پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنایع بزرگ بيشترين آسيب را به زیرساخت‌های استان اعم از محيط زيست، آب، راه و غيره وارد می‌کنند اما در مقابل خدمات لازم به شهروندان خوزستانی به ويژه در بحث اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به امر آموزش و تحصيل جوانان نداشته و ندارند، گفت: خوزستان با بحران فراگير زيست محیطی بي سابقه‌ای مواجه است و پیامدهای ناشی از اين بحران کمتر از هشت سال جنگ تحمیلی نيست.

شعار سال: جواد کاظم نسب الباجی در شورای اداری استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی که شامگاه چهارشنبه، 16 فروردین‌ماه در سالن جلسات شهید هاشمی استانداری برگزار شد، با اشاره به مشکلات مردم اهواز و خوزستان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: در بخش صنعت، تنوع و گستردگی آن همواره یکی از مولفه‌های توسعه استان و عرصه مهم رونق توليد و اشتغال است. مردم خوزستان و اهواز به رغم تلاش‌های ارزنده و خدمات صادقانه دولت تدبير و اميد در سطح ملی و حوزه سياست خارجي همچنان گرييانگير برخی مشکلات و محرومیت‌ها هستند که رفع آن‌ها مستلزم همت بلند و اراده محکم دولت است.

وي افزود: سیاست‌ها و رويکردهای غلط دولت گذشته در ابعاد بین‌المللی و داخلی، رکود و تعطيلي بسیاری از واحدهای صنعتی و کارگاه‌ها به‌ویژه کارخانجات بزرگ در اهواز و خوزستان ازجمله گروه ملی صنعتی فولاد خوزستان، لوله‌سازی اهواز، صنايع نيشکر هفت تپه و غيره را در پی داشته است؛ به طوری که در حال حاضر بيش از 400 واحد صنعتي و کارگاهی و 14 شهرک صنعتی نيمه تعطيل يا تعطيل هستند و اين امر علاوه بر کاهش توليد موجب بيکار شدن هزاران نفر و تحميل بدهي کلان بر اين واحدها شده است. به‌طور مثال کارکنان بسیاری از اين واحدها سه تا چهارماه بدون حقوق باقی مانده و شرمنده خانواده‌های خود شده‌اند.

الباجی تصریح کرد: انتظار می‌رود در راستاي توانمندسازی اين واحدها در قالب يک طرح ضربتي و تخصيص اعتبار ويژه بخشي از موانع ايجاد شده در صنعت فرتوت و آسيب ديده خوزستان برداشته شود.

وی ادامه داد: همان گونه که می‌دانید بسیاری از صنايع بزرگ و توليدي خوزستان به ويژه در بخش پتروشيمی‌ها، نيشکر و فولاد وابسته به صندوق بازنشستگی کشور و بانک‌ها هستند، به همين دليل با توجه به تمرکز دخل و خرج و فرآیند تصمیم‌سازی اين صنايع در پايتخت، بخش اعظم واحدهای فوق هيچ‌گونه هماهنگي با مديريت استان نداشته است و متاسفانه فاقد ضميمه کارکرد اجتماعي در مناطق محل استقرار هستند.

کاظم نسب الباجی گفت: اين صنايع بيشترين آسيب را به زیرساخت‌های استان اعم از محيط زيست، آب، راه و غيره وارد می‌کنند اما در مقابل خدمات لازم به شهروندان خوزستانی به ويژه در بحث اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به امر آموزش و تحصيل جوانان نداشته و ندارند.

وی با بیان اینکه امیدواریم ضمن حرکت اين صنايع به سمت استفاده از مديران بومی شاهد نقش آفرینی آن‌ها در اشتغال‌زایی بومی و کاهش آسیب‌های اجتماعي باشيم، تاکيد کرد: مسئولان نظام و دولت بدانند که خوزستان با بحران فراگير زيست محیطی بي سابقه‌ای مواجه است و پیامدهای ناشی از اين بحران کمتر از هشت سال جنگ تحمیلی نيست. بی شک محيط زيست وقتي در حال تعادل است که عوامل تشکيل دهنده آن از نظر کمی، کیفی و ارتباطي در شرايط مناسبی قرار گرفته باشند.

الباجی عنوان کرد: هر گونه تغيير در هر يک از عوامل برقرار کننده تعادل بدون ترديد موجب تغيير در ساير عوامل شده که در نهايت موحب برهم خوردن تعادل و تغيير تناسب محيط زيست می‌شود. ما نگران سلامتی شهروندان و محيط زيست و آينده اين استان هستيم و مسائلی مانند آلودگی‌ها، آب و خاک و پديده گرد و غبار، بحران کم آبی، افزايش ابتلا به سرطان‌های مختلف و دهها چالش زيست محيطي ديگر عرصه زندگي را بر مردم تنگ کرده است.

وی ادامه داد: راه‌های مقابله با کانون‌های داخلی توليد ريزگردها در خوزستان فقط نهالکاری و مالچ‌پاشی نيست. بايد پهنه‌های آبی را احيا کرد و اين امر جز از رهگذر تامين حق آبه برای کشاورزان که اراضی آن‌ها به علت نبود آب مبدل به کانون ريزگرد شده‌اند امکان پذير نخواهند بود.

نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: بايد مردم را وارد کار کرد و از کشاورزان خواست که در اين زمین‌ها مبادرت به کشت کنند و با اين کار کانون‌ها را مهار و نسبت به آبیاری درختان کشت شده اقدام کنند؛ لازم به ذکر است که درختکاری بعد از پنج سال نتيجه خواهد داد که در اين مدت مردم با بحران ريزگردها مواجه هستند.

کاظم نسب الباجي اظهار کرد: شهرستان کارون با وجود جمعيت 180هزار نفر و محدوده‌ای شامل 20 شهرک و روستاي متصل، متاسفانه يک هکتار از اراضي اين شهرستان تحت پوشش طرح مقام معظم رهبری قرار نگرفته است؛ در صورتي که اراضي آن‌ها حاصلخيز و رودخانه کارون در قلب اين شهرستان است؛ همچنين شبکه آب و فاضلاب فرسوده کوت عبدالله - مرکز شهرستان - قدمت 40 ساله دارد که نيازمند تعويض است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به پرداخت خسارت ناشي از سيل بهار سال 95 کشاورزان خوزستان در اهواز و شعيبیه شوشتراقدام عاجل صورت گيرد، گفت: با توجه به گسترش آلاينده‌های زيست محيطي و افزايش تعداد بيماران تنفسی و اپیدمی‌های فعالیت پوستی و انگلی، توسعه مراکز خدمات درمانی در استان با هدف جلوگیری از سونامی سرطان و غيره، يک ضرورت جدی است و نمايندگان اهواز تاکنون نشست‌های متعددی با وزير بهداشت، معاونان و ديگر مديران داشته و خواهان توجه جدی به اين بخش شده‌اند.

کاظم نسب الباجی خاطرنشان کرد: از شما انتظار داريم در خصوص تصويب طرح و تأمین اعتبار لازم جهت احداث بيمارستان تنفسی در اهواز و دو بيمارستان در شهرهای حميديه و ملاثانی دستور مقتضی را صادر کنيد.

وي ادامه داد: متاسفانه منابع نفتي در خوزستان تاکنون فقط عامل آلايندگي بوده و هيچ‌گونه اقدامی جهت خدمات‌دهی به مردم منطقه نفتخیز از جمله احداث مدارس، عمران روستاها، بهداشت، جاده و گازرسانی و اشتغال به عمل نياورده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نبود اعتبار در حوزه آموزش و پرورش و نوسازي مدارس موجب شده که فرزندان ما در کانکس‌های آهنی تحصيل کنند که در گرمای 60 درجه اهواز زيبنده انقلاب اسلامی و دولت نيست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، تاریخ 17 فروردین 96، کد مطلب: 130661: www.rahyabnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین