قبل و نیز نهی رهبری توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شود که در نتیجه هزینه این رد صلاحیت را به حساب رهبری خواهد گذاشت. یا درصورت رد صلاحیت بقایی در، جهت مظلوم نمایی جریان منسوب به خود، تبلیغ خواهدکرد.

اگر هم بقایی تایید صلاحیت شود_که بعیداست_وی به احتمال زیاد در مشابه سازی بازی پوتین مدودف نقش معاون اولی او یا کسانی امثال زریبافان یا...را خواهد پذیرفت تا رای های بطرف خود را در سبد آنهاجای دهد.

خدا رحمت کند هاشمی عزیز را _ و چقدر این روزها جای او خالی است_ که وقتی از شیخ محمد یزدی شنید که می گفت مشایی احمدی نژاد را سحر و تابع خود کرده است، به او گفته بود :اصل فتنه خود اوست نه مشایی!

اینک او که در برخورد با تخلفاتش آن همه مسامحه شده و می شود چنان عرصه را فراخ دیده که به مصاف رهبری آمده و معلوم است نتیجه این مصاف چه خواهد بود.

هدف شان دائما خود را مطرح کند و ردصلاحیت شوند و پرده غیبت درست کنند و به جان نظام بیوفتند

محمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از یک سال پیش هم گفته بودم که امیدوارم ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند تا مشخص شود وزن سیاسی شان چقدر است. ایشان یک سری اولویت‌ها و دیدگاه‌ها دارد که لازم است وزن سیاسی او مشخص شود.

وی ادامه داد: هدف اینها این است که دائما خود را مطرح کند و ردصلاحیت شوند و پرده غیبت درست کنند و به جان نظام بیافتند. بنابراین حضورشان در انتخابات به نظر من مفید است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشید که نسل فعلی به خوبی این افراد و طیفشان را می‌شناسند اما چند سال دیگر وقتی این نسل برود، امثال احمدی نژاد بلای جان کشور و نظام می‌شوند.

غرضی ادامه داد: احمدی نژاد با تمام توان ضد معتمدان ملت قیام کرده است و سعی دارد خود را به عنوان جایگزین نظام معرفی کند. به نظر من کسانی که اختلافات در کشور را عمیق‌تر می کنند، تیر دشمنان را تیز می کنند و احمدی نژاد از همین گروه است.

در شرایط فعلی فضای انتخاباتی اصلا دوقطبی نیست

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران گفت: به نظر من آمدن ایشان به شور حال انتخابات کمک بسیاری خواهد کرد. زیرا جمنا توانایی و مقبولیت کافی برای افزایش حضور مردم در پای صندق‌های رای را ندارد. بنابراین آمدن ایشان قطعا باعث می شود که شور و شوق در میان مردم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: دیدگاه آقای احمدی نژاد کاملا مردمی است اما متاسفانه برخی معتقدند که تفکرات ایشان پوپولیستی ميباشد اما اصلا اینگونه نیست و یکی از توانایی ها و خصوصیات مثبت ایشان همین ایجاد ارتباط با مردم است.

این فعال سیاسی در خصوص اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند احمدی نژاد در انتخابات حضور نداشته باشند تاکید کرد: استدلال ایشان این است که مقام معظم رهبری حضور وی در انتخابات را به دلیل دوقطبی نشدن توصيه به نيامدن ايشان کرده اند اما در شرایط فعلی فضای انتخاباتی اصلا دوقطبی نیست. الان تعداد زیادی کاندیدا در این دوره حضور دارند.

بیادی در پایان افزود: تائید صلاحیت آقای احمدی نژاد به اعضاء محترم شوارای نگهبان بستگی دارد ولی به نظرم لزومی برای ردصلاحیت ایشان نیست.

نباید از ثبت نام او غافلگیر شد

صادق زیباکلام گفت: «اگر انسان شناخت درستی از احمدی نژاد داشته باشد نباید از ثبت نام او غافلگیر شود. او این کاره است»

به گفته زیباکلام: «احمدی نژاد چه در تخطئه و حمله و تخریب دیگران و چه در ثبت نامه در انتخابات برخلاف توصیه رهبری با یک مدل عمل می کند. او همیشه اینگوه بوده است

از ماه‌ها پیش قابل پیشبینی بود

علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر من دقیقا اتفاقی رخ داده است که از ماه‌ها پیش قابل پیشبینی بود. ایشان طی سال‌های 84 تا امروز ثابت کرده‌اند که غیرقابل پیشبینی و غیر قابل اعتماد هستند. زیرا طی ماه‌های اخیر بارها و بارها مواضع خود را تغییر داده اند.

وی ادامه داد: احمدی نژاد حتی بیانیه‌ای منتشر کرد که قصد ندارد در انتخابات حاضر شود و از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد. اما دیدیم که بعد از مدتی حمایت خود از بقایی را رسانه‌ای کرد و حالا هم در انتخابات نام‌نویسی کرده است. البته من واقعا غافلگیر نشدم زیرا مشخص بود که تمام تلاش‌های ماه‌های اخیرش برای خودش است. ضمن اینکه این اقدام وی دقیقا برخلاف دیدگاه مقام معظم رهبری بوده است.

احمدی‌نژاد باز هم حکم رهبری را شکست

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، گفت: این کار دقیقا تمرد از نهی رهبری است. فرمان رهبری حکم قانون دارد و حکم حکومتی است و همه باید تبعیت کنند و امیدوارم شورای نگهبان هم با این موضوع قاطعانه برخورد کنند و نتیجه تساهل و تسامح با دولت احمدی نژاد را ببیند.

وی ادامه داد: احمدی نژاد همان موقع که بر سر کار بود هم سرپیچ ترین رئیس جمهور در قبال فرامین رهبری بود و به دنبال ایجاد یک فتنه دیگر است . این طغیان یک خودسری بزرگ در کشور است و اگر برخورد نشود بدعت خطرناکی در کشور گذاشته می‌شود. احمدی نژاد فکر می‌کند پایگاه مردمی دارد ! رئیس‌جمهور زمانی پایگاه مردمی دارد که حمایت رهبری و اطاعت از رهبری را داشته باشد و از زمانی که احمدی نژاد توصیه رهبری را زیر پا گذاشت مطمئن باشید دیگر رایی در جامعه ندارد و مردم نیز از این اقدام ناراحت هستند.

جعفرزاده با بیان اینکه احمدی نژاد با این اقدام قطعا نیت ناپاکی دارد، خاطر نشان کرد: حداقل انتظارم رد صلاحیت وی است و در مقاطع بعدی هم باید با وی برخورد شود. اگر در همان زمان جلوی تخلفات احمدی نژاد گرفته و به دادگاه فراخوانده می‌شد و با وی برخورد می‌شد امروز شاهد چنین رفتارهايي نبودیم که فردی تمام کشور را به سخره بگیرد.

وی ادامه داد: آن موقع که می‌گفتیم احمدی نژاد ماموریت خطرناکی دارد و برای بهم ریختن کشور آمده و منحرف است کاش به حرفمان توجه می‌شد و اگر در تقاضای رد صلاحیت وی با ما هماهنگی می‌شد، شاهد چنین سرپیچی‌های نبودیم! هرچند معتقدم امروز هم دیر نشده است. باید با احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی برخورد شود تا متوجه شوند این کشور قانون دارند و همه امور بر اساس قانون جلو می‌رود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه نظر رهبری بر عدم حضور احمدی نژاد بود، یادآور شد: نظر رهبری حکم حکومتی است . زمانی که رهبر فقید اسلام سخنی را عنوان می‌کند دیگر نباید حرفی خلاف آن گفته شود.حرف رهبری نباید شکسته شود ! احمدی نژاد حرف رهبری را برای چندمین بار شکست و با این کار در حال بدعت گذاری خطرناکی در کشور است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ زمان هیچ رئیس جمهوری از فرامین رهبری سرپیچی نکرد، سیدمحمد خاتمی ، آیت الله هاشمی و حسن روحانی و حتی خود رهبری در زمان ریاست جمهوری از مطیع‌ترین روسای جمهور در مقابل حرف رهبری بوده اند. احمدی نژاد که می‌گوید رهبری نهی نکرده و فقط توصیه کرده چه معنایی دارد؟ حرف رهبری یعنی حکم حکومتی و باید کاملا از آن اطاعت کرد.نظر رهبری بر عدم حضور او بوده و حرف و نظر ایشان به معنای قانون است.

جعفرزاده با بیان اینکه چرا شکایت‌ها از احمدی‌نژاد پیگیری نشد، تصریح کرد: چرا دیوان محاسبات و دادستانی وی را به دادگاه فرا نمی‌خوانند؟ این افراد باید بفهمند که کشور قانون دارد ، متاسفانه این افراد هنوز متوجه نشده اند که کشور دارای قانون است.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه این اقدام احمدی نژاد جای تعجب نداشت، گفت: با شناخت کاملی که از احمدی نژاد داریم، میدانستیم این بار هم سرپیچی خواهد کرد زیرا سابقه دار است.

وی ادامه داد: یازده روز خانه نشینی وی را فراموش کرده اید؟ انداختن حکم رهبری به کشوی میز یادتان رفته؟ اخراج وزیر اطلاعات از جلسه‌ای که اعلام کرده بود با حکم رهبری حضور دارد را چه کسی فراموش کرده؟ این مرد به دنبال ایجاد یک فتنه دیگر است. من بارها گفتم احمدی نژاد از قِبل فتنه 88 که خودش از سران وی بود نان خورد و اکنون نیز به دنبال ایجاد یک فتنه دیگر است. او باید پاسخ تمام رفتارهايي که کرده است را بدهد.

واکنش صالحی به کاندیداتوری احمدی نژاد

پس از پایان جلسه امروز هیئت دولت، خبرنگاری از علی اکبر صالحی وزیرسابق خارجه در دولت دهم می خواهد که نظرش را درباره کاندیداتوری رسمی محمود احمدی نژاد برای انتخابات آتی ریاست جمهوری اعلام کند، که او در ابتدا گفت: سوالات سخت نپرسید.

صالحی بعد از آنکه با سماجت خبرنگار مواجه شد، اینگونه جواب داد: باید مطابق نظر آقا عمل کنیم.

آیت الله هاشمی معتقد به ولایت فقیه بود/صلاحیت احمدی‌نژاد خود به خود رد است

محمد مهدی عبدخدایی فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر احمدی نژاد ولایت فقیه را به صورتی که امام خمینی تبیین می‌کردند پذیرفته باشد و اگر احساس کند که رهبری با این ثبت نام مخالف است نباید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شدند و باید صلاحیت ایشان به صورت خود به خود رد شود زیرا بر خلاف نظر ولی فقیه و تقریبا بر خلاف قانون اساسی عمل کرده است.

او افزود: حضرت امام به ولایت مطلقه فقیه معتقد بودند و از اصول دین می دانستند و اگر احمدی‌نژاد با همین چارت، امام و ولی فقیه را قبول کرده باشد نباید ثبت نام می‌کرد. آیت الله هاشمی هم در صحبت‌های خود می‌گفتند «گاهی اختلاف نظرهائی پیش می آید ولی هر جا نتوانیم حل کنیم من کوتاه می آیم و از ایشان تبعیت می‌کنم» این کار آقای هاشمی به دلیل این بود که ایشان به ولایت فقیه اعتقاد داشتند. هیچ مانعی ندارد که کسی با نظر ولی فقیه اختلاف داشته باشد ولی در عام باید حکم را بپذیرد.

خوف این را دارم که با کاندیداتوری احمدی نژاد فتنه ای داخلی به راه افتد

محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: ما انتظارمان این بود که احمدی نژاد پس از اینکه گفت من سرباز ولایتیم و وارد نمی شوم، به عهدش وفادار بماند.

وی افزود: بهتر این بود که احمدی نژاد این کار را نمی کرد، شورای نگهبان باید با براساس ضوابط پرونده کاندیداها را بررسی کند.

محمدتقی رهبر ضمن ابراز نگرانی از کاندیداتوری احمدی نژاد اضافه کرد: خوف این را دارم که این اقدام منجر به یک شکاف و فتنه داخلی شود. خوب بود اقایان متانت به خرج می دادند و صرف نظر می کردند که نکردند. این کاندیداتوری به صلاح نظام و کشور نیست و خلاف منویات رهبر معظم انقلاب است، هر عاقلی می فهمد که ایشان نظر مساعدی نسبت به کاندیداتوری احمدی نژاد نداشتند.

رهبر در پاسخ به سئوالی در مورد رد صلاحیت احمدی نژاد گفت: این تصمیم با شورای نگهبان است. البته برای احمدی نژاد محرز شد که «آقا» تمایلی ندارند و حتی پیش بینی یک دو قطبی را می دادند. احمدی نژاد باید التزام خود به رهبر معظم انقلاب را نشان می داد.

بازتاب خبر کاندیداتوری احمدی‌نژاد در رسانه‌های بین‌المللی

خبر ثبت نام رئیس‌جمهوری سابق ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشته و اکثر رسانه‌ها در خبری فوری این رویداد را پوشش دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که خبرنگاران این خبرگزاری، «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهوری ایران را دیده‌اند که برای ثبت نام در انتخابات ماه می، وارد محل ثبت نام شده است.

بنا بر اعلام این خبرگزاری، احمدی‌نژاد پیش از این گفته بود که به دنبال توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا نخواهد شد. ولی بسیار از تندروها در ایران به دنبال کاندیدایی با ادبیات قاطع و تند بودند که بتواند در برابر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا عرض اندام کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در خبری فوری گزارش داد که محمود احمدی‌نژاد وارد محل ثبت نام کاندیداها برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

بر اساس این گزارش این شبکه، ثبت نام احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران خواستار عدم حضور وی در این انتخابات شده بود.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد رئیس‌جمهوری سابق ایران امروز چهارشنبه- به عنوان نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.

این خبرگزاری گزارش داد که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رهبر ایران پیش‌تر به وی توصیه کرده بود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند.

ثبت نام برای انتخابات ۱۹ ماه می دوشنبه گذشته آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه دارد.

روزنامه عرب زبان النهار نیز نوشت که «محمود احمدی نژاد» رئیس‌جمهور سابق ایران به رغم توصیه رهبر این کشور برای عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، اقدام به ثبت نام در این انتخابات کرد.

صفحه عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز اعلام کرد محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران که پیش‌تر اعلام کرده بود از «حمید بقایی» در انتخابات حمایت خواهد کرد، به رغم توصیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات به عنوان کاندیدا، به صورت غیرمنتظره در این انتخابات ثبت نام کرد.

شبکه تلویزیونی «آی ۲۴» اسرائیل در تارنمای اینترنتی خود نوشت: «رئیس‌جمهوری سابق ایران برای شرکت در انتخابات پیش‌رو نام‌نویسی کرد».

این شبکه تلویزیونی در شرح این خبر نوشت: «محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ به مدت هشت سال و در دوره متوالی رئیس‌جمهوری ایران بوده است، به رغم توصیه رهبر این کشور به عدم کاندیداتوری وی در انتخابات پیش‌رو، به صورت کاملا ناگهانی اقدام به نام‌نویسی در انتخابات کرد».

روزنامه جروزالم پست نیز نوشت: «محمود احمدی‌نژاد امروز چهارشنبه- به عنوان کاندیدا برای انتخابات ریاست‌جمهور ایران نام نویسی کرد».

این رسانه اسرائیلی اقدام احمدی نژاد را به نوعی به چالش کشیدن رهبری ایران دانست که پیش‌تر به احمدی‌نژاد توصیه کرده بود در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری شرکت نکند.

تایمز آو اسرائیل نیز در خبر خود اعلام کرد: «محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری سابق و تندروی ایران در یک اقدام ناگهانی به رغم توصیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات، به عنوان رقیب جدی برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی ایران در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا نام‌نویسی کرد

این رسانه‌ اسرائیلی نوشت: «پیش‌تر قرار بود احمدی‌نژاد از معاون خود یعنی حمید بقایی حمایت کند که اکنون در یک حرکت ناگهانی خود در انتخابات ثبت‌نام کرد».

تایمز آو اسرائیل در تحلیلی که در ذیل این خبر ارائه کرده است، تاکید کرد که تندروها در ایران به دنبال یک نامزد تندرو هستند تا در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ایستادگی کند.

هاآرتص نیز در خبر خود نوشت: «احمدی‌نژاد به صورت رسمی با نام‌نویسی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به‌رغم توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان رقیب حسن روحانی مطرح شد».

یدیعوت آحارنوت نیز نوشت: «محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران امروز چهارشنبه- با حضور در وزارت کشور به‌رغم توصیه آیت‌الله خامنه‌ای برای عدم کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد».

نیویورک تایمز نوشت: احمدی نژاد پیش از این اعلام کرد که قرار است به توصیه‌ رهبری کنار برود و تنها یک مشاور انتخاباتی برای فرد مورد نظر خود یعنی بقایی باشد اما حالا این فرد قصد دارد به صورت جدی یک بار دیگر شانس خود را برای ریاست جمهوری و انتخابات 96 امتحان کند و اعلام کرده است که توصیه‌های رهبر انقلاب به معنای منع از ثبت نام نبوده است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: ورود و ثبت برگه محمود احمدی نژاد در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات 96 به گفته پرس تی وی یک شوک بزرگ و عجیب برای افراد حاضر بوده است. محمود احمدی نژاد در میان تندروهای ایرانی یک نمونه مناسب برای ایستادن در مقابل دونالد ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا است اما در این میان حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه‌روی حال حاضر ایران به دنبال تعامل با دونالد ترامپ حفظ توافق هسته‌ای است.

صدی البلد نوشت:‌ محمود احمدی‌نژاد، ‌رئیس‌جمهور سابق ایران صبح روز چهارشنبه در دفتر وزارت کشور حاضر شد و برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

صدی البلد در ادامه به نقل از احمدی‌نژاد نوشت:‌ رهبر معظم انقلاب مرا نصیحت کرد تا در انتخابات شرکت نکنم اما نصیحت ایشان به معنای عدم مشارکت من نیست.

عین العراق نوشت:‌ محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

عین العراق در ادامه نوشت:‌ نام نویسی داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دیروز صبح آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه دارد و انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ می هم زمان با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد.

التیار نوشت:‌ محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین و اصولگرای ایران در انتخابات این دوره ریاست جمهوری ایران شرکت خواهد کرد.

القرطاس نیوز نوشت: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران علی رغم دستور رهبر معظم انقلاب به طور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد به دفتر انتخابات در وزارت کشور آمده بود.

روزنامه الریاض با منتشر کردن تصاویری از محمود احمدی‌نژاد نوشت:‌ رئیس‌جمهور پیشین ایران از دستور رهبر معظم انقلاب سرپیچی کرد و امروز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: نام‌نویسی داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران دیروز آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه دارد و بعد از آن شورای نگهبان شرایط سیاسی و اسلامی نامزدها را مورد بررسی قرار می دهد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، تاریخ انتشار: 23 فرودین 1396، کد مطلب: 168005، www.etedal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین